Hej, jag köpte en lantbruksfastighet för några år sedan och på min mark går en väg som granngården har som enda in och utfart, ca 250m. Det finns inget servitut registrerat på min fastighet för denna väg. Grannen säger att vägen alltid funnits och använts (urminnes hävd) och att det inte behövs servitut. Jag vet att vägen funnits där säkert i några generationer men till saken hör att grannen (från 80 talet och framåt) har styckat av tomter och sålt så det är ytterligare 3 villafastigheter som använder vägen. Vad gäller! Kan jag neka dem att använda vägen, kan jag ta betalt på något sätt för användandet? Till saken hör att grannarna själva sköter underhållet, grusning, snöplogning etc.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Till att börja med; vad är problemet med vägen för din del?
Det kan finnas giltiga servitut och/eller rättigheter även om de inte syns när du loggar in och tittar på din fastighet hos Lantmäteriet. Att det ska finnas väg till alla fastigheter har varit praxis mycket länge, och det slarvade man inte med på 1800-talet heller.
Lantmäteriets Historiska kartor är din vän, och troligen där du kan hitta vad som egentligen gäller för vägen. Börja med handlingarna från Laga skiftet. Hittar du inget där kan det finnas i texten till din eller grannens avstyckningshandlingar, antingen på Historiska kartor eller att begäras ut från Lantmäteriet om det är nyare dokument.
Hoppas du är bra på att läsa gammal handstil och intressanta uttryck! Alla konstiga bokstäver är 's'
. Ska vägen månne vara 6 alnar bred?
Det kan finnas giltiga servitut och/eller rättigheter även om de inte syns när du loggar in och tittar på din fastighet hos Lantmäteriet. Att det ska finnas väg till alla fastigheter har varit praxis mycket länge, och det slarvade man inte med på 1800-talet heller.
Lantmäteriets Historiska kartor är din vän, och troligen där du kan hitta vad som egentligen gäller för vägen. Börja med handlingarna från Laga skiftet. Hittar du inget där kan det finnas i texten till din eller grannens avstyckningshandlingar, antingen på Historiska kartor eller att begäras ut från Lantmäteriet om det är nyare dokument.
Hoppas du är bra på att läsa gammal handstil och intressanta uttryck! Alla konstiga bokstäver är 's'
Tack för svaret. 1) Jag har beställt utdrag från Fastighetsregistret och där finns inget servitut angivet. 2) Ska följa ditt råd om historiska kartor. 3) Ändå intressant om de som grannen sålt tomter till på senare år har rätt att använda vägen, tänk om det blir fler, då får jag stor trafik över min mark!!SågspånPappspikEternit skrev:
Till att börja med; vad är problemet med vägen för din del?
Hoppas du är bra på att läsa gammal handstil och intressanta uttryck! Alla konstiga bokstäver är 's'. Ska vägen månne vara 6 rättigheter även om de inte syns när du loggar in och tittar på din fastighet hos Lantmäteriet. Att det ska finnas väg till alla fastigheter har varit praxis mycket länge, och det slarvade man inte med på 1800-talet heller.
Hoppas du är bra på att läsa gammal handstil och intressanta uttryck! Alla konstiga bokstäver är 's'. Ska vägen månne vara 6 alnar bred?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Jag är inne på samma linje som @Jonatan79 antyder, är det gjort avstyckningar i relativt modern tid låter det mycket osannolikt gjorts så utan att dessa har rätt till utfart till samfälld eller allmän väg.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Om vi antar att ”stammfastigheten” har en rätt till väg över din fastighet. Då är den rätten obegränsad. Bygger han ett 50 våningars hotell så har han fortfarande rätt till vägen, utan ytterligare ersättning till dig. Detsamma gäller oftast avstyckningar.Seriks skrev:
Tack för svaret. 1) Jag har beställt utdrag från Fastighetsregistret och där finns inget servitut angivet. 2) Ska följa ditt råd om historiska kartor. 3) Ändå intressant om de som grannen sålt tomter till på senare år har rätt att använda vägen, tänk om det blir fler, då får jag stor trafik över min mark!!
Tar vi det hypotetiska hotellet, så är det troligt att han vill/behöver bredda eller på annat sätt utöka vägen. Då kan det vara ett annat läge.
Så du menar att om nu ”stamfastigheten” har ett servitut som bara inte syns i fastighetsregistret så gäller samma servitut även på de fastigheter som styckas från stammen?H hempularen skrev:Om vi antar att ”stammfastigheten” har en rätt till väg över din fastighet. Då är den rätten obegränsad. Bygger han ett 50 våningars hotell så har han fortfarande rätt till vägen, utan ytterligare ersättning till dig. Detsamma gäller oftast avstyckningar.
Tar vi det hypotetiska hotellet, så är det troligt att han vill/behöver bredda eller på annat sätt utöka vägen. Då kan det vara ett annat läge.
Det räcker i princip att det finns en väg för att en fastighet ska bli lämplig. Om ägaren inte yrkar på att servitut ska bildas utan anser att hen kan lösa det själv så kan ju inte LM göra det. Fastigheten kan fortfarande vara lämplig för sitt ändamål.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Nej, inte om man inte skrivit servitut för de nybildade fastigheterna. (i alla fall inte om det är gjort i någorlunda sen tid, reserverar mig för om det kan finnas äldre praxis.)N Nils ST skrev:
Men sannolikheten för att fastigheterna inte skulle få servitut på en befintlig väg som de facto utgör deras enda utfart ifall de ansökte om det är närmast obefintlig...
Ja det verkar finnas viss plasticitet vad gäller vägfrågan. Men läser jag Lantmäteriets handbok om FBL så är ändå huvudregeln att rättighet till utfart ska säkras i förrättningen. Undantag kan göras (handboken s. 80):N Nils ST skrev:
Jag gissar att lantmätaren menade att inte någon av dessa förutsättningar förelåg när han styckade av utan formell rättighet till väg. Kanske hade han rätt vi försöker ju lösa det hela nu i efterhand. Men låt oss säga att det inte är utan konflikter och väg behöver byggas om och ut. Så lantmätaren gjorde inget vidare jobb. Men han är säkert pensionerad nu och hans yngre kollega får hantera det.
Frågan var inte ställd till dej. Jag är väl medveten om hur lagen ser ut.R Räknenisse skrev:Nej, inte om man inte skrivit servitut för de nybildade fastigheterna. (i alla fall inte om det är gjort i någorlunda sen tid, reserverar mig för om det kan finnas äldre praxis.)
Men sannolikheten för att fastigheterna inte skulle få servitut på en befintlig väg som de facto utgör deras enda utfart ifall de ansökte om det är närmast obefintlig...
Tolkningen att det är en huvudregel får stå för dig. Faktum kvarstår att det är mycket vanligt och oftast helt enligt lagen. Det är även en huvudregel att sammanträde ska hållas i en förrättning men det är inte det normala trots det.Claes Sörmland skrev:
Ja det verkar finnas viss plasticitet vad gäller vägfrågan. Men läser jag Lantmäteriets handbok om FBL så är ändå huvudregeln att rättighet till utfart ska säkras i förrättningen. Undantag kan göras (handboken s. 80):
[bild]
Jag gissar att lantmätaren menade att inte någon av dessa förutsättningar förelåg när han styckade av utan formell rättighet till väg. Kanske hade han rätt vi försöker ju lösa det hela nu i efterhand. Men låt oss säga att det inte är utan konflikter och väg behöver byggas om och ut. Så lantmätaren gjorde inget vidare jobb. Men han är säkert pensionerad nu och hans yngre kollega får hantera det.
Värt att notera är också att LM ibland inte bildar servitut för att dom anser att det behövs en ga för att lösa frågan. Yrkar ingen på ga så får det lösas framöver om det skulle bli problem.
Nej det är inte min tolkning utan från Lantmäteriets handbok:N Nils ST skrev:
"För att kravet på varaktig lämplighet ska uppfyllas är utgångspunkten, och det som normalt ska ske vid fastighetsbildning, att se till så att varje fastighet har en formell rättighet till väg."
Det är tyvärr inte så enkelt som du vill få det att verka. Det står att utgångspunkten är det, inte huvudregeln. Har inte sagt att du tolkat det fel men det framgår inte rakt av i handboken att det är en huvudregel. Jag skiter i vad man kallar det. Det är så det fungerar i alla fall.Claes Sörmland skrev:
Du missar sida stycket i handboken gällande detta.
”I slutändan görs en sammanvägd bedömning i varje enskilt fall huruvida frågan kan lämnas till ett senare tillfälle.”
Jag säger inte att fastigheter ska bildas utanrätt för väg hur som helst utan att det finns många gånger fastigheter bildas utan rätt för väg och fortfarande är lämpade för sitt ändamål.