Anna_H
Anna_H: En del av förslagen är sådant som årsmötet normalt sett beslutar om och behöver därmed inte vara med sparat i kallelsen. Exakt vilka beror lite på stadgarna. I vår samfällighet har vi tex med styrelsearvoden och förslag om årsavgift i punkten om budget dom alltid finns på dagordningen. Blomlådor för att få folk att följa hastighetsgränsen skulle jag vilja påstå att det mycket
178 svar · 41,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] I normalstadgar så ska inkomst- och utgiftsstaten (en form av budget) finnas tillgänglig för påseende av medlemmarna efter att kallelsen till stämman gått ut. Så ofta i kring två veckor. Jag tror det är vanligt att den finns för påseende om man kontaktar ordföranden och sen dras på stämman. Andra lösningar är att den skickas ut med kallelsen eller t o m läggs på en
87 svar · 13,3k läst
·
A
Aunty: [citat] folk försöker utnyttja situationen
27 svar · 3,7k läst
B
BrokenArrow: Notera att om B gick bort före 1988 så gällde andra arvsregler då. Jag kan inte reglerna före 1988 men om TS beskrivning i första inlägget stämmer så kan det vara så att A erhöll 25% av arvet med fri förfoganderätt, som B1 och AB1 har efterarvsrätt till. Detta gör att då har A1 arvsrätt till 1/3 av A's behållning. När AB1 sedan fick resterande del av fastigheten så var det
17 svar · 3,1k läst
GlennB
GlennB: [citat] Detta skulle jag också vilja ha svar på.
270 svar · 149,9k läst
·
N
Nils Terminus: [citat] Exakt så är det. Oftast kanske man i och för sig använder det sätt som beslutades när föreningen bildades av LM. Förhoppningsvis har man lyckats med denna relativt simpla paragraf i stadgan redan från start…
17 svar · 5,8k läst
·
A
Alexander HB: Tack alla. Claes: Grannarna har i princip aldrig varit hemma då de bott utomlands. Nu verkar de dock ha bestämt sig för att flytta hem igen. Alternativt tänker de sälja. De har iaf regelbundet börjat vistas här igen. De har förmodligen irriterats över flera åtgärder vi gjort. Vi har tagit bort buskar, byggt staket, sågat ner träd, etc. Allt på vår tomt. De har bott här sedan
3 svar · 2,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Nej det är väldigt väldigt praktiskt och konkret. Mycket högre krav på att styrelsen faktiskt sätter sig in i husets tekniska förvaltning ned på enskilda dörrar som inte stänger och avloppsröret hit och tappvattenledningen dit.
11 svar · 2,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Visst var de fleråriga räntorna bra för något år sedan men det var inte gratis att binda lång tid ens då. Hade 13 miljoner i lån att fundera på då.
42 svar · 4,4k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Nej, och jag har heller inte skrivit något sådant.
15 svar · 2,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Med den skissen så är det ju rätt tydligt att postboxarna ska stå i föreningens gemensamhetsanläggning. Då skulle jag inte besvära markägaren som ju inte påverkas av postboxarna. Anläggningslagen stoppar föreningen från att förvalta postboxar, t ex köpa in dem och underhålla dem. Men anläggningslagen hindrar knappast föreningen från att upplåta utrymme i anläggningen för
19 svar · 3,7k läst
·
B
Brandingenjör87: Ett tips är att göra en strålningsberäkning, googla Boverkets råd om analytisk dimensionering, BBRAD 3, kapitel 5.3 [bild]
8 svar · 6,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Fliken heter "Ägande" i browserversionen. Detta är rubriken och under den listas de GA som fastigheten har del av: [bild]
26 svar · 4,7k läst
·
D
Daniel 109: Om ”arrendet” var i form av ett servitut är du inte bunden vid det om det inte finns registrerat, eller att du blev informerad om det vid köpet. Ett servitut kan inte vara kopplat till en löpande avgift, så något sådant kan du inte tvinga fram. En ledningsrätt över åkern lär du inte heller få många kronor för. Så skippa den vägen. Vad man kan göra är tipsa kommunen om att
3 svar · 1,6k läst
R
rolflidvall: [citat] Nu blev jag ju tvungen att kolla det :-) Lite OT: Läste hela paragrafen och tredje stycket har jag aldrig noterat tidigare. Det känns ju rätt spännande.
16 svar · 4,8k läst
Byggglädje
Byggglädje: Hoppas innerligt det löst sig så här 11 år senare. :D
37 svar · 23,9k läst
R
Robert-san01: [citat] Tack för uppföljning!!
42 svar · 11,1k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Nej, det kan jag inte tänka mig.
1 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Svaret är att historiskt så ansvarade kommunen för allmän plats i städer medan samfälligheter ansvarade för allmän plats i mindre orter, byar och fritidshusområden. Lagstiftaren bestämde sig på 80-talet att sakta men säkert fasa ut detta genom att huvudregeln i den då nya lagen PBL angav att huvudmannaskapet för allmän plats ska vara kommunalt och inte enskilt. Undantagsmöjlighet
1 svar · 1,4k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag håller med om att processen för att hålla en stämma inte är så bökig, och att man nog kan leva med två också, och är inte heller direkt övertygad om att det nu är då bråttom, men jag tycker trots det att formaliakravet är ohemult och att man kan ta en mer praktisk approach till det.
25 svar · 3,0k läst
·
D
Dilato: Lite tilläggsinformation, bostadsarrende är annorlunda än andra arrenden eftersom det berör hus & hem. Uppsägning av bostadsarrende ska ske skriftligt Avtalet för bostadsarrendet måste sägas upp för att sluta gälla. Om avtalet inte sägs upp fortsätter det att löpa en till avtalsperiod. Uppsägning av avtalet ska ske skriftligen och minimiuppsägningstiden är ett år före
8 svar · 1,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det lustiga är att det finns ingen skyldighet för en samfällighetsförening att vara öppen med några av sina uppgifter inför en spekulant på en fastighet eller ens säljaren som är medlem i föreningen. Så det är teoretiskt inte möjligt att undersöka en samfällighetsförenings ekonomiska status (eller en GAs tillstånd underhållsmässigt) som köpare. Och säljaren behöver
16 svar · 2,1k läst
B
BSOD: Du får väl vara lite långsam och dryg med att starta igång vattnet igen efter nästa sena betalning. T.ex. ta 24h på sig från betalning erhållits tills vattnet åter är i drift. Kräver dock att du separat kan stänga av grannen, annars har du snart ingen fru kvar...
21 svar · 4,6k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Men vad svarade du på den offerten? Bad du dem bygga eller byggde de bara ändå på helt eget initiativ? Märkte du att bygget pågick eller fanns sidobyggnaden bara helt plötsligt där en dag när du besökte fastigheten. Att de dröjt ett år med att fakturera påverkar egentligen ingenting utan det väsentliga är om du beställt jobbet eller om de byggt huset utan din vilja eller
13 svar · 1,5k läst
D
Daniel 109: Om den kan sprida sig på egen hand så kommer den att ge skada genom undanträngningseffekter. Så den delen delen av analysen är enkel.
153 svar · 44,5k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Bra, litet steg i rätt riktning iaf. Hör av er om ni behöver mer hjälp, happy to assist!
27 svar · 9,7k läst
T
TechChad: [citat] Men om det nu är kommunen som tar fram ritningen blir det ju en avgift som kommunen tar ut. Blir lite som om att man inte ska behöva betala för den tid som kommunen lägger ner för att skriva pappret där det framgår att dom fått bygglov (eller övriga handlingar), det är ju också något som måste finnas och något som kommunen tar betalt för och därför måste TS betala det.
7 svar · 1,1k läst
A
ajn82: Eftersom grannen även har utfart direkt mot stora vägen så tror jag inte det rör sig om 100m ens, troligen snarare 5-10m
130 svar · 33,7k läst
·
J
Joakim V: Vi har byggt hus med totalentreprenad. På slutbesiktningen så fanns mycket brister och vi har därför hållit på slutfakturan sen dess. Nu har två år gått och husleverantören åtgärdar inte felen. Vi anser nu att vi har rätt till prisavdrag motsvarande värdet på kvarvarande fel och att det värdet också motsvarar slutfakturan som vi håller på. Hur ska vi gå till väga för att
0 svar · 958 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.