Hej skulle behöva lite klarhet från dom som vet. Vagen till mitt hus har rasat, och jag äger den ej, utan har servitut på den? Vad gäller? och vem ska laga den?
 
du
 
ok bra, men kan jag bara reparera den? det skäns ju lite dumt att jag ska laga andras grejor gratis?
 
Om det du och bara du som har servitut på vägen så betyder det att vägen är DIN.
Dvs det är du som ska anlägga, reparera och underhålla den.
Vägen ligger vissrligen på ngn annans mark, men servitutet betyder att du har vägrätt.

 
Ett vägservitut betyder att du får lov att nyttja annans mark för tillfart till din tomt.
Du kan ju antingen skaffa en 4-hjuls driven jeep, så slipper du kostnaden för vägen eller så får du nog göra det ordentligt.
Att laga andras grejer gratis är det inte tal om, eftersom det är ju du som nyttjar och behöver vägen. Troligen har markägaren ingen större nytta av din väg.
Är ni fler som anänder vägen så får ni såklart dela på kostnaden.
 
Hihi!
Samma svar från två källor!
 
anaitis skrev:
Hihi!
Samma svar från två källor!
Och samtidigt!
 
Bra o tackar för alla svar. bra med detta forum att man kan få hjölp med frågor som man inte är så insatt i, har inga problem med att laga den skälv har bekanta som kör grävare. Men jag ville kolla lite jag var lite osäker på detta..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.