Köpte en produkt på Byggmax (i butik) för 500 kr. Den funkar inte som den ska och i butiken säger de att reklamationer över 200 kr kan man inte göra i butik utan skall göras i ett formulär online där man ska bifoga bilder.
Är det tillåtet att göra så här? Det står inget om det på kvittot och på hemsidan går endast köpvillkor för e-handel att finna.
Jag tycker det här känns som ett sätt för Byggmax att skjuta sitt garantiansvar ifrån sig och göra det svårare för oss konsumenter att returnera produkter som gått sönder.
-
-
Besserwisser · E · 21 389 inlägg 14 jul 14:2014 jul 14:20 #2
Det är väl inget orimligt i att du framför vad som är problem med produkten skriftligt. Är du analfabet kan du nog kräva att de hjälper dig med skrivandet.
- Laddar…
-
Renoverare · Trelleborg · 10 184 inlägg 14 jul 14:25
13th Marine
Renoverare- Trelleborg
- Medlem okt 2011
- 10 184 inlägg
- 12 115 gillningar
- 1 330 bilder och filmer
14 jul 14:25 #3Jag är inte övertygad om att de får ställa vilka krav som helst för en reklamation.
Kolla om kommunen har en konsumentombudsman alternativt snacka med hallåkonsument.- Laddar…
-
14 jul 14:30 #4
Det orimliga är att man inte kan framföra vad som är fel på produkten över disk när jag köpt den över disk. Som du kanske noterat har jag inte dyslexi, men tack för påpekandet.
- Laddar…
-
14 jul 15:21 #5
till förmån för andra kedjor som vet hur man driver en fungerade verksamhet.
Tack för varningen- Laddar…
-
14 jul 20:55 #6
- Laddar…
-
14 jul 21:31 #7
Du nämner inte om du köpt varan som privatperson eller som företag. Detta spelar roll i vilka rättigheter du har vid reklamation, men jag utgår ifrån att det är som privatperson. Då är det Konsumentköplagen som reglerar detta. Där framgår att reklamationsrätten gäller generellt i tre år, men man är också skyldig att meddela företaget inom skälig tid från att felet upptäcktes. Det finns dock inget formkrav på hur företaget ska meddelas. Konsumentköplagen är en tvingande lag, dvs ett företag kan inte själva sätta upp regler som innebär att det blir sämre för konsumenten. Att sätta upp formkrav för en reklamation får man nog anse är något som gör det svårare för en konsument att reklamera och därmed sämre. Således får nog ett sådant krav anses som oskäligt och inget som en konsument behöver följa.
Sedan kan det vara värt att påpeka att en skriftlig reklamation kan vara till fördel för konsumenten, då det blir lättare att bevisa hur och när en reklamation har gjorts. Vägrar man även att hålla sig till ett företags rutiner för reklamation kan företaget neka reklamationen. Då tvingas man själv att ta ärendet till domstol, vilket innebär att även om man har rätt så blir processen krångligare och tidsåtgången större.- Laddar…
-
Besserwisser · E · 21 389 inlägg 14 jul 21:3514 jul 21:35 #8
Att det inte finns något formkrav i lagstiftningen innebär ju inte att företagen inte kan ställa formkrav. Om muntlig anmälan på plats absolut ska vara acceptabel så skulle det stå med i lagen.
- Laddar…
-
14 jul 21:49 #9
- Laddar…
-
Besserwisser · E · 21 389 inlägg 14 jul 22:3314 jul 22:33 #10
Okej, så om jag vill framföra informationen med röksignaler så ska jag få göra det?
- Laddar…
-
14 jul 22:53 #11
- Laddar…
-
Besserwisser · E · 21 389 inlägg 14 jul 22:55
-
14 jul 23:03 #13
Reklamation enligt konsumentköplagen kan ske exakt på samma sätt som köpet skedde, detta är det ingen tvekan om. Det fastställer att om köpet e gjort i butik, kan reklamation ske på samma vis. Om butiken senare vill konsultera tillverkare eller huvudkontor för att fastslå vidare åtgärd eller avslå ärendet står dom fritt.
- Laddar…
-
14 jul 23:07 #14
Konsumentköplagen är en tvingande lag, så det åligger den som påstår sig ha rätt att göra inskränkningar att visa på lagstöd för detta. Så om du, eller Byggmax för den delen, påstår att man har rätt att vägra muntliga reklamationer får du/ni visa lagstödet.
Eftersom ditt tramsande i tråden knappast hjälper TS eller tydliggör rättsläget för reklamationer, lämnar jag diskussionen med dig i denna tråd tills du påvisar lagstödet för ditt påstående.- Laddar…
-