Ett telebolag vill debitera mig för en TV-box efter avslutat abonnemang i samband med flytt som skedde för 6 månader sedan. Jag kan inte hitta boxen som är från 2014 och borde vara avskriven fullt ut men de vill debitera mig fullt pris för den vilket jag tycker är oskäligt. Om jag låter det gå till småmål, vad är mina chanser och hur mycket kan det kosta mig?
 
Står det i villkoren att utrustning ska tillbaks så är det ju så. Det är ju ett sätt för dem att tjäna pengar i slutändan för ingen tänker sig ju att det kanske ska tillbaks........
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Står det i villkoren att utrustning ska tillbaks så är det ju så. Det är ju ett sätt för dem att tjäna pengar i slutändan för ingen tänker sig ju att det kanske ska tillbaks........
Det kan ju ändå vara oskäligt att begära fullt listpris som gällde 2014 för det när produkten dessutom är utgången sedan länge. Frågan är ju mer hur tingsrätten skulle ställa sig till skäligheten i kravet oavsett vad som står i avtalet. Förmodar att tingsrätten gör den typen av bedömningar, telebolaget måste väl också förklara rimligheten och vad de tänkt använda produkten till som motiverar ett sådant krav.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Allt beror ju som sagt på vad som står i avtalet. Ta del av det först. Om leverantören av utrustningen menar på att de är ägaren av densamme så kan de naturligtvis värdera den hur de vill inom rimlighetens gränser.
 
Om du bestrider fakturan är det inte säkert att telebolaget väljer att gå till tingsrätten för att få betalt. Det är bra att vara förberedd på det ändå, men det kan också hända att de släpper kravet efter att ha hotat ett par vändor med inkasso och Kronofogden.
Är det fråga om mycket pengar?

(En alternativ ful-lösning är att besöka din närmaste återvinningscentral, förklara läget och be att få titta i deras elektronikavfall om där finns någon gammal box. Skicka sedan in boxen, oavsett märke, och spara kvittot på försändelsen. Kan funka ;).)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kan kanske skicka in vilken elektronikpryl som helst. Inte säkert att deras personal bryr sig om vad de lägger i sin egen återvinningscontainer.
Och klagar de så kan man spela dum ”jag vet inte vilken låda som är decoder, kan ni beskriva den”? Och så skicka ngn. gammal eltandborste.
 
  • Gilla
  • Haha
Falckman och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du bestrider fakturan är det inte säkert att telebolaget väljer att gå till tingsrätten för att få betalt. Det är bra att vara förberedd på det ändå, men det kan också hända att de släpper kravet efter att ha hotat ett par vändor med inkasso och Kronofogden.
Är det fråga om mycket pengar?

(En alternativ ful-lösning är att besöka din närmaste återvinningscentral, förklara läget och be att få titta i deras elektronikavfall om där finns någon gammal box. Skicka sedan in boxen, oavsett märke, och spara kvittot på försändelsen. Kan funka ;).)
3500 nypris 2014.
 
  • Wow
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Blir man ju lagom nyfiken på vilket bolag det är.
Dom flesta bolag numera är väl bara glada att inte få tillbaks en massa gammalt skräp eftersom kostnaderna för att hantera elektronikavfall för ett bolag väl är hyffsat hög.
Fessutom sä lär den ju vara avskriven i bokföringen så att hålla på så där är ju knappast nåt som gör att nya kunder vill köpa deras tjänster om det blir allmänt känt hur dom behandlar gamla kunder
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J
F ErlandJ skrev:
3500 nypris 2014.
Vad är det för modell och märke???
 
J Jocke Best skrev:
Vad är det för modell och märke???
Samsung tivo gxcm700cf
 
Redigerat:
I ikeo skrev:
Blir man ju lagom nyfiken på vilket bolag det är.
Dom flesta bolag numera är väl bara glada att inte få tillbaks en massa gammalt skräp eftersom kostnaderna för att hantera elektronikavfall för ett bolag väl är hyffsat hög.
Fessutom sä lär den ju vara avskriven i bokföringen så att hålla på så där är ju knappast nåt som gör att nya kunder vill köpa deras tjänster om det blir allmänt känt hur dom behandlar gamla kunder
Återkommer om bolag beroende på hur det slutar
 
F ErlandJ skrev:
Samsung tivo gxcm700cs
TIVO är det väl bara ComHem som haft
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
TIVO är det väl bara ComHem som haft
mmm, ungefär som att någon skulle be om 3500 för ett icke inskickat ADSL-modem.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Kan det vara värt att lägga ut en köpes-annons nånstans?

Kan finnas en massa gamla lådor som ramlat mellan stolarna och ligger och skräpar hos folk som gärna blir av med dem för några hundralappar.

Har råkat ut för detsamma, men vi har alltid haft kvar lådorna (modem och tv-boxar) och har då skickat in dem. Men vi har även blivit sittande med lådor som ingen brytt sig om att återkräva.
 
  • Gilla
Färdigrenoverad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.