"Förr i tiden" innan Tambur fanns träffades köparen och hens bankkontakt lite innan, alltså 15 min inte 15 dagar, tillträdet för att skriva på skuldebrev, amorteringskrav osv.

När Tambur kom in i bilden och köpare och säljare träffas hos mäklaren istället så måste skuldebrevet skrivas under tidigare, men får egentligen inte dateras tidigare än tillträdesdagen för det är först då som banken kan ta säkerheten i pant.

Om du vill läsa de generella villkoren så kan du säkert hitta dem på hemsidan, är det räntan du oroar dig för så ska du ha fått en offert som är bindande så länge som bankens räntor inte skenar. Men från den kan du antingen utläsa eller räkna baklänges hur mycket rabatt du har fått på respektive löptid och kan således dubbelkolla mot bankens utannonserade räntor på tillträdesdagen.

A Andy78 skrev:
Om det mindre än 6 månader till tillträde så borde ert lånelöfte gå över till en bolåneansökan.

Har det gjorts?
ja

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, det är normalt att man får se låneavtalet dagen innan eller samma dag beroende på om affären görs upp på köparen bank eller mäklarens kontor.
köpet kommer att göras upp på mäklarens kontor.

så igentligen är detta inget konstigt och det skall gå till såhär?

M mlb88 skrev:
"Förr i tiden" innan Tambur fanns träffades köparen och hens bankkontakt lite innan, alltså 15 min inte 15 dagar, tillträdet för att skriva på skuldebrev, amorteringskrav osv.

När Tambur kom in i bilden och köpare och säljare träffas hos mäklaren istället så måste skuldebrevet skrivas under tidigare, men får egentligen inte dateras tidigare än tillträdesdagen för det är först då som banken kan ta säkerheten i pant.

Om du vill läsa de generella villkoren så kan du säkert hitta dem på hemsidan, är det räntan du oroar dig för så ska du ha fått en offert som är bindande så länge som bankens räntor inte skenar. Men från den kan du antingen utläsa eller räkna baklänges hur mycket rabatt du har fått på respektive löptid och kan således dubbelkolla mot bankens utannonserade räntor på tillträdesdagen.
hmm ja så skulle man kunna göra för att kolla, tack för tipsset

Razerstar Razerstar skrev:
ja
Då är det ju klart och skrivs köpteavtal hos mäklaren som sen skickar en kopia till banken.

Vad är det du vill se innan?

Jag kan beskriva mitt senaste köp av ett hus. Jag tänkte använda SBAB som bolånebank.
1. Skaffa preliminärt lånelöfte först.
2. Leta hus.
3. Hittat hus. SBAB ville att jag kontaktar dem innan jag lägger bud. Skickar in kopia på prospektet.
4. Kommer överrens om maximalt bud på objektet. Detta är det slutliga lånelöftet.
5. Ger bud.
6. Vinner budgivningen och skriver kontrakt.
7. Kontaktar SBAB och skickar kopia på kontraktet. Skriver ut låneavtal och skriver under samt skickar till SBAB. Datum på avtalet är alltså INTE tillträdesdagen.
8. Lite senare, får förra bostaden såld. Skickar det kontraktet till SBAB.
9. Då tillträdesdagen till nya huset är 6 veckor innan tillträdesdagen till gamla ansöker jag om brygglån.
10. Bolån och brygglån godkända.
11. Tillträde. Köpebrev undertecknas och mäklare kontaktar bankerna som flyttar pengar.
12. Tillträde gamla bostaden. Köpebrev undertecknas och lånen på gamla bostaden löses.
13. Klart och jag betalar tillbaka brygglånet.

• Gilla
MariaBK och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.