1 892 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Oskäligt krav och småmål
Ett telebolag vill debitera mig för en TV-box efter avslutat abonnemang i samband med flytt som skedde för 6 månader sedan. Jag kan inte hitta boxen som är från 2014 och borde vara avskriven fullt ut men de vill debitera mig fullt pris för den vilket jag tycker är oskäligt. Om jag låter det gå till småmål, vad är mina chanser och hur mycket kan det kosta mig?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Står det i villkoren att utrustning ska tillbaks så är det ju så. Det är ju ett sätt för dem att tjäna pengar i slutändan för ingen tänker sig ju att det kanske ska tillbaks........
Det kan ju ändå vara oskäligt att begära fullt listpris som gällde 2014 för det när produkten dessutom är utgången sedan länge. Frågan är ju mer hur tingsrätten skulle ställa sig till skäligheten i kravet oavsett vad som står i avtalet. Förmodar att tingsrätten gör den typen av bedömningar, telebolaget måste väl också förklara rimligheten och vad de tänkt använda produkten till som motiverar ett sådant krav.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Allt beror ju som sagt på vad som står i avtalet. Ta del av det först. Om leverantören av utrustningen menar på att de är ägaren av densamme så kan de naturligtvis värdera den hur de vill inom rimlighetens gränser.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Om du bestrider fakturan är det inte säkert att telebolaget väljer att gå till tingsrätten för att få betalt. Det är bra att vara förberedd på det ändå, men det kan också hända att de släpper kravet efter att ha hotat ett par vändor med inkasso och Kronofogden.
Är det fråga om mycket pengar?
(En alternativ ful-lösning är att besöka din närmaste återvinningscentral, förklara läget och be att få titta i deras elektronikavfall om där finns någon gammal box. Skicka sedan in boxen, oavsett märke, och spara kvittot på försändelsen. Kan funka
.)
Är det fråga om mycket pengar?
(En alternativ ful-lösning är att besöka din närmaste återvinningscentral, förklara läget och be att få titta i deras elektronikavfall om där finns någon gammal box. Skicka sedan in boxen, oavsett märke, och spara kvittot på försändelsen. Kan funka
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Kan kanske skicka in vilken elektronikpryl som helst. Inte säkert att deras personal bryr sig om vad de lägger i sin egen återvinningscontainer.
Och klagar de så kan man spela dum ”jag vet inte vilken låda som är decoder, kan ni beskriva den”? Och så skicka ngn. gammal eltandborste.
Och klagar de så kan man spela dum ”jag vet inte vilken låda som är decoder, kan ni beskriva den”? Och så skicka ngn. gammal eltandborste.
3500 nypris 2014.SågspånPappspikEternit skrev:
Om du bestrider fakturan är det inte säkert att telebolaget väljer att gå till tingsrätten för att få betalt. Det är bra att vara förberedd på det ändå, men det kan också hända att de släpper kravet efter att ha hotat ett par vändor med inkasso och Kronofogden.
Är det fråga om mycket pengar?
(En alternativ ful-lösning är att besöka din närmaste återvinningscentral, förklara läget och be att få titta i deras elektronikavfall om där finns någon gammal box. Skicka sedan in boxen, oavsett märke, och spara kvittot på försändelsen. Kan funka.)
Blir man ju lagom nyfiken på vilket bolag det är.
Dom flesta bolag numera är väl bara glada att inte få tillbaks en massa gammalt skräp eftersom kostnaderna för att hantera elektronikavfall för ett bolag väl är hyffsat hög.
Fessutom sä lär den ju vara avskriven i bokföringen så att hålla på så där är ju knappast nåt som gör att nya kunder vill köpa deras tjänster om det blir allmänt känt hur dom behandlar gamla kunder
Dom flesta bolag numera är väl bara glada att inte få tillbaks en massa gammalt skräp eftersom kostnaderna för att hantera elektronikavfall för ett bolag väl är hyffsat hög.
Fessutom sä lär den ju vara avskriven i bokföringen så att hålla på så där är ju knappast nåt som gör att nya kunder vill köpa deras tjänster om det blir allmänt känt hur dom behandlar gamla kunder
Återkommer om bolag beroende på hur det slutarI ikeo skrev:Blir man ju lagom nyfiken på vilket bolag det är.
Dom flesta bolag numera är väl bara glada att inte få tillbaks en massa gammalt skräp eftersom kostnaderna för att hantera elektronikavfall för ett bolag väl är hyffsat hög.
Fessutom sä lär den ju vara avskriven i bokföringen så att hålla på så där är ju knappast nåt som gör att nya kunder vill köpa deras tjänster om det blir allmänt känt hur dom behandlar gamla kunder
Kan det vara värt att lägga ut en köpes-annons nånstans?
Kan finnas en massa gamla lådor som ramlat mellan stolarna och ligger och skräpar hos folk som gärna blir av med dem för några hundralappar.
Har råkat ut för detsamma, men vi har alltid haft kvar lådorna (modem och tv-boxar) och har då skickat in dem. Men vi har även blivit sittande med lådor som ingen brytt sig om att återkräva.
Kan finnas en massa gamla lådor som ramlat mellan stolarna och ligger och skräpar hos folk som gärna blir av med dem för några hundralappar.
Har råkat ut för detsamma, men vi har alltid haft kvar lådorna (modem och tv-boxar) och har då skickat in dem. Men vi har även blivit sittande med lådor som ingen brytt sig om att återkräva.
Klicka här för att svara
