Hej!
Jag har köpt ett hus från 1912 och en tillbyggnad från ca 1975 och fick tillgång till huset 1 juli.
Säljaren har tecknat en dolda felförsäkring.
Och nu när man har bott där några månader så kommer det fram till nya saker. Första va det så att jag märkte att jag hade råttor i huset, då det låg bajs under vasken. Så ringde Anticimex och bad dem komma ut med något som får bort råttorna. Fick fällor och tog 4 st råttor. När jag ska starta diskmaskinen så sprutar det vatten då råttorna har bitit hål i slangen.
Sen är det avloppet till ena toan som går i bjälklaget och sen ut genom väggen som det är stopp i. Förmodligen är det rötter från växter som dem låtit växa fritt som förmodligen har vuxit in i avloppet. men dolda fel försäkringen tar inte det av den anledningen att dem säger att avlopps rör har en ”livslängd” på 50 år.
Finns det kanske någon här som har varit med om detta eller vet något sätt man kan gå vidare med detta.

• Gilla
andhak1
  • Laddar…
Det är bara att släppa dolda fel och gå vidare med att åtgärda felen istället.

• Gilla
MattHH och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite krasst så här på måndagsmorgonen så är det du som äger fastigheten med tillhörande byggnader så nästan allt ligger på dig.

Dolda-fel-försäkringen är egentligen inte till för att skydda dig utan för att skydda säljaren om ett s. k. dolt fel skulle dyka upp. Få fel faller under kategorin dolt fel i ett äldre hus. Att t ex skadedjur flyttar in händer löpande i ett småhus (Nog måste det vara vanliga möss och inte råttor?! Råttor tar man inte med fällor, de är för smarta för det).

Avloppet är gammalt, så dags att renovera. Har du testat att ta hem en spolbil? Kanske har barnen spolat ned en leksak eller nån nipprig tonåring har spolat ned våtservetter, kondomer, tamponger och allt vad de kan hitta på att hålla borta från föräldrarnas ögon?

• Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Först och främst, välkommen till forumet.

Det gäller att förstå vad ett "dolt fel". Ett dolt fel är ett fel som inte kan upptäckas vid en noggrann undersökning och som inte är förväntat och felet ska påverka värdet på fastigheten tydligt.

Ser man då på problem med avloppet så är det förväntat med problem på ett så gammalt avlopp, alltså är det inte ett dolt fel, även om man inte ser det.

Problemet med råttor (möss?) i ett så gammalt hus är också förväntat. Kanske fanns det till och med tydliga indikationer på problemet? Dvs man måste inte se själva djuret, men spillning eller annat signalerar ju att de finns där. Felet är alltså inte heller det dolt, men din hemförsäkring kan kanske hjälpa till?

Undersök problemet med avloppet är. Kanske är det enklare än du fruktar?

• Gilla
Roffe_riff och 5 till
  • Laddar…
V
J JJP94 skrev:
Hej!
Jag har köpt ett hus från 1912 och en tillbyggnad från ca 1975 och fick tillgång till huset 1 juli.
Säljaren har tecknat en dolda felförsäkring.
Och nu när man har bott där några månader så kommer det fram till nya saker. Första va det så att jag märkte att jag hade råttor i huset, då det låg bajs under vasken. Så ringde Anticimex och bad dem komma ut med något som får bort råttorna. Fick fällor och tog 4 st råttor. När jag ska starta diskmaskinen så sprutar det vatten då råttorna har bitit hål i slangen.
Sen är det avloppet till ena toan som går i bjälklaget och sen ut genom väggen som det är stopp i. Förmodligen är det rötter från växter som dem låtit växa fritt som förmodligen har vuxit in i avloppet. men dolda fel försäkringen tar inte det av den anledningen att dem säger att avlopps rör har en ”livslängd” på 50 år.
Finns det kanske någon här som har varit med om detta eller vet något sätt man kan gå vidare med detta.
Du går vidare genom att åtgärda felen.

Ditt hus din kostnad

• Gilla
Roffe_riff och 3 till
  • Laddar…
J JJP94 skrev:
men dolda fel försäkringen tar inte det av den anledningen att dem säger att avlopps rör har en ”livslängd” på 50 år.
Innan vi går in på om det är dolda fel eller inte så behöver du förstå vad säljarens dolda felförsäkring är för något.
För fel som kan anses vara av typen "dolt fel" så är säljaren ansvarig. För att säljaren ska slippa ekonomiska överraskningar när köparen har hittat ett fel som är dyrt att åtgärda kan vederbörande teckna en försäkring som täcker en del kostnader.
Försäkringen fråntar inte säljaren något ansvar, utan är som sagt var bara en säkerhet mot oönskade utgifter. Om inte försäkringen täcker kostnaden för felet så får säljaren stå för kostnaden själv.
Alla "dolda fel" som hittas ska anmälas direkt till säljaren. Sen är det upp till säljaren om vederbörande vill blanda in sitt försäkringsbolag eller inte.

Men, åter till huvudfrågan. Råttorna är det svårt att bevisa att det var ett fel innan köpet. Avloppet är som sagt var 50 år gammalt, så även om du mot all förmodan skulle få det klassat som dolt fel blir ersättningen 0 kronor eftersom det motsvarar värdet av rören.

• Gilla
Roffe_riff och 7 till
  • Laddar…
Avloppet har du ju redan fått svar om att det är för gammalt för att ersätta så där borde det inte vara några frågetecken.

Angående diskmaskinen, sprutade det vatten första gången du använde den? Eller är det först efter ett par månader i huset? Trasiga vitvaror är väl det enda som borde ersättas här isåfall förutsatt att det fungerade vid visning men ej vid tillträde. Om det bara är en trasig slang så finns det nog inte många kronor att hämta. :cool:

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Det är bara att släppa dolda fel och gå vidare med att åtgärda felen istället.

Ja, det va väl det jag misstänkte. Det va en kompis som tipsade mig om denna sidan att det kanske är någon som har varit med om samma grej.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite krasst så här på måndagsmorgonen så är det du som äger fastigheten med tillhörande byggnader så nästan allt ligger på dig.

Dolda-fel-försäkringen är egentligen inte till för att skydda dig utan för att skydda säljaren om ett s.
k. dolt fel skulle dyka upp. Få fel faller under kategorin dolt fel i ett äldre hus. Att t ex skadedjur flyttar in händer löpande i ett småhus (Nog måste det vara vanliga möss och inte råttor?! Råttor tar man inte med fällor, de är för smarta för det).

Avloppet är gammalt, så dags att renovera. Har du testat att ta hem en spolbil? Kanske har barnen spolat ned en leksak eller nån nipprig tonåring har spolat ned våtservetter, kondomer, tamponger och allt vad de kan hitta på att hålla borta från föräldrarnas ögon?
4 råttor har jag faktiskt tagit, om inte väldigt stora möss förra ägaren har haft spolbilen då han också har insett att det varit problem med avloppet. Men inte gjort något åt det.

• Råtta fångad i råttfälla bakom sopkärl under diskbänk, med synliga rör och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
kungfuu och 8 till
  • Laddar…
J JJP94 skrev:
förra ägaren har haft spolbilen då han också har insett att det varit problem med avloppet.
Hur vet du det?

Fairlane Fairlane skrev:
Först och främst, välkommen till forumet.

Det gäller att förstå vad ett "dolt fel". Ett dolt fel är ett fel som inte kan upptäckas vid en noggrann undersökning och som inte är förväntat och felet ska påverka värdet på fastigheten tydligt.

Ser man då på problem med avloppet så är det förväntat med problem på ett så gammalt avlopp, alltså är det inte ett dolt fel, även om man inte ser det.

Problemet med råttor (möss?) i ett så gammalt hus är också förväntat. Kanske fanns det till och med tydliga indikationer på problemet? Dvs man måste inte se själva djuret, men spillning eller annat signalerar ju att de finns där. Felet är alltså inte heller det dolt, men din hemförsäkring kan kanske hjälpa till?

Undersök problemet med avloppet är. Kanske är det enklare än du fruktar?
Tack
Huset är besiktat av obm och det stod inget i papprena. Diskmaskinen är ju svårt att ta reda på om den funkar eller inte. Avloppet är det plaströr till. Men förstår vad du menar.

useless useless skrev:
Innan vi går in på om det är dolda fel eller inte så behöver du förstå vad säljarens dolda felförsäkring är för något.
För fel som kan anses vara av typen "dolt fel" så är säljaren ansvarig. För att säljaren ska slippa ekonomiska överraskningar när köparen har hittat ett fel som är dyrt att åtgärda kan vederbörande teckna en försäkring som täcker en del kostnader.
Försäkringen fråntar inte säljaren något ansvar, utan är som sagt var bara en säkerhet mot oönskade utgifter. Om inte försäkringen täcker kostnaden för felet så får säljaren stå för kostnaden själv.
Alla "dolda fel" som hittas ska anmälas direkt till säljaren. Sen är det upp till säljaren om vederbörande vill blanda in sitt försäkringsbolag eller inte.

Men, åter till huvudfrågan. Råttorna är det svårt att bevisa att det var ett fel innan köpet. Avloppet är som sagt var 50 år gammalt, så även om du mot all förmodan skulle få det klassat som dolt fel blir ersättningen 0 kronor eftersom det motsvarar värdet av rören.
tack för svaret. diskmaskinen märkte jag att det läkte första gången jag körde den. I och med låg en pöl i köket när jag kom in sen.
anser det vara ett dolt fel i och med råttorna har ju ätit på det innan jag fick tillgång till huset.

Spruttas Siggelito3000 skrev:
Avloppet har du ju redan fått svar om att det är för gammalt för att ersätta så där borde det inte vara några frågetecken.

Angående diskmaskinen, sprutade det vatten första gången du använde den? Eller är det först efter ett par månader i huset? Trasiga vitvaror är väl det enda som borde ersättas här isåfall förutsatt att det fungerade vid visning men ej vid tillträde. Om det bara är en trasig slang så finns det nog inte många kronor att hämta. :cool:
det sprutade ut vatten första gången jag använde den. Men förstår att det kanske inte är mycket att hämta. Mäklaren sa när jag skrev på papprena när säljaren hade tagit med sig en pump att den till hör huset i och med det är för det ska vara ett fungerande hus.

J JJP94 skrev:
anser det vara ett dolt fel i och med råttorna har ju ätit på det innan jag fick tillgång till huset.
Om saker gått sönder innan du fått tillträde till huset så är det inte "dolt fel", utan det regleras i en särskild del i jordabalken. Rent generellt är säljaren ansvarig för att alla saker som fungerar vid kontraktskrivningen också fungerar på tillträdesdagen. Om du är säker på att maskinen funkade tidigare så har du absolut ett case mot säljaren. Dock kan du såklart inte räkna med en ny maskin, utan antingen en reparation (byte av en slang för några hundringar) eller en likvärdig maskin med samma ålder.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur vet du det?
För det låg bajs papper och bajs runt spolbrunnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.