Byggahus.se

Avlopp, dolt fel?

1. K
    Medlem · 118 inlägg

kimtommy

Medlem
    Hej!

Köpte ett gammalt hus i sommras, som var besiktigat av anticimex och därmed var en försäkring tecknad mot dolda fel. anticimex avskriver sig dock ansvar för avlopp och el samt nåt mer tror jag.

vi upptäckte ganska omgående att ibland så tränger vatten upp mitt i golvet, betonggolv, i källaren. detta kommer från avloppet som går från köket till huvudstammen och ut. första gången jag såg den lilla pölen trodde jag det kom från varmvattenberedaren som står ganska nära läckområdet, sen dröjde det länge innan felet uppenbarade sig igen, ett par månader, vi observerade att det kommer när man tappat upp ett bad, vilket inte är jätteofta eller spolat mängder med vatten, troligtvis så är det lite propp längre ut vilket gör att vatten blir stående i rören och sedan läcker ut i ett sprucket rör och upp i plattan.

Är säljaren fri från ansvar iom att huset är gammalt eller nåt sånt, eller ingår det i min undersökningsplikt att tappa upp ett fullt badkar och sen vänta 5 timmar och se om det läcker nånstans?

Nån som varit men om nåt liknande ärende?

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Avlopp, dolt fel?

Att rensa avlopp är något som ingår i underhåll och som därför inte kan klassificeras som dolt fel.

Ta dit en spolbil och spola rent avloppet så ska du se att det löser sig.

Dolt fel är det däremot om man upptäcker att marken satt sig och rören delat på sig eller liknande konstruktionsfel som man inte vid ett köp kunnat anta.

3. H
    Moderator · Stockholm · 42 787 inlägg

hempularen

Moderator

Du har ju 2 olika fel här. Dels så verkar du ha någon form av stopp, som kanske avhjälps med en spolbil, dels verkar det ju vara hål eller sprickor i röret.

Jag tvivlar på att någondera felet går att få till dolt fel iom. husets ålder. Skulledet visa sig bero på en sättning kanske det går att få det till att vara dolt.

4. K
    Medlem · 118 inlägg

kimtommy

Medlem

ÖÖh hur skulle en spolning lösa att röret läcker?

frågan är om själva läcket är att beteckna som dolt fel, inte proppen givetvis,
    golvet skulle hur som helst bilats upp för att få i nya rör men kan man få en slant i kompensation så skadar det ju aldrig.

det går inte att se några sprickor eller dylikt i grunden som tyder på att marken satt sig, men det kan ju ha rört sig under plattan utan att det syns, sen är det kanske inte helt säkert att läckan är just precis där vattnet kommer upp?

5. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Om vattnet kan strömma ut fritt så blir det inget tryck i röret som gör att det läger ut i sprickan vilket i sin tur gör att ni blir av med problemet.

Gamla rör är gamla rör och det får man räkna med när man köper gamla hus. Det är ju därför de är billigare än nyproducerade.

6. M
    Medlem · 231 inlägg

Macce

Medlem

Kan det inte vara så att övertrycksventilen i VV-beredaren släpper ut lite vatten när det kalla vattnet värms upp och expanderar?

/m

7. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Generellt sett sjunker sannolikheten att kunna hävda dolt fel, med åldern på huset. I ett gammalt hus bör man helt enkelt räkna med att vissa fel kan finnas. Om huset är från 1900 och avloppet inte varit bytt sedan dess, kan jag tänka mig att man som köpare borde räkna med att avloppet kan vara bristfälligt vilket gör att man inte åberopa dolt fel. Men allt detta är tolkningar, och jag vet ju inte hur gammalt ditt hus är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.