Min faster äger en fastighet som varit obebodd sedan 2018.
När hon lämnade fastigheten så kontaktade hon energi och miljö, så de skulle stänga av vatten och el.
Detta har dom lovat att göra, men idag 2021 så har det upptäckts en vattenläcka.
När exakt denna ska ha skett är lite oklart, dock är det på 4000 kubik.
Sedan har det framkommit att energi och miljö på något sätt tagit sig in i huset, men inte meddelat varken via brev eller telefon till min faster.
Dom ska debitera min faster och vi undrar vad hon har för rättigheter, samt vilka skyldigheter.
 
Redigerat:
Så dom glömde att stänga av vattnet och stått o pumpat in 4000kbm k huset som dom nu vill ha betalt för?

Finns det mail eller liknande som styrker hennes utsago om att dom skulle bryta vattnet?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Så dom glömde att stänga av vattnet och stått o pumpat in 4000kbm k huset som dom nu vill ha betalt för?

Finns det mail eller liknande som styrker hennes utsago om att dom skulle bryta vattnet?
Allt är gjort via telefonkontakt, men jag anser att det bör finnas nedtecknat att dom tagit emot samtal.
Sen bör det nog finnas en bekräftelse via brev, vi sitter och rotar i papper.

Ja, dom vill ha betalt och personen som vidtalades har skickat över till sin chef. Hen var inte vidare tillmötesgående eller trevlig.
 
Stängde din faster själv av inkommande vatten med den huvudkran som brukar sitta vid vattenmätaren?
Och hur illa däran är huset?
 
Att hon bett om att få vatten och el avstängt bör finnas noterat i det kommunaltekniska bolagets administrativa system, under din fasters fastighet. Där ska allting som händer loggas. Begär att få ett utdrag!
 
  • Gilla
Carolf
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Stängde din faster själv av inkommande vatten med den huvudkran som brukar sitta vid vattenmätaren?
Och hur illa däran är huset?
Jag är lite osäker på det, den kan ju inte varit avstängd om dom sett att det läckt. Men har svårt att tänka mig min far skulle missat detta, som varit med i huset.
Fastigheten är väldigt dåligt skick, men det var den innan. Därav hon lämnade.
Enligt kontrollanten ska det ha varit vattenfyllt i hallen och köket på övervåningen, men detta är inget som dom hört av sig eller talat om förrens nu.
Vi har inte en aning om när dom ska ha varit inne där, eller hur dom tog sig in.
Ska kontrollera huvudkranen idag, så jag ser själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Huset kanske är i så dåligt skick att VA-personalen kunde ta sig in utan nyckel? I vilket fall som helst är läget illa!
Har det funnits någon tidigare indikation på att vattnet fortfarande varit påkopplat, fakturor på beräknad förbrukning el dyl?
Ett tänkbart scenario är att elen blivit avstängd av leverantören, men inte vattnet. Huset står då ouppvärmt, medan vattnet fortsätter flöda, speciellt efter att diverse komponenter frusit sönder.
Har din faster haft möjligheten att besöka fastigheten efter detta upptäcktes?
 
Om huset varit kallt på vintrarna så kan det ju ha frusit sönder vid huvudkranen eller t.o.m. innan. Har för mig att det står i mitt avtal att det är mitt ansvar att hålls det frostfritt. Sen vet jag inte om det finns någon kran utanför fastigheten som bolaget stänger av.
 
  • Gilla
Carolf
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Huset kanske är i så dåligt skick att VA-personalen kunde ta sig in utan nyckel? I vilket fall som helst är läget illa!
Har det funnits någon tidigare indikation på att vattnet fortfarande varit påkopplat, fakturor på beräknad förbrukning el dyl?
Ett tänkbart scenario är att elen blivit avstängd av leverantören, men inte vattnet. Huset står då ouppvärmt, medan vattnet fortsätter flöda, speciellt efter att diverse komponenter frusit sönder.
Har din faster haft möjligheten att besöka fastigheten efter detta upptäcktes?
Hon har inte betalat något för förbrukning, bara avgiftsskyldigheten, då planerna varit att sälja tomten och riva fastigheten.

Hon är där nu, hon tog sig in med hjälp av kofot. Träet i dörren har svällt och låset gick ej att använda, nyckeln bara snurrade. Dock finns en källardör som dom kan ha tagit sig in via. Hallen är inte synlig från utsidan, så det bekräftar att dom varit i huset.
Huvudkranen är förstörd och går inte rubba. Något som den varit en längre tid.
Nu är den totalt sönderrostad, så vi får utgå från att den varit på.
 
Oj då!
Normalt sett brukar det finns en avstängningskran 'i gatan' där inkommande servisledning går in till fastigheten. Där borde det kommunaltekniska bolaget ha stängt av vattnet när din faster begärde det. Eller, jag antar att det är där vattnet är avstängt nu, för det står väl inte och rinner fortfarande?
 
  • Gilla
Carolf och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Oj då!
Normalt sett brukar det finns en avstängningskran 'i gatan' där inkommande servisledning går in till fastigheten. Där borde det kommunaltekniska bolaget ha stängt av vattnet när din faster begärde det. Eller, jag antar att det är där vattnet är avstängt nu, för det står väl inte och rinner fortfarande?
Nej, nu rinner det inget.
Så då är det nog helt av.
Vi ska nysta lite mer på måndag, när vi kan ringa igen.
Jag sitter och skriver ner alla punkter som bör tas upp, så om ni kommer på något vi bör ha med tar vi tacksamt emot råd och tips
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
En liten uppdatering, vi kan inte se vart läckan ska ha uppstått. Det läcker från taket, så allt är i stort sett vattenskadat, samt fullt med svartmögel+grönmögel och vi ser inga rör som droppar eller ledtrådar på vart det ska ha runnit.
Det har dock varit skador på rören utanför fastigheten som kommunen åtgärdat runt 2017.
Fastigheten är från ca 1940.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Går den här uppgiften om 4000 kubikmeter vatten att verifiera? Är vattenmätaren möjlig att läsa av? Finns tidigare mätarvärden att jämföra med? Är det troligt att mätaren öht fungerar mtp alla andra skador?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Går den här uppgiften om 4000 kubikmeter vatten att verifiera? Är vattenmätaren möjlig att läsa av? Finns tidigare mätarvärden att jämföra med? Är det troligt att mätaren öht fungerar mtp alla andra skador?
Vattenmätare går ej att läsa och den verkar ej fungera, glaset är spräckt.
 
Dokumentera med bilder och ifrågasätt hur kom.tek.bolaget kommit fram till att det förbrukats just 4000 kubikmeter, när inte mätaren verkar fungera.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.