Juridik
Cx2: Vi har nyligen köpt och flyttat in i ett hus. Det är ett enplanshus med källare och denna källare består delvis av en grund från 1938. Till problemet, det har gjorts en utbyggnad, eller tillbyggnad av ett badrum och en del av väggen står uppallad på två betongplintar som i sin tur vilar på den gamla grunden. Detta var inte något som vi eller besiktningsmannen såg vid köpet utan
OLHA: [citat] Man kan alltid leva med olämplighet men inte sälja en sak som något det inte är. Så borde det vara i alla fall. Men det är nu juridiken kommer in i bilden och efter att dels ha jobbat mkt med advokater och läst juridik så vet jag att inget är givet.... Därför ställde jag frågan i forumet. Ingen som har några stalltips om utgången?
mattiaxen: Bra o tackar för alla svar. bra med detta forum att man kan få hjölp med frågor som man inte är så insatt i, har inga problem med att laga den skälv har bekanta som kör grävare. Men jag ville kolla lite jag var lite osäker på detta..
ordain: Självklart får du ha ett staket med en grind. Det som gjort att din vän säger så måste vara allemansrätten. Om fastigheten är tillräckligt stor för att allemansrätten ska gälla på delar av den, så kan och får folk gå in genom grinden oavsett vad du tycker, men ett staket med grind får du ha ändå. Du får inte sätta upp ett hindrande stängsel om allemansrätt gäller, men har
Anders1010: Fortsätter lite på temat dåliga jurister och boupptäckningsmän... Min far dog hastigt i januari och jag fick ett testamente skickat till mig med uppmaning att godkänna eller erkänna av boupptäckningsmannen. Som tur var skrev jag aldrig under testamentet, och 14 dagar senare kom ett brev som förklarade att om jag skrivit på testamententet hade jag som särkullebarn blivit helt arvlös.
volvo: [citat] Ja, men då frånsäger ni er rätten att få felen åtgärdade. [citat] Inte rätt att kräva ett utbyte men ni har rätt att kräva att få ett fullgott arbete. Hota hustillverkaren med att sprida badwill om de inte går er tillmötes och ser till att någon annan gör iordning felen ordentligt. Det kanske kan göra susen.
volvo: [citat] Instämmer! Ni behöver bara betala ut det som återstår att betala minus det värde besiktningsmannen ger de fel han upptäckt vid slutbesiktningen. Ni kan ju dock ordna allt med banken innan så att det bara återstår att ni ringer till banken för att meddela rätt belopp direkt efter slutbesiktningen.
zankan: För en entreprenör så är det ju guld läge att lämna pris utan K-ritningar då han i detta läge kan ta ut rätt mycket tillkommande som han inte behöver ta med enligt bifoga handlingar (om du bara skickat A-ritning+ beskr.) Då man som entreprenör måste vara hyffsat jobbsugen om man kliver in och börjar dimensionera själv då blir gränsen till totalentreprenad inte knoivskarp och får
annixxa: Skynda dig på bara så det inte blir som för oss som står med skägget i brevlådan då hela bygget blivit nästan ett år försenat pga strul med kommun och granne. //Annika
hempularen: Då låter det ju mer som att det kan vara aktuellt att kräva någon form av skadestånd från den part som ansvarat för söderkörning av vägen. Det är ju inte detsamma som avgiftsutag. Om föreningen kan kräva fastighetsägaren eller måste gå på resp. transportföretag vet jag inte. Om man drar en parallell med en bostadsrättsförening (som i stort lever efter samma lagar som en
annixxa: Vad gäller nybyggnad/ tillbyggnad så inser vi ju i efterhand att vi borde betalat 6000 spänn för ett förhandsbesked. Men enligt jurist vi pratat med och även skatteverket så krävs det att den befintliga byggnaden är taxerad för att den ska göra att den nya byggnaden ska räknas som tillbyggnad och ej nybbyggnad. Eftersom vårt lilla hus ej tidigare varit taxerat (har tidigare tillhört
mikko: Nä det tror jag inte, garantin lämns av säljaren för att hantera fel. Det ligger sålunda i deras intresse att det blir rätt eftersom garantiärenden endast är en kostnad för dem. Och ingen vettig firma skulle vilja ha en kostnad flyttd till sig utan att få nåt i utbyte. Du kan dock påtala till säljaren att du vill låta någon annan göra jobbet men att de får betala fakturan. har
goerana: Hej ! Varje kommun sätter de priser som kommunalstyrelsen beslutat, varför inte surfa in på kommunsidan o kolla , där står allt. //Goerana
carlssoni: Är du konsument skall du inte åberopa AB 04. Den är endast avsedd för förhållande mellan näringsidkare. Även om du gör det har du visserligen samma skydd som konsumenttjänstlagen ger då den är tvingande i konsumentförhållande. Du skall i förfrågningsunderlaget åberopa och sedan använda ett RO-formulär (reparation och ombyggnad) som du bl.a. kan finna på konsumentverkets
brabyggare: Eller be den som stängt av vattnet att sätta på det igen. ;)
Blommis: Nu har jag försökt läsa på här. Som jag fattar det har man, om man fått en felaktig vara, rätt till kompensation. Man ska alltså inte bara få spisen lagad utan få ersättning för extra kostnader man haft. Vilket i vårt fall betyder att vi borde ha rätt till utebliven inkomst eftersom vi fått vara hemma från jobbet i två dagar extra, på grund av att de inte hade alla delarna med
David: Ibland kan det vara bra att vara proaktiv så att det inte urartar till en onödig konflikt. Även om du kanske vinner i slutändan så kan jag tänka mig att du får många sömnlösa nätter tills dess. Att ta ut en röris som tittar på detta kostar inte så mycket och om du betalar för denna inspektion själv är det du som får information om vad som gått fel och har lättare att styra åt
volvo: [citat] Inredning av vind är normalt sett inte bygglovspliktigt eller kräver bygganmälan så länge man inte ändrar fasadens utseende (fönster, takkupot etc.) eller bygger våtrum. Då behöver ni inte heller anmäla till kommunen när vinden är klar. Om ni däremot sätter in fönster, takkupor, badrum etc. så måste ni göra en bygganmälan och ha en kvalitetsansvarig som ombesörjer
Yenlinn: Nu har jag fått klarhet i frågan och kan upplysa er alla som varit så snälla och svarat alt. kommit med funderingar. 8-) Tomten räknas som enskild egendom ENDAST om detta står tydligt i gåvobrevet. Eftersom det ej gör det i min blivande makes gåvobrev gäller alltså giftorätten. MEN - det innebär enbart att jag ärver tomten om min make skulle avlida och säger inget om äganderätt
hempularen: Om nu "ägaren" har sålt tomten till ett husföretag, så förstår jag inte riktigt hur det skulle gå till att få köpa den av honom. Under förutsättmning att det finns ett bindande köpeavtal (och saknade pantbrev är inget som gör avtalet ogiltigt), så är ju tomten såld. Om säljaren sedan vägrar att "lämna över" så kommer köparen att stämma honom. Och kräva ersättning för
jezzica: jamen efter att besikningen och eventuella fel är avhjälpta ska man ju inte hålla inne 10 procent? Så man kan ju inte hålla inne något för att garantera att enteprenören fixar till felen som upptäcks efter två år? Hur ska man kunna tvinga honom att fixa de felen om han inte är hederlig och fixar de självmant?
cy_berg: Generellt sett sjunker sannolikheten att kunna hävda dolt fel, med åldern på huset. I ett gammalt hus bör man helt enkelt räkna med att vissa fel kan finnas. Om huset är från 1900 och avloppet inte varit bytt sedan dess, kan jag tänka mig att man som köpare borde räkna med att avloppet kan vara bristfälligt vilket gör att man inte åberopa dolt fel. Men allt detta är tolkningar, och
TN-Funkis: Ber om ursäkt Bullen 2, jag fyller på din fråga istället för att starta en ny tråd i exakt samma ämne/problematik. När det går VA-ledning över privat mark (med servitut) som styckas av, och som då korsar yta som ny fastighet är planerad på, tar kommunen då någon del av kostnaden att flytta VA-ledningen ?. Kan detta sätta ned priset på VA-anslutningen till den nya fasigheten
peteri: OCAB har i sin första utredning (den som pekade på murket virke i rensbrunnen) reserverat sig med formuleringen "OCAB kan dock ej garantera att all lukt försvinner" el något likande. Detta är nog deras reserveration för fel som de inte kunnat se vid sin besiktning. Annars har det alternativ du nämner också slagit mig. Har inte kontaktat fastighetsjurist ännu, men skall inom väldigt snar
bubbert: Jo, jag tycker att Saturnus inlägg har gett en del, bl a ett gott skratt, men för att förstå det måste man ju ha lite humor också...Sedan vad gäller själva kärnfrågan, så tycker jag att de skall gå ut med huset för en riktig försäljning och att mannen får betala enligt högsta bud, dvs han får köpa för det pris som är det riktiga marknadsvärdet, och antingen så accepterar
perobe: Om ni får HELA fastigheten i gåva så sker varken en försäljning eller avstyckning och således har klausulen inte brutits. Lite petimeter men kan åtminstone vara värt ett försök.
Hemmakatten: Jo, det är köpekontraktsdatum som gäller. Dessutom brukar en försäljning redan vara noterad på den förtryckta blankett du får från Skatteverket. Tillsammans med en liten uppmaning att redovisa eventuell reavinst/förlust. Glöm inte att fylla i blanketten för uppskjutande av reavinstskatten (om det nu blir en sådan). Det brukar de (skatteverket) nämligen inte vara lika ivriga på att