Juridik
mojjen: Jag sällar mig till dom som nog skulle hävda att betalningen skett enligt entreprenörens önskan, och att denna därmed fått betalt. Det som är avgörande skulle jag tro (gissar bara), är om Hantverakre 2 har skickat en faktura, eller om de bara bett om visst belopp. Har Hantverkare 2, gjort en faktura som är ställd till TS så borde det vara lite knivigare. Då har de i och med accept av
Magnus Eriksson7: [citat] Hej och lite uppdatering. Vägen är flyttad en vägbredd och ca 50 m längd. Kommer ha ett möte med styrelse på plats och lösa detta utan inblandning av lantmäteri.Alla ser /tolkar det som vägförbättring. Pga semestrar så blir det efter det. Hoppas på smidig lösning för alla. Mvh
Nötegårdsgubben: [citat] Det kan du inte få. Grannen kan inte med bindande verkan för framtida ägare ge dig rättighet att bygga vad som helst. Det funkar inte så. Har du ett specifikt bygge planerat kan grannen ge medgivande för icke bygglovspliktiga saker nära gränsen, men då du själv inte vet vad du vill göra eller när så går det inte.
Lechuza: [citat] Min vindskive plåt blåste också bort i april i en storm. Kontaktade byggaren som skickade ut sin plåtslagare som gjort jobbet och han bytade ut hela utan problem. Då hade de gått nästan 1 år sen jobbet gjordes. Be dom göra om bara? Flyger den av är de felaktigt gjort och dom får rätta till
DahlEricsson1000: Kan som uppföljning/avslutning i detta meddela att säljaren kompenserade ekonomiskt för felet även om det egentligen inte kan anses som fel från säljarens sida.
ClasseClas: [citat] Tyvärr kan alla byta sina nick själva men bara en gång.
mrbure: Det hade läckt in vatten och börjat rosta :/ Har lärt mig en läxa att service är bra att göra var tredje år.
Appendix: [citat] allt går enkigt lagarna. Men sen så är det översiktsplaner med mera som kan ställa till det från kommunens sida. Enklat är att fråga kommunen. Här vill man absolut inte att betes eller odlingsmark blir till villatomter. (Senaste bonden som fick undantag fick kömpa i 15 år) Men om du vill inrätta en hästgård eller jordbruk lär de se positivt på det hela.
Manfreds: [citat] [citat] Det är formkrav på överlåtelsen som framgår i JB 4:1, ett av kraven är att det måste finnas en överlåtelseförklaring: "säljaren överlåter till köparen fastighet x..." Läs tex NJA 2002 s.467.
hempularen: Att byta eluttag får du göra själv, om du vet hur du skall göra. Instruktioner finns som broschyr på elsäkerhetsverket. Det är nästan det enda man får göra utan att ha behörighet. Så att säljaren har bytt uttag utan att anlita elektriker är inget fel. Däremot får man inte sätta jordade uttag om inte jord ansluts. Så han hade uppenbarligen inte den nödvändiga kunskapen. Detta
kindvall: [citat] Jag skulle nog säja att det är en väsentlig förändring då solpanelerna installeras direkt på taket. Förutom att planerat underhåll kan bli dyrare, hade det ju även blivit dyrare vid en akut vattenskada. Då vill man nog inte stå och bråka om vem ska fixa taket medan vattnet droppar.
Jidderberg: Hej, jag ska rätta mig själv. Den faktura jag fått är på första hälften som jag redan betalat. Jag fick den efter att jag betalat. Andra hälften kommer efter leverans. Men det var bra info som kom i tråden ändå som jag inte hade koll på, så tack för svar!
pelle plåttak: [citat] bara att be han sluta komma och säga att du tar in en annan hantverkare. se till att göra det skriftligt och du får bekräftat att han mottagit det . via SMS funkar . Dock får du ge han en vecka att svara
Nötegårdsgubben: [citat] Fast nu citerar du en annan del av texten än den jag menar att du missförstått. Det blir tämligen meningslöst att diskutera den delen utan att vara överens om vad i regel betyder.
Claes Sörmland: Fördelning av kostnaden efter andelarna är ju skäligt eftersom de representerar den nytta som fastigheterna har av gemensamhetsanläggningen. Men kan delägarkollektivet komma överens om en annan fördelning och presentera det för lantmätaren så är det inga problem. Hos oss betalar t ex en exploatör förrättningskostnaderna när vi omprövar gemensamhetsanläggningen, trots att
BirgitS: [citat] Då är det ju firman som ska straffas (genom minskad/utebliven vinst) och inte du, annars kommer de ju bara att fortsätta på samma sätt i framtiden.
kniv: Skönt att det löst sig. Detta är ju några skräckexempel på varför hantverkare får så dåligt rykte. Det blir ofta fult och fel, men upplyses inte utan man själv måste hitta alla genvägar som de tagit. Svarvningen av ytterregeln är ju inte vacker alls, men allt huvudbry hade så lätt kunnat undvikas om de bara gått igenom slutresultatet innan de började arbeta, satt rätt
Nötegårdsgubben: Lätt att gå bort sig i sånt här. Håller avtalet och du tar in någon annan för att göra klart finns en överhängande risk att du måste betala båda. Tydligare info om vad avtalet säger och vad byggarna eventuellt gjort för fel som skulle innebära avtalsbrott krävs.
steve5432: Trillar mitt träd över på granne får jag ju ta bort det själv. Det är ju inget som grannen har att göra med, denne kanske inte ens ville ha ett träd där så nära. Det hade ju varit bekvämt annars att ställa i sopor och annat hos grannen så blev det helt plötsligt dennes ansvar att ta bort :D. Det finns dock grannar som gör så, jag hade en granne som dumpade byggmaterial bakom mitt
Claes Sörmland: [citat] "En byggnads energianvändning är den mängd energi som behöver levereras till byggnaden vid normalt brukande under ett normalår. Det är energi för uppvärmning, tappvarmvatten, komfortkyla och fastighetsel som ingår. All annan energi som används benämns som hushållsenergi i bostäder och verksamhetsenergi i lokaler. Hushållsenergi och verksamhetsenergi ingår inte i byggnadens
TypRätt: Kom att tänka på denna tråd då jag läste en annan dom följande är saxat från HDs motivering till utfallet. "Enligt första meningen första stycket i artikel 1 i tilläggsprotokollet till Europakonventionen ska varje fysisk eller juridisk person ha rätt till respekt för sin egendom (i den engelska språkversionen ”entitled to the peaceful enjoyment of his possessions”). I den andra
b8q: Du kan inte lägga upp förrättningskartan med alla mått här? Fastighetsbeteckning och gatuadress bortmaskade om du vill förstås.
kortis: [citat] Om du menar just den föreningen så vet jag inte ett dugg det var därför jag skrev jag trodde. Jag har inför min förening läst in föreningslagen ekonomiska föreningar och specifikt bostadsrättslagen som är mycket lika varandra så jo har lusläst och förhindrat stolligheter i min bostadsrättsförening. Jag har hela mitt yrkesliv läst in lagar och avtal. Nu vill jag veta
Räknenisse: [citat] Jag är lite fundersam till vad som skulle vara Bs motivation till att skriva på det avtalet. Sen undrar jag om inte justering krävs av dragning även på angränsande tomt, ifall inte ledningen ska gå som ett U med (olämpligt?) snäva krökar inne på TS tomt efter omläggningen. (om jag uppfattat situationen rätt utan kartbild) Kanske inte så bra att lämna det öppet till en
xyphax: [citat] Storleken har mindre betydelse för hundar än för oss människor, min är många gånger definitivt en liten hund i en stor kropp, men det gör det ju inte lättare för mig som håller i linan. Positiv förstärkning i alla lägen och arbeta hårt på att stärka självförtroendet både hos dig själv och hunden är mitt recept för att lyckas.