Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byggmax orimliga reklamationsregler

1. D
    Medlem · 9 inlägg

Din_mamma

Medlem
    Köpte en produkt på Byggmax (i butik) för 500 kr. Den funkar inte som den ska och i butiken säger de att reklamationer över 200 kr kan man inte göra i butik utan skall göras i ett formulär online där man ska bifoga bilder.

Är det tillåtet att göra så här? Det står inget om det på kvittot och på hemsidan går endast köpvillkor för e-handel att finna.

Jag tycker det här känns som ett sätt för Byggmax att skjuta sitt garantiansvar ifrån sig och göra det svårare för oss konsumenter att returnera produkter som gått sönder.

2. D
    Besserwisser · E · 21 389 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det är väl inget orimligt i att du framför vad som är problem med produkten skriftligt. Är du analfabet kan du nog kräva att de hjälper dig med skrivandet.

3. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 184 inlägg
    Jag är inte övertygad om att de får ställa vilka krav som helst för en reklamation.
    Kolla om kommunen har en konsumentombudsman alternativt snacka med hallåkonsument.

4. D
    Medlem · 9 inlägg

Din_mamma

Medlem
    Det orimliga är att man inte kan framföra vad som är fel på produkten över disk när jag köpt den över disk. Som du kanske noterat har jag inte dyslexi, men tack för påpekandet.

• Laddar…
  5. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 387 inlägg
    Klart de måste ta tillbaka skiten som de sålt, annars är det dags för Byggmax att lägga ner sina butiker
    till förmån för andra kedjor som vet hur man driver en fungerade verksamhet.

Tack för varningen:)

6. F
    Medlem · 81 inlägg

Festlund

Medlem
    Nej, dom är skyldiga att ta emot reklamationen. Dom kan absolut ha interna regler men du som konsument ska kunna lämna in i butik om du vill det.

7. BeaumontX
    Medlem · 178 inlägg

BeaumontX

Medlem
    Du nämner inte om du köpt varan som privatperson eller som företag. Detta spelar roll i vilka rättigheter du har vid reklamation, men jag utgår ifrån att det är som privatperson. Då är det Konsumentköplagen som reglerar detta. Där framgår att reklamationsrätten gäller generellt i tre år, men man är också skyldig att meddela företaget inom skälig tid från att felet upptäcktes. Det finns dock inget formkrav på hur företaget ska meddelas. Konsumentköplagen är en tvingande lag, dvs ett företag kan inte själva sätta upp regler som innebär att det blir sämre för konsumenten. Att sätta upp formkrav för en reklamation får man nog anse är något som gör det svårare för en konsument att reklamera och därmed sämre. Således får nog ett sådant krav anses som oskäligt och inget som en konsument behöver följa.

Sedan kan det vara värt att påpeka att en skriftlig reklamation kan vara till fördel för konsumenten, då det blir lättare att bevisa hur och när en reklamation har gjorts. Vägrar man även att hålla sig till ett företags rutiner för reklamation kan företaget neka reklamationen. Då tvingas man själv att ta ärendet till domstol, vilket innebär att även om man har rätt så blir processen krångligare och tidsåtgången större.

8. D

Besserwisser
    Att det inte finns något formkrav i lagstiftningen innebär ju inte att företagen inte kan ställa formkrav. Om muntlig anmälan på plats absolut ska vara acceptabel så skulle det stå med i lagen.

9. BeaumontX
    Medlem · 178 inlägg

BeaumontX

Medlem
    Eftersom det är en tvingande lag så ska alla villkor som försämrar för konsumenten lämnas utan verkan. Lagen fungerar tvärtom mot hur du resonerar, en företagare är fri att ha mer frikostiga regler än vad som finns i lagen, men aldrig mer strikta. Att som i TS fall kräva att det ska göras skriftligen och inte muntligen får ändå anses som en försämring för konsumenten. Ska man hårdra din tolkning av att det står företaget fritt att ställa formkrav, skulle de alltså kunna hänvisa till att alla reklamationer måste göras personligen, på plats i deras filial i Ulan Bator?

10. D

Besserwisser
    Okej, så om jag vill framföra informationen med röksignaler så ska jag få göra det?

11. BeaumontX
    Medlem · 178 inlägg

BeaumontX

Medlem
    Hur har du tänkt att vid en eventuell rättstvist visa att meddelandet har framförts till och mottagits av företaget? Att det inte finns ett formkrav innebär inte att det inte åligger konsumenten att kunna visa att reklamationen gjorts inom rätt tid.

12. D

Besserwisser
    På samma sätt som om jag gör det muntligt kanske?

• Laddar…
  13. L
    Medlem · 18 inlägg

Lynghaug

Medlem
    Reklamation enligt konsumentköplagen kan ske exakt på samma sätt som köpet skedde, detta är det ingen tvekan om. Det fastställer att om köpet e gjort i butik, kan reklamation ske på samma vis. Om butiken senare vill konsultera tillverkare eller huvudkontor för att fastslå vidare åtgärd eller avslå ärendet står dom fritt.

14. BeaumontX
    Medlem · 178 inlägg

BeaumontX

Medlem
    Noterar att du inte bemödar dig med att besvara relevanta frågor för ditt hypotetiska fall.

Konsumentköplagen är en tvingande lag, så det åligger den som påstår sig ha rätt att göra inskränkningar att visa på lagstöd för detta. Så om du, eller Byggmax för den delen, påstår att man har rätt att vägra muntliga reklamationer får du/ni visa lagstödet.

Eftersom ditt tramsande i tråden knappast hjälper TS eller tydliggör rättsläget för reklamationer, lämnar jag diskussionen med dig i denna tråd tills du påvisar lagstödet för ditt påstående.

15. larry78
    Medlem · 536 inlägg

larry78

Medlem
    Absolut om affären gjorts upp via röksignaler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.