1 028 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Dolt fel men värt att agera?
Hej
Överväger hur man borde agera, har schaktat för tillbyggnad o funnit två fel som efter dialog med Länsförsäkringars jurist/husskadekunnig samt schaktföretag o snickare lär betecknas som dolda fel:
1. stuprören mynnar ut i för grunt lagda dräneringsrör, borde ju gå i täta rör bort från huset
2. En gammal tank under badrummet fylldes inte med Sten som kommunen rekommenderade, o avloppsrören hängdes bara upp med hålband o skruv (som rostat sönder)
Det uppstod aldrig någon läcka som tur var, plattan har inte skadats o vi har inte märkt av att fukt vandrat upp genom plattan. Radonmätning va ok o besiktning utförd av anticimex. (Ingen anmärkning på punkt 1+2)
Nu har vi löst avloppet så vi kan gå vidare med tillbyggnaden men det har uppstått en merkostnad på 12-15 kkr och vi enades om att dränera om i en etapp 2 för att inte missa byggstarten med alla inbokade entreprenörer (merkostnad 20-25kkr)
Totalt 32-40kkr
Detta överstiger ett halvt prisbasbelopp och gränsen för att kunna aktivera rättsskydd från villehemförsäkringen (täcker 80% av juristkostnader om säljaren motsätter sig att betala/förlikning)
jag fick snabbt mailsvar från säljaren:
”Tanken med makadam rekommenderade kommun att fylka med makadam i st för att gräva bort. Antar att det var snabbare men de motiverade med att plattan på mark ev kunde skadas.”
Väger nu hur hårt man ska dra detta, i sammanhanget kostar tillbyggnaden betydligt mycket mer o vill inte rasera en annars bra kommunikation med säljaren. Enligt jurist så kan ju felet ha begåtts av entreprenören men de kan gömma sig bakom preskribtionstiden 10 år då det nu va 21 år sedan.
Oklart om säljaren har dolda fel försäkring.
Huset är byggt 1998, ingen källare, detaljplanerat område.
Några goda råd?
Överväger hur man borde agera, har schaktat för tillbyggnad o funnit två fel som efter dialog med Länsförsäkringars jurist/husskadekunnig samt schaktföretag o snickare lär betecknas som dolda fel:
1. stuprören mynnar ut i för grunt lagda dräneringsrör, borde ju gå i täta rör bort från huset
2. En gammal tank under badrummet fylldes inte med Sten som kommunen rekommenderade, o avloppsrören hängdes bara upp med hålband o skruv (som rostat sönder)
Det uppstod aldrig någon läcka som tur var, plattan har inte skadats o vi har inte märkt av att fukt vandrat upp genom plattan. Radonmätning va ok o besiktning utförd av anticimex. (Ingen anmärkning på punkt 1+2)
Nu har vi löst avloppet så vi kan gå vidare med tillbyggnaden men det har uppstått en merkostnad på 12-15 kkr och vi enades om att dränera om i en etapp 2 för att inte missa byggstarten med alla inbokade entreprenörer (merkostnad 20-25kkr)
Totalt 32-40kkr
Detta överstiger ett halvt prisbasbelopp och gränsen för att kunna aktivera rättsskydd från villehemförsäkringen (täcker 80% av juristkostnader om säljaren motsätter sig att betala/förlikning)
jag fick snabbt mailsvar från säljaren:
”Tanken med makadam rekommenderade kommun att fylka med makadam i st för att gräva bort. Antar att det var snabbare men de motiverade med att plattan på mark ev kunde skadas.”
Väger nu hur hårt man ska dra detta, i sammanhanget kostar tillbyggnaden betydligt mycket mer o vill inte rasera en annars bra kommunikation med säljaren. Enligt jurist så kan ju felet ha begåtts av entreprenören men de kan gömma sig bakom preskribtionstiden 10 år då det nu va 21 år sedan.
Oklart om säljaren har dolda fel försäkring.
Huset är byggt 1998, ingen källare, detaljplanerat område.
Några goda råd?
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
