Om juridiken är så tydlig som du beskriver så kan du begära att de tar bort vägen. Det är ju din mark. De har sen all rätt att använda servitutsvägen.borpålandet skrev:
Om man som vi har en granne som gjort en väg efter en elgata som går genom vår tomt fast de har servitut för en annan och dyrare (längre och mer kuperad) väg? Kan man kräva att de bygger den där dyra vägen fast de kört i 15 år (och byggt på med mer och mer grus så att det blivit en väg av något som var en fin stig) på den här genvägen?
Men vill du verkligen går den vägen? Dylika kostnader och besvär brukar leda till rejäl ovilja hos grannarna.
Redigerat:
Det kan vara enklare att ta kontakt med elbolaget och fråga dem varför dem har gjort en väg efter kraftledningsgatan utan vägservitut. Misstänker att elbolaget inte vill ha någon väg där över huvud taget. (Deras ansvarsförsäkring täcker antagligen inte det)borpålandet skrev:
Om man som vi har en granne som gjort en väg efter en elgata som går genom vår tomt fast de har servitut för en annan och dyrare (längre och mer kuperad) väg? Kan man kräva att de bygger den där dyra vägen fast de kört i 15 år (och byggt på med mer och mer grus så att det blivit en väg av något som var en fin stig) på den här genvägen?
Nej det vill jag inte och har låtit dom hålla på men nu har de dessutom byggt en parkering vid vår tomtgräns på samfälligheten som ligger mellan våra tomter utan att fråga varken oss eller samfälligheten. Det tycker jag är ohyfsat. De har ganska liten tomt och tänker väl att besökare kan stanna där vid oss.Claes Sörmland skrev:
Det var bara en röjd gata utan träd först som sedan grannarna gjort om till väg. Intressant om försäkringen. Ska kolla det.Cheesen skrev:
Klicka här för att svara