jag tvivlar på det , ni gjorde väl en bodelning 1995 ?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Hej, jag undrar om jag har en del av försäljningsbeloppet om jag bodde tillsammans med min dåvarande man i 7 år mellan1988-1995 som han nu sålde. Han köpte bostaden samma år vi gifte oss, men utan mig då.
Det borde väl skett en bodelning vid skilsmässan?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Gissar villt men jag antar att det bör ju ha reglerats iom bodelning vid skilsmässan. Rätt sent att komma med "krav" nu, kan jag tycka.

hehe, nej du kan absolut inte komma 27år senare och säga att du vill ha pengar för HANS hus. Ni gjorde en bodelning som dom andra skriver. Krav kan inte komma i efterhand

Din fråga behöver förtydligas för att gå att besvara?

Vad har ditt ex sålt som du vill ha en del av försäljningsbeloppet för? Vem ägde det han sålde? Gjorde han en vinst på det han sålde? Hanterades saken i bodelningen?

Köpte han det med avsikt att använda tillsammans borde det blivit en del av ert gemensamma om ni inte skrev något när ni gifte er. Det bör då ha tagits upp vid bodelningen.

Du hade troligen rätt till värdet av halva bostaden när du skiljde dig. Men det skall i så fall ha reglerats i en bodelning i samband med skilsmässan.
Om ni inte gjorde någon bodelning då, så kan det (troligt) vara försent nu. Men det borde du kolla med en familjerättsjurist.

T tergo skrev:
jag tvivlar på det , ni gjorde väl en bodelning 1995 ?
Nej, inget på papper.
Jag tänker inte gå och kräva något, jag bara undrar eftersom kommunen som köpte rivit huset, och tomten kan inte vara mer värd än någon tusenlapp i det området. Nu behöver jag skriva under pappret. Därför jag blev nyfiken, varför de behöver min underskrift.

Jag måste bara skriva att ni är så taskiga, varför tror ni att jag vill gå och kräva något? Jag undrar bara för att kommunen som köpte marken behöver min underskrift.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Är det inte bodelat så har ni väl forsätt att äga huset gemensamt... finns väl ingen tidsgräns för gemensamt ägande...

/ATW

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Jag måste bara skriva att ni är så taskiga, varför tror ni att jag vill gå och kräva något? Jag undrar bara för att kommunen som köpte marken behöver min underskrift.
Din första fråga var lite otydlig således. Om du hade frågat varför kommunen vill ha ditt medgivande av kommunen hade svaren varit annorlunda.
T tarevarg skrev:
Hej, jag undrar om jag har en del av försäljningsbeloppet om jag bodde tillsammans med min dåvarande man i 7 år mellan1988-1995 som han nu sålde. Han köpte bostaden samma år vi gifte oss, men utan mig då.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Utifrån ditt första inlägg är det lätt att göra tolkningen att det handlar om gammalt groll från en skilsmässa blandat med lite avundsjuka som gör att du vill få pengar från försäljningen.

Nu när du skrivit mer är det tydligt att så inte är fallet.
Angående huvudfrågan kan jag tyvärr inte hjälpa dig utan det få de med bättre kunskaper sköta.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Står du som lagfaren ägare i fastighetstegistret? Kan det vara så att din dåvarande man skrev in dig också som ägare när han köpte fastigheten?

Henningelvis Henningelvis skrev:
Står du som lagfaren ägare i fastighetstegistret? Kan det vara så att din dåvarande man skrev in dig också som ägare när han köpte fastigheten?
Jag tror inte det, vi har aldrig pratat om det, och eftersom han var en idiot, flydde jag därifrån utan att jag tänkte på sådana saker. Men en advokat var inblandad eftersom han fick betala ett mindre belopp (domstolsbeslut) ett antal månader för jag var arbetslös då. Men har inte några papper alls kvar, och jag förträngde nog allt som hade med honom att göra. Som sagt jag är glad att jag slapp därifrån, mitt liv är ordnat nu så jag vill inte ha något, bara undrade om jag inte längre har något som helst ägande där, varför vill kommunen ha mitt underskrift. Han ringde nyss från Kommunen och sa att de ska ha det för att jag var boende där tidigare, men det känns lite konstigt. Som om jag fortfarande hade något med platsen att göra, 34 år efter flytten :O Fick bara kalla kårar.

Du kan ju se på din deklaration om du skattar för någon fastighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.