Hej!

Jag har köpt ett hus med tillträde om några veckor. Enligt köpeavtalet så ingick pantbrev i köpet.

För ca 1 vecka sedan så kontaktade min bank mig om att pantbreven som var kopplade till den fastighet jag köpt också var registrerad på en annan fastighet som säljaren fortfarande ska ha kvar. Banken ville inte utfärda nya pantbrev då dom isåfall skulle även bli kopplade till den andra fastigheten med alla bekymmer det skulle innebära.

Nu visar det sig dock att dom fysiska pantbreven är borttappade, och måste dödas. Något som tar minst 6 månader.
Mäklaren gjorde ingen kontroll av att pantbreven fanns fysiskt innan köpeavtalet upprättades, utan litade på säljarens ord.

Säljaren vill skjuta på tillträdet till detta är löst. Tills dess så ska jag få "hyra" huset genom att stå för driftkostnaderna. Att hyra huset är inget jag är intresserad av då jag vill t.ex. renovera ett badrum innan inflytt.

Hade det bara varit så att pantbreven var borta och måste dödas, så hade lösningen bara varit att hålla in den summan som pantbreven uppgår till. Men då dom är tecknade på en annan fastighet så går det inte.

Känner mig lite förvirrad (och förtvivlad), och hade gärna velat få lite råd kring hur jag ska tänka.

Kortfattat: Säljaren kan inte leverera enligt avtalet, vill skjuta på tillträdet till den kan leverera vad som är avtalat. Kompensationen är att få hyra gratis, men stå för driftkostnaderna. Något som jag inte är intresserad av då jag vill göra renoveringar innan inflytt.

• Gilla
KranOlsson och 1 till
  • Laddar…
T tovix skrev:
Hej!

Jag har köpt ett hus med tillträde om några veckor. Enligt köpeavtalet så ingick pantbrev i köpet.

För ca 1 vecka sedan så kontaktade min bank mig om att pantbreven som var kopplade till den fastighet jag köpt också var registrerad på en annan fastighet som säljaren fortfarande ska ha kvar. Banken ville inte utfärda nya pantbrev då dom isåfall skulle även bli kopplade till den andra fastigheten med alla bekymmer det skulle innebära.

Nu visar det sig dock att dom fysiska pantbreven är borttappade, och måste dödas. Något som tar minst 6 månader.
Mäklaren gjorde ingen kontroll av att pantbreven fanns fysiskt innan köpeavtalet upprättades, utan litade på säljarens ord.

Säljaren vill skjuta på tillträdet till detta är löst. Tills dess så ska jag få "hyra" huset genom att stå för driftkostnaderna. Att hyra huset är inget jag är intresserad av då jag vill t.ex. renovera ett badrum innan inflytt.

Hade det bara varit så att pantbreven var borta och måste dödas, så hade lösningen bara varit att hålla in den summan som pantbreven uppgår till. Men då dom är tecknade på en annan fastighet så går det inte.

Känner mig lite förvirrad (och förtvivlad), och hade gärna velat få lite råd kring hur jag ska tänka.

Kortfattat: Säljaren kan inte leverera enligt avtalet, vill skjuta på tillträdet till den kan leverera vad som är avtalat. Kompensationen är att få hyra gratis, men stå för driftkostnaderna. Något som jag inte är intresserad av då jag vill göra renoveringar innan inflytt.
Låter som du missförstått banken eller banken är ute och cyklar. Självklart kan du beställa nya pantbrev på fastigheten utan att de blir samintecknade. Ta en vända till med mäklaren och banken.

• Gilla
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
sånt här kan såklart hända och det ligger väl även inom din skyldighet att undersöka ev pantbrev? Tror säkert ni kan komma överens om nåt som inte omkullkastar planerna. Det är ju vad jag förstår inga pantbrev någon annan än säljaren kan använda. Låter mest som ren juridik som kommer att lösas även om det tar tid. Regler ska ju följas.

Ska du skjuta på tillträde så får säljaren ge en kraftig eftergift. Tex bjuda på driftkostnader under den perioden. Speciellt eftersom det påverkar dina kostnader om tex räntorna går upp till om sex månaders och du vill binda lånet. (Man binder på tillträdesdagen)

Det är säljarens uppgift och ansvar att hitta en lösning på problemet, inte din.

• Gilla
D.I.N och 11 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter som du missförstått banken eller banken är ute och cyklar. Självklart kan du beställa nya pantbrev på fastigheten utan att de blir samintecknade. Ta en vända till med mäklaren och banken.
Hej!
Jag blandar nog ihop inteckning och pantbrev.

om tidigare inteckningar gäller i flera fastigheter, måste den nya inteckningen också göra det.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Ansok-om-inteckning/

S Stefan1972 skrev:
sånt här kan såklart hända och det ligger väl även inom din skyldighet att undersöka ev pantbrev? Tror säkert ni kan komma överens om nåt som inte omkullkastar planerna. Det är ju vad jag förstår inga pantbrev någon annan än säljaren kan använda. Låter mest som ren juridik som kommer att lösas även om det tar tid. Regler ska ju följas.
S Stefan1972 skrev:
Hej!

Litade på att det som stod i avtalet var korrekt, då det upprättats av en mäklare som vad jag förstår ska ha kontrollerat pantbreven. Möjligt att jag hade kunnat begärt att få se pantbreven innan, men det var inget jag tänkte på då.

Har funderat på någon lösning i form av ett avtal. Problemet banken tog upp var att jag måste få tillåtelse av ägaren av den andra fastigheten att ta bort den samintecknade fastigheten från min fastighet när det är möjligt, och om då den fastigheten får en annan ägare innan dess så är den som ska godkänna det isåfall.

• Gilla
Peternow och 3 till
  • Laddar…
Att fysiska pantbrev är borta, har mäklaren ingen skyldighet att kontrollera. Däremot är mäklaren skyldig att undersöka vad som är registrerat ang. pantbrev. Så om pantbreven gäller fler fastigheter borde mäklaren ha upptäckt.
Kan inte se annat än att säljaren här blir skadeståndsskyldig om inte överlåtelsen kan ske på avtalad tillträdesdag.
Mäklaren borde anmälas till fastighetsmäklsrinspektionen, detta är en av de få saker en mäklare är skyldig att ha koll på.

• Gilla
Tamazin och 26 till
  • Laddar…
Jag hade löst det så här:

Det belopp som det finns, nu borttappade fysiska, pantbrev på sätts in på ett konto hos säljaren som är spärrat av banken tills dess att pantbreven är dödade. Som en säkerhet för banken då de inte kan pantsätta dessa. Det är hyffsat vanligt och någonting som alla storbanker löser utan problem.

För dig blir det bara ett problem och det är om du ska belåna 85% av fastighetens värde för då kommer det belopp som motsvarar de borttappade pantbreven inte att kunna läggas mot fastigheten fören de är dödade.

När pantbreven ändå ska dödas/ nyfastställas bör saminteckningen med den andra fastigheten kunna tas bort. Det kan banken också hjälpa dig med och är en kostnad som säljaren får stå för.

Allt som har med saminteckning och de befintliga pantbreven ska säljaren stå för och mäklaren borde ha tagit reda på om de fysiska pantbreven fanns eller ej innan kontraktskrivningen.

• Gilla
GlennB och 9 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Jag hade löst det så här:

Det belopp som det finns, nu borttappade fysiska, pantbrev på sätts in på ett konto hos säljaren som är spärrat av banken tills dess att pantbreven är dödade. Som en säkerhet för banken då de inte kan pantsätta dessa. Det är hyffsat vanligt och någonting som alla storbanker löser utan problem.

För dig blir det bara ett problem och det är om du ska belåna 85% av fastighetens värde för då kommer det belopp som motsvarar de borttappade pantbreven inte att kunna läggas mot fastigheten fören de är dödade.

När pantbreven ändå ska dödas/ nyfastställas bör saminteckningen med den andra fastigheten kunna tas bort. Det kan banken också hjälpa dig med och är en kostnad som säljaren får stå för.

Allt som har med saminteckning och de befintliga pantbreven ska säljaren stå för och mäklaren borde ha tagit reda på om de fysiska pantbreven fanns eller ej innan kontraktskrivningen.
Tack för svar!

Problemet är att dom nya pantbreven blir smittade av de gamla och blir samintecknade tills dom borttappade pantbreven blir dödade. Så från idag och 6-7+ månader framåt så gäller dom på båda fastigheterna, sen ska ägaren av den andra fastigheten godkänna bortkopplingen av inteckningen.

Skulle det ske en ägarförändring av den andra fastigheten innan dess så är det den som ska godkänna bortkopplingen. Det såg banken som en stor risk för mig.

Vet inte om det är möjligt genom avtal att hindra ägaren av den andra fastigheten att sälja den förrän allt är klart, men det kan ju lika gärna bli ett dödsbo som står som ägare av den andra fastigheten, och då är det dödsboet som ska godkänna bortkopplingen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fast om processen startas nu med att döda pantbreven så är det ju igång? Att det tar sex månader är väl bara för att det ska gå sin gilla gång med annonsering i press och gud vet allt.
Fats exakt hur processen går till vet jag inte. Jag kan dock inte tänka mig att de väntar 5 månader och 29 dagar innan de gör nåt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ni har fått kloka kommentarer kring pantbreven , men jag undrar vad som gäller kring köpet. Förslaget är att tillträdet försenas fram till frågan om pantbrev är löst. Det är kanske ett problem beträffande renoveringar, men även kring utvecklingen av marknaden. Marknaden är nu på nedgång, så det är tänkbart att prisnivån är lägre om ett halvår. Räntor är på uppgång och det kan bli värre om någon kris tillkommer. Men vilket som bör ni räkna med högre räntor för de lån ni tar om ett halvår mot vad ni kan få idag. Så det känns som en riskabel affär för er del som köpare. Ni bör kräva en rejäl kompensation eller dra er ur köpet. Som redan sagts, mäklaren bör anmälas, detta ingår i mäklarens ansvar att kontrollera.

• Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
T tovix skrev:
Tack för svar!

Problemet är att dom nya pantbreven blir smittade av de gamla och blir samintecknade tills dom borttappade pantbreven blir dödade. Så från idag och 6-7+ månader framåt så gäller dom på båda fastigheterna, sen ska ägaren av den andra fastigheten godkänna bortkopplingen av inteckningen.

Skulle det ske en ägarförändring av den andra fastigheten innan dess så är det den som ska godkänna bortkopplingen. Det såg banken som en stor risk för mig.

Vet inte om det är möjligt genom avtal att hindra ägaren av den andra fastigheten att sälja den förrän allt är klart, men det kan ju lika gärna bli ett dödsbo som står som ägare av den andra fastigheten, och då är det dödsboet som ska godkänna bortkopplingen.
Osäker på hur det fungerar med att ta bort en saminteckning, men borde det inte gå att göra samtidigt som ansökan om att döda pantbreven görs?

Jag förstår inte riktigt hur ägarförhållandena ser ut och hur de har sett ut.

Var det inte samma person som ägde både fastigheterna innan du köpte den ena?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sicken soppa! Jag förmodar att TS behöver ta lån på fastigheten och så länge pantbrevsproblemet inte är löst kommer banken inte ge lån. Mäklaren har gjort fel. Banken har tydligen inte heller försökt hjälpa till. Och TS vill ha ett nytt badrum! Räntan om 6 månader har förmodligen höjts. En rejäl kompensation eller avstå från köpet.

Vi vill göra veta hur utgången blir!

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Osäker på hur det fungerar med att ta bort en saminteckning, men borde det inte gå att göra samtidigt som ansökan om att döda pantbreven görs?

Jag förstår inte riktigt hur ägarförhållandena ser ut och hur de har sett ut.

Var det inte samma person som ägde både fastigheterna innan du köpte den ena?
Tyvärr måste pantbreven utlysas under 6 månader först, om det skulle visa sig att någon har dom. Efter det så kan processen med att ta bort saminteckningen börja.

Banken försökte få Lantmäteriet att ta bort saminteckningen först, innan dödandet, men det var omöjligt eftersom ingen visste var pantbreven fanns.

Det är samma ägare på båda fastigheterna ja, men det kan ju se annorlunda ut den dagen saminteckningen kan brytas, dvs om 6+ månader.

• Gilla
scanmar och 1 till
  • Laddar…
Vi hade fysiska pantbrev på den fastighet vi köpte i våras. Summan var ung 5 och 7000:-
Våran bank betalade inte ut något förrän dom de facto hittades ELLER dödades. Då säljarna inte hade fått som fysiskt heller (dom skulle också dödat dem då, men det glömdes bort och deras bank mer förlåtande) så fanns dom tyvärr inte att tillgå. Vi löste ändå tillträdet med diverse dokument som vi skrev (vi hade tappat många veckor som vi skulle ha till renoveringen annars och vi känner säljarna) tills pantbreven var dödade. Detta var i våras och det tog inte några 6 månader. Snarare 1-2. Minns inte exakt. Tror detta upptäcktes i början av dec 21 och dödningen var klar sista januari.

Men att det ändå blir en förskjutning är såklart tråkigt.

• Gilla
scanmar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.