D Dr Jumping Jack skrev:
Hur skall du få dem att betsla om de inte vill?
En räkning kopplad till den ekonomiska uppgörelsen. Betalas inte den, ansökan om betalningsföreläggande hos KFM. Kostar runt 400 kr och debiteras gäldenären.

• Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
S
Ha med ett slutdatum. Vad som skall hända efter datumet är upp till dig att bestämma. Situationen du vill undvika är att någon annan äger huset som står på din mark och blockerar ditt nybygge.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi skänkte bort en carport/garage för 1 år sedan. Då satte vi som ett krav på en mindre deposition som betalades tillbaka när allt var rent och klart. Detta för att personen skulle göra klart allt och för att vi inte skulle behöva driva en process och kräva pengar i efterhand.

• Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
R Rickard_C skrev:
Vi skänkte bort en carport/garage för 1 år sedan. Då satte vi som ett krav på en mindre deposition som betalades tillbaka när allt var rent och klart. Detta för att personen skulle göra klart allt och för att vi inte skulle behöva driva en process och kräva pengar i efterhand.
rimligt men tror inte det är ett alternativ för oss. Det vi vill skydda oss om är en mycket snabb och kostsam rivning som i värsta fall förhindrar byggstart. En deposition skulle vara alltför hög isåfall och känns dessutom oskön att ta ut eftersom jag verkligen litar på hushämtarens intention. Kontraktet skulle vara i värsta värsta fall.

SÅ HÄR GICK DET
Tänkte berätta hur det gick med att skänka bort huset istället för att riva. Det blev faktiskt riktigt struligt. Personen som skulle hämta huset småplockade med det under två månader till dess att slutdatum närmade sig. Jag blev orolig och det visade sig att han inte kunde hämta hela huset i ett stycke som tänkt. Vad eet berodde på är lite oklart. Ev så sökte han aldrig bygglov, eller så blev flytten för dyr. Hur som helst stod han vid sitt ord (och det kontrakt vi skrivit) och plockade ner huset i delar istället.
Så kontentan är att det var värt att försöka skänk bort huset istället för att riva men bra ha en backup-plan om det inte skulle gå. Vi tjänade in rivningskostnaden men men med en hel del jobb och huvudvärk.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Vi ska bygga nytt och skänker bort vårt nuvarande fritidshus mot avhämtning. Jag har kontakt med en bra spekulant som jag tror kommer vilja hämta huset. För att både jag och hushämtaren ska känna oss trygga ska vi skriva ett enkel avtal.
Vissa saker är självklart, som datum när det tidigast och senast kan hämtas. Dessutom vad som händer om det inte är hämtat ett visst datum (då måste vi nämligen riva huset för ganska mycket pengar, trots att vi haft flera spekulanter). Förslagsvis delar vi då på rivningskostnaden.
Vad som ska vara bort från tomten när huset är bortforslat. Vem bör ansvara för att koppla bort vatten, avlopp, el?
Jag tar tacksamt emot kloka tankar och erfarenheter! (Bfu)

Hej hur gick det för dig med att skänka det gamla huset?

Är väl i princip bara läsa ovan. Det är borta i delar.

• Gilla
Jonas Westbom och 1 till
  • Laddar…
N Naghmeh Ghanbar Zadeh skrev:
Hej hur gick det för dig med att skänka det gamla huset?
Ja precis, det gick men låt mig säga så här. De som svarar på en annons med ett hus som bortskänkes är lite olika typer. Vissa tokigare än andra. Så bered dig på att navigera, skriva ett bra kontrakt så den andra parten iallafall tror att kontraktet är vårt nåt och såkra upp med några alvedon. Men för oss så sparade vi 150.000kr så det var värt det i slutänden!

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.