Behöver er hjälp ang en tomt som vi får i gåva av våra föräldrar
Mina föräldrar har en tomt som är värderad till 1.8 mkr av mäklare, papper finns på det.
Vi är tre syskon som skall dela på den.
Alla är överens att det är 1.8 mkr som gäller.
Jag vill köpa ut de andra och bygga hus där. OK med alla inblandade.
Hur gör man då?
Jag får tomten som gåva av mina föräldrar och betalar 2/3 till mina syskon 1.2 mkr?
Hur blir det med skatt?
Skall man skriva något avtal? Isf vad/hur?
Tacksam för svar.
Mina föräldrar har en tomt som är värderad till 1.8 mkr av mäklare, papper finns på det.
Vi är tre syskon som skall dela på den.
Alla är överens att det är 1.8 mkr som gäller.
Jag vill köpa ut de andra och bygga hus där. OK med alla inblandade.
Hur gör man då?
Jag får tomten som gåva av mina föräldrar och betalar 2/3 till mina syskon 1.2 mkr?
Hur blir det med skatt?
Skall man skriva något avtal? Isf vad/hur?
Tacksam för svar.
Om du får tomten som gåva är det viktigt att det skrivs in i gåvobrevet att det inte är förskott på arv.
Dessutom ska du tänka på att skattemässigt övertar du dina föräldrars ingångsvärde. Det kan vara en hel del latent skatt som du övertar.
Det kan vara mest rättvist om ni alla får 1/3-del var och att du sedan formellt köper syskonens delar via köpekontrakt.
Dessutom ska du tänka på att skattemässigt övertar du dina föräldrars ingångsvärde. Det kan vara en hel del latent skatt som du övertar.
Det kan vara mest rättvist om ni alla får 1/3-del var och att du sedan formellt köper syskonens delar via köpekontrakt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Om taxeringsvärdet är relativt högt går det att komma undan stämpelskatten, vilket annars blir 25–30 tkr om ni gör fel.
Då gör man såhär: du får fastigheten mot ett vederlag på under 85 % av taxeringsvärdet, då är transaktionen skattefri. Annars åker du på skatt på 1,5 %. De pengarna du betalar ger sen dina föräldrar till dina syskon.
Då taxeringsvärdet sällan är de 75 % av marknadsvärdet det är tänkt att vara kommer det dock att bli ett underskott i affären, då redan 0,85*0,75=64 % och du ju egentligen ska betala 67 % för att dina syskon ska få lika mycket. Men det är ju nära, så om taxeringsvärdet inte är för lågt går det kanske att lösa ändå.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/andra-agare/stampelskatt-och-avgifter/
Då gör man såhär: du får fastigheten mot ett vederlag på under 85 % av taxeringsvärdet, då är transaktionen skattefri. Annars åker du på skatt på 1,5 %. De pengarna du betalar ger sen dina föräldrar till dina syskon.
Då taxeringsvärdet sällan är de 75 % av marknadsvärdet det är tänkt att vara kommer det dock att bli ett underskott i affären, då redan 0,85*0,75=64 % och du ju egentligen ska betala 67 % för att dina syskon ska få lika mycket. Men det är ju nära, så om taxeringsvärdet inte är för lågt går det kanske att lösa ändå.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/andra-agare/stampelskatt-och-avgifter/
Tack för svar.Nötegårdsgubben skrev:
Om taxeringsvärdet är relativt högt går det att komma undan stämpelskatten, vilket annars blir 25–30 tkr om ni gör fel.
[länk]
Vi leker med tanken att jag får tomten som gåva. Betalar mina syskon kontant ur egen ficka
Kommer man då undan stämpelskatt?
Gissar på ett taxeringsvärde runt 2mkr
Jag tog över en fastighet (inga byggnader) som gåva från min far. Jag betalade inget och den är inte belånad. Det blev ingen stämpelskatt, bara expeditionsavgift.
Ni kan alltid kontakta Lantmäteriet (och eventuellt Skatteverket) och dubbelkolla om ni är osäkra. De har inget intresse av att ”dra in så mycket skatt som möjligt” eller ”sätta dit er”, utan bara av att blanketter fylls i korrekt så att de slipper extrajobb. Jag har fått bra och hyfsat snabba svar när jag har varit i kontakt med dem
Ni kan alltid kontakta Lantmäteriet (och eventuellt Skatteverket) och dubbelkolla om ni är osäkra. De har inget intresse av att ”dra in så mycket skatt som möjligt” eller ”sätta dit er”, utan bara av att blanketter fylls i korrekt så att de slipper extrajobb. Jag har fått bra och hyfsat snabba svar när jag har varit i kontakt med dem
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Då har ni gjort ett antal skentransaktioner i samband med en fastighetsaffär. Sånt kan komma och bita en i arslet då fastighetsaffärer följer ett rätt strikt, pappersbaserat regelverk. Så jag skulle gå via föräldrarna. Då får ni ju också dokumenterat att alla fått lika mycket, vilket kan vara bra även om det går att lösa ändå.C cinema101 skrev:
Och är taxeringsvärdet som du skriver högre än marknadsvärdet (vilket är ovanligt), så kommer du ju under 85 % av det lägsta av taxeringsvärdet och marknadsvärdet med marginal. Det är knivigare om taxeringsvärdet bara är en miljon.
Sedan får du inte glömma reavinstskatten.
Får du fastigheten i gåva, då har du inget ingångsvärde för reavinstskatten (betalas när du säljer fastigheten senare). Då tar du över föräldrarnas inköpsvärde. Just vid avstyckning är även det svårt att sätta och det finns en risk att du får sätt 0 kr som ditt fiktiva inköpspris. När du sedan säljer, betalar du skatt över hela tomtvärdet (22%)
Får du fastigheten i gåva, då har du inget ingångsvärde för reavinstskatten (betalas när du säljer fastigheten senare). Då tar du över föräldrarnas inköpsvärde. Just vid avstyckning är även det svårt att sätta och det finns en risk att du får sätt 0 kr som ditt fiktiva inköpspris. När du sedan säljer, betalar du skatt över hela tomtvärdet (22%)
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Man brukar dra av skatten när man räknar. Så om du får 1,8 Mkr men också en latent skatt på 396 tkr så har du egentligen bara fått 1,404 Mkr. Och det dina syskon ska ha från dig då hamnar på 468 tkr snarare än 600, per person.
Moderator
· Stockholm
· 57 730 inlägg
Kolla med en jurist. Ex. gratisrådgivning hos villaägarförbundet (för medlemmar). Jag tror att det går att ordna så att du helt lagligt kan kompensera dina syskon, utan att det skall räknas som en försäljning. Något i stil med förskott på arv. Men se till att få hjälp med formaliteterna. Gör man fel så kan det dels ge straffskatt, dels riskerar du att tomten aldrig blir din, formellt. En lagfart som tillkommer på felaktiga grunder kan ogiltigförklaras under lång tid (typ 25 års preskriptionstid).
detta känns rätt sätt att göra det på.Nötegårdsgubben skrev:
Men syskonen tror att de skall få 600 per person.
Hur skall jag få dem att förstå latent skatt??
Bästa svaret
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Man får berätta vad man får om man säljer det öppet. Då dras ju skatten. Att den ska betalas men i framtiden kan nog de flesta förstå, liksom att skattskyldigheten tas över av den som tar över.
Risken är väl att de tänker att de nog skulle få 600 netto om de sålde på den fris marknaden, så att du redan fått ett rabatterat pris. Vare sig de tänkt så eller inte från början, så är det nog lätt att intala sig det efteråt. Men har ni värderat fastigheten seriöst är det väl bara lugnt och tålmodigt förklarande som gäller.
Risken är väl att de tänker att de nog skulle få 600 netto om de sålde på den fris marknaden, så att du redan fått ett rabatterat pris. Vare sig de tänkt så eller inte från början, så är det nog lätt att intala sig det efteråt. Men har ni värderat fastigheten seriöst är det väl bara lugnt och tålmodigt förklarande som gäller.
Klicka här för att svara