12 212 läst ·
26 svar
12k läst
26 svar
Kommunen delar på spillvatten/dagvatten ledningar i gatan.Tomtägare får ta kostnaden
Ett tips som jag så här i efterhand ångrar att jag inte själv gjorde i samband med omdränering och omdragning av dag&spillvatten:
Se till att gräva ned en rejäl reservoar där vattnet ”mellanlagras” innan det går till ledningsnätet eller kista.
Då kan du använda det för bevattning när det är bevattningsförbud.
Se till att gräva ned en rejäl reservoar där vattnet ”mellanlagras” innan det går till ledningsnätet eller kista.
Då kan du använda det för bevattning när det är bevattningsförbud.
Tack för svar. Jag är fullt införstådd varför man gör arbetet och nyttan med det och det var egentligen inte frågeställningen utan om kostnad och arbete för att separera ledningarna inne på tomtgränsen är tomtägarens hela ansvar då detta är en förändring som sker på kommunens initiativ och med väldigt kort framförhållning dessutom. Utifrån svaren så tolkar jag det som att det förefaller sig så.
Kan vara så att du kan söka ett bidrag till omkopplingen på din tomt. Så är det i min kommun.J Jimmy_I skrev:Tack för svar. Jag är fullt införstådd varför man gör arbetet och nyttan med det och det var egentligen inte frågeställningen utan om kostnad och arbete för att separera ledningarna inne på tomtgränsen är tomtägarens hela ansvar då detta är en förändring som sker på kommunens initiativ och med väldigt kort framförhållning dessutom. Utifrån svaren så tolkar jag det som att det förefaller sig så.
Hejsan,
Har läst igenom tråden och undrar ifall jag kan få be om några råd. Vi står i precis samma situation där vi behöver separera spill/dagvatten. Kommunen meddelar att det inte är gjort sedan tidigare, så accepterar läget. Nu undrar jag dock:
- Någon som har en prisuppfattning, mellan tummen och pekfingret, vad det kan kosta? Huset är hundra år gammalt med en 700kvm stor tomt.
- Några rekommendationer vem man tar kontakt med? Fick ett tips med markanläggning, men skulle vilja ha fler tips.
Oerhört tacksam för tips!
Har läst igenom tråden och undrar ifall jag kan få be om några råd. Vi står i precis samma situation där vi behöver separera spill/dagvatten. Kommunen meddelar att det inte är gjort sedan tidigare, så accepterar läget. Nu undrar jag dock:
- Någon som har en prisuppfattning, mellan tummen och pekfingret, vad det kan kosta? Huset är hundra år gammalt med en 700kvm stor tomt.
- Några rekommendationer vem man tar kontakt med? Fick ett tips med markanläggning, men skulle vilja ha fler tips.
Oerhört tacksam för tips!
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det är nog rätt stort spann i kostnad.
Det är ju ex. möjligt/troligt att du redan nu har separata dagvattenledningar runt huset till de olika stuprören. Och att de samals ihop till en anslutning till avlopp/spillvatten anslutning i en punkt. I så fall kan det räcka att gräva från den punkten och till kommunesn anslutningspunkt. Själva röret du behöver kostar typ 100 - 200 kr/m.
Men i andra fall kanske man måste gräva runt hela huset och dra nya dagvattenledningar hela vägen från stupröranslutningarna.
I det enkla fallet gissar jag på en kostnad på typ 10 - 12 000, om det inte är väldigt långt mellan hus och gata. Om omständigheterna är sämre kan det säkert bli 50 -70 000.
Det är tänkbart att man bör passa på att byta den bef. avloppsledningen också när man ändå gräver, om den är gammal.
Det är ju ex. möjligt/troligt att du redan nu har separata dagvattenledningar runt huset till de olika stuprören. Och att de samals ihop till en anslutning till avlopp/spillvatten anslutning i en punkt. I så fall kan det räcka att gräva från den punkten och till kommunesn anslutningspunkt. Själva röret du behöver kostar typ 100 - 200 kr/m.
Men i andra fall kanske man måste gräva runt hela huset och dra nya dagvattenledningar hela vägen från stupröranslutningarna.
I det enkla fallet gissar jag på en kostnad på typ 10 - 12 000, om det inte är väldigt långt mellan hus och gata. Om omständigheterna är sämre kan det säkert bli 50 -70 000.
Det är tänkbart att man bör passa på att byta den bef. avloppsledningen också när man ändå gräver, om den är gammal.
Håller med @hempularen. Förutom kostnaden, den kan säkerligen bli den dubbla.
Jag tror också på en högre kostnad. Markanläggarbranschen har blivit väldigt duktiga på att fakturera småhusägare, inte minst alla dräneringsarbeten har ökat faktureringsmöjligheterna. Det rör sig ju om enstaka jobb och alltid med en ny kund, så det gäller att ta betalt när möjligheten ges.
Tacksam för era svar och framförallt @hempularen för detaljerat info.
Har varit nere på NSVA:s kontor (som sköter VA-verksamheten i våg kommun) för att få tag i ritningar vart gamla rör och ev. brunn ligger, men väldigt begränsat utbud.
Vilka krav kan man egentligen ställa på NSVA att de kommer hit och redovisar det man behöver, dels för att inte förstöra något, men också för att optimera arbetet?
Det är ett ganska stort ansvar och arbete som lämpas över på fastighetsägare efter färdigställt arbete ute på gatan - Är dock fullt införstådd att det skall göras och att man gör förändringen av en god anledning.
Bara intresserad av att veta om någon suttit i samma situation och vart ni började någonstans och vilka ni tog kontakt med - Offerterna får komma efterhand.
Har varit nere på NSVA:s kontor (som sköter VA-verksamheten i våg kommun) för att få tag i ritningar vart gamla rör och ev. brunn ligger, men väldigt begränsat utbud.
Vilka krav kan man egentligen ställa på NSVA att de kommer hit och redovisar det man behöver, dels för att inte förstöra något, men också för att optimera arbetet?
Det är ett ganska stort ansvar och arbete som lämpas över på fastighetsägare efter färdigställt arbete ute på gatan - Är dock fullt införstådd att det skall göras och att man gör förändringen av en god anledning.
Bara intresserad av att veta om någon suttit i samma situation och vart ni började någonstans och vilka ni tog kontakt med - Offerterna får komma efterhand.
Typiskt sett är kommunens (NSVA) ansvar att peka ut den förbindelsepunkt som ni har för spillvatten respektive avlopp. De anger position och djup på respektive förbindelsepunkt. Resten ligger på er som fastighetsägare.E Emmie L skrev:Tacksam för era svar och framförallt @hempularen för detaljerat info.
Kommunens ABVA reglerar er relation med kommunen. Ofta är kommunens ABVA formulerat ganska svepande och följer den mall som Svenskt vatten har utarbetat. Men det står kommunen fritt att ta andra formuleringar. Kolla på din kommuns hemsida (eller om det ligger på NSVAs hemsida).
Redigerat:
Just det ja. Här är lagtexten som förklarar hur det ska gå till med att upprätta förbindelsepunkterna:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412
För min del noterade vi i samband med dräneringen att dagvatten gick in i avloppet.
Förvisso hade vi inte ännu fått något krav på att åtgärda det, men valde ändå att göra det.
Kostnaden blev en ”stenkista”, c:a 4m rör och uppskattningsvis 2 arbetstimmar.
Det är väl den lägre gränsen på kostnad, Den övre gränsen kan bli hur hög som helst baserat på era förutsättningar och val av utförare. Ta in flera offerter och se var någonstans de landar.
Förvisso hade vi inte ännu fått något krav på att åtgärda det, men valde ändå att göra det.
Kostnaden blev en ”stenkista”, c:a 4m rör och uppskattningsvis 2 arbetstimmar.
Det är väl den lägre gränsen på kostnad, Den övre gränsen kan bli hur hög som helst baserat på era förutsättningar och val av utförare. Ta in flera offerter och se var någonstans de landar.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
jag baserade min kanske optimistiska prisuppsakttning på vad det kostade oss med ett grävjobb i somras. Inte riktigt samma skäl som här.Hemmakatten skrev:
Vi har bytt alla avloppsrör under källargolven, efter en vattenskada och råttinvasion i källaren. Vi bytte ut till utsidan av grundmuren, Då behövde vi få ett schakt vid husväggen. Våra rör låg på ca 2,5m djup, och på vägen ned träffades det på tele, fiber, elservis, vatten ledning, två dagvattenledningar, och dränering, allt på samma ställe, så det blev rätt komplicerad grävning. Sedan gick det inte att färdigställa på en dag, eftersom vi dessutom behövde göra ett nytt hål igenom grundmuren (60 cm naturtsen).
Men själva grävjobbet kostade ca 11 000 kr. Då ingick dubbla etableringar, eftersom han fick transportera dit grävmaskinen dels för grävning, dels för igenfyllning. Hålet stod öppet i ca 2 veckor (svårt att samordna grävning, borrfirma och rörmokare under semestern). I det enkla fallet tror jag att man kan gräva, lägga en ny dagvattenledning och fylla igen på en etablering.
Klicka här för att svara