Juridik
planera: Det låter som det har ramlat mellan stolarna när före före ägarn tillätt detta. Men är ni säkra på att det var han som bivilja detta (före före ägarn)? Vilket fall som helst så måste EON ha en ledningskarta. Så mitt förslag är att du tar kontakt med EON i första hand och får ta del av ledningskartan innan du börjar gå vidare i ärendet. Tänker mest på kostnader. Att ni till
kalleanka70: Men det är ju hela grejen med forumet....även om alla inte är advokater här måste man kunna uttala sig, hur rätt eller fel man har. Annars blir det inte mycket till forum. Därför tycker jag inte du skall ursäkta dig utan tvärtom ta åt dig äran för att du tänker till "lekmannamässigt" :) För övrigt känns som konstruktionen om avtals ogiltighet är vanligt förekommande i de
volvo: Om det bristfälliga utförandet går att se för blotta ögat så har du inget att komma med mot säljaren, om du inte kan bevisa att han visste att det läckte in och inte talade om detta för dig (säljarens upplysningsplikt) Att det ligger snö på ett tak är ingen giltig orsak till att underlåta att syna det. Snö går att ta bort och titta under. (köparens undersökningsplikt)
AnnaKanin: Vet du vem som utför snöröjningen? Om du gör det, kontakta dem för att få deras åsikt.
Familjen_Bygg: Värdet är servitutet är lika oavsett hur upplåtelsen skett. Exempelvis är värdet att kunna ta väg över grannfastigheten densamma oberoende av servitutets tillkomst m m. Däremot, vilket är något helt annat, är bevisvärdet olika, beroende på hur servitutet har tillkommit (om det är muntligt eller skriftligt, om det är ett s.k. officialservitut som överklagats m m), men det säger
cpalm: [citat] :D He he, jag provkörde inte ens innan när jag köpte min bil. När man köper nåt bättre begagnat till ett bra pris så är det ju underförstått att allt inte är tipp-topp.
volvo: Hellre en byggkunnig än en jurist. KA har som regel en stor och bred kunskap om både avtalsskrivning, juridik och byggproduktion som kan vara till ovärderlig hjälp i samband med upphandling. Då kan man få en professionell och saklig bedömning (och översättning till begriplig vardagssvenska) av vad det står i alla papper man fått och vilka frågor som kan vara lämpliga att ställa till
KarinO: Tack för tipsen! Det kanske är så att vi helt enkelt ska börja med att hitta en bra KA. Entreprenören har i sitt kontrakt att de står för det men så mycket har jag förstått att man bör hitta en egen. Det är en svår balansgång mellan att inte bli en för "besvärlig kund" och ändå göra medvetna val. Vi vill ju ha en bra relation med entreprnören, men även vara säkra på att vi
Kantarellen3: [citat] absolut rätt ...det är er egen KA som kommer vara på er sida ....inte den som ni fått på köpet i ert tomtköp. OCH till alla som har en KA som är anlitad av huslev/entreprenör.... passa er.... Det är mycket lättare att stoppa byggfusk/fel i tidigt skede... därför är det viktigt att man har en KA som är på er sida. /R[/quote] Alltså en KA kollar inte upp byggfusk/fel utan
Rille99: Hej Har en samlingsbrunn som, enligt ritning och tidigare ägare ska ha ett rör under vägen till ett dike för att vattnet ska rinna undan smidigt från mitt avlopp/infiltrationsbädd. Efter att ha märkt att brunnen var lite väl fylld med vatten togs en slamsug med spolmöjlighet dit för att suga/spola rent i brunn och rör. Det märkliga var/är att det inte gick att få kontakt mellan
hempularen: Du skriver att den som gjort den felaktiga renoveringen lever, men om jag förstod dig rätt så köpte du av ett dödsbo. Då kan du bara kräva dödsboet (som ev. kan kräva den nu levande förra ägaren). Att låta ett stuprör mynna under mark utan någon som helst form av stenkista har nog aldrig varit normalt. Men det kan mycket väl ah funnits en liten stenkista (typ några krossade
grodis: Linet: Nej det är inte vanligt. Dock kan det ske om tex en byggfirma ska bygga många likadana hus samtidigt och säljer dem eftersom de färdigställs.
Robert_Maria: Bostadsrättsföreningen är sin egen efter att den är bildad. Det vill säga att byggherren inte längre har vare sig rättigheter eller skyldigheter emot BRF. Om det är så att "sophuset" endast används av hyresrättsfastigheten så har den ju hamnat lite fel. Ägandeskapet verkar om inget annat är specificerat i något dokument vara bundet till hyresrättsfastigheten. Det är iaf så jag
Angelven: [citat] Nej. Vi har varit med om lite olika skrivningar - dels att om besiktningsmannen hittade något alls som vi ville bråka om skulle köpet gå tillbaka (dvs, insåg vi sen, bråkar vi har vi inte köpt ett hus). Dels att om vi hittade saker överstigande X basbelopp (typ 100 000 kr) skulle köpet gå tillbaka, annars var det upp till säljaren att fixa. Det är alltid olika kontrakt. Läs
husmyran: Om du nu avstår från ett betalt jobb för att jobba hemma borde väl den insatsen räknas om till pengar, på så sätt borde ni ju allteftersom kunna kvitta det mot de pengar han gått in med i huset.
ok: Invid; Från murens underkant=grundläggningsnivån dras, i sektion, en begränsning med lutning 1:1,5 (flackare än 45 grader) som definierar om muren påverkas av den påförda jordlasten. exempel; Muren är grundlagd 1 m under marknivån på nedsidan och den synliga murhöjden är 1m => total murhöjd=2m => 1,5*2=3m. Dvs allt som ligger inom 3m från murkrönet betraktas som invid, dock
billy_baver: Helt riktigt. Odlingslandskapet är en parentes. Och åtminstone jag själv tycker inte om att vistas längre stunder i äkta urskog. Självklart kommer du att hamna i en eller annan kompromiss. Diskutera våtmarken med både skogvaktaren och kanske någon ekolog.
yonna: Säljaren ansvarar för fastigheten fram till den dag överlåtelsehandlingarna undertecknats. I detta fall är det naturligtvis inte ett dolt fel. Det förvånar mig att mäklaren inte reagerar! Ni borde komma överens om en kostnadsdelning såvida det är ett gammalt hus med originalrör - det är i så fall inte rimligt att säljaren står för helt nytt avloppssystem då detta skulle påverka
carlssoni: En tjänst, som en småhusentreprenad räknas som, kan enlig konsumenttjänstlagen ( 42 §) avbeställas ev konsumenten även utan speciella skäl. Dock är i sådant fall näringsidkaren berättigad till ersättning för det arbete han lagt ner på ärendet samt vad det kostar att avsluta ärendet. I vissa fall har näringsidkaren rätt till ersättning även för förluster på grund av att han
Faidros: [citat] Ja, regeringen är underställd EU. Sydkraft, som äger Barsebäck, har anmält staten till EU-kommissionen. Bolaget hävdar att regeringens beslut står i strid mot EU:s konkurrensregler. Kommissionen avvaktar i väntan på regeringsrätten. Deras beslut kan sedan överklagas till EU-domstolen, en process som vanligen tar flera år. http://www.aftonbladet.se/nyheter/9804/28/lena.html
volvo: [citat] Bra idé. Jag förutsätter att du talar om fel som tagits upp i slutbesiktningsprotokollet som entreprenörsfel. Du skriver först till byggaren och kräver att de åtgärdar felen OMGÅENDE. Skriv också att om du inte sett något agerande från deras sida inom en vecka så kommer du att anlita annan entreprenör på deras bekostnad. Om du haft ett vettigt avtal som grund så kan du
Johan Gunverth: [citat] Precis vad jag har som önskemål, tyvärr har sambon en sekulariserad släkt som ändå vill ha kyrkobröllop "för det har man". Får se om jag kan hitta en lämplig präst med avsmak för ateister som jag. :D
volvo: [citat] JAg tycker tvärtom. KA är den ENDA personen i byggprocessen (utom kommunens folk förståss) som inte har några vinstsyften om man väljer den ena eller andra lösningen. KA är således beställarens enda sakkunnige som faktiskt spelar i beställarens lag. En bra KA kan altså även fungera som rådgivare och bollplank samt kunna varna för om ett bygge börjar spåra ur och bli rena
cpalm: Vare sig du har lagt handpenning eller inte så kan du förstås häva köpet om omständigheterna tillåter dig att häva köpet (och då få ev. handpenning tillbaka). Att man ångrat sig är dock inte ett giltigt skäl att häva ett köp.
ErikL: Ja, det bör vara detsamma som friköpt, men du ska förstås fråga för säkerhets skull. Motsatsen är att man har en "tomträtt" och betalar en årlig hyra (tomträttsavgäld) till kommunen. Tomträttskontrakten skrevs förr ofta på 30-50 år, och med extremt låga hyror med dagens mått (tänk 1000kr/år). När det är dags att skriva om kommer kommunen dock att vilja ha en årlig hyra på
Jessa: Man kan se var istapparna finns, under taket där på samtliga ställen på huset finns isolerade snedtak - innan var det så kallade kallgarderober här, nu är de isolerade på ett felaktigt sätt och detta är enligt länsmuseet orsaken till problemet.
carlssoni: ABS 05 gäller för avtal avseende småhusentreprenader som tecknats fr.o.m. 2005-01-01. Dessa regler gäller som komplement till Konsumenttjänstlagen som vad gäller småhusentreprenader blev tvingande fr.o.m. 2005-01-01. ABS 05 är inget avtalsformulär utan avtalsvillkor som komplementerar Konsumenttjänstlagen. I anslutning till att ABS 05 förhandlades fram togs också ett avtalsformulär
volvo: Varför inte skriva avtalet som en totalentreprenad och sedan lista dina avsteg i en punkt i avtalet? Typ: Entreprenadform: Totalentreprenad Omfattning: nyproduktion av ett hus enligt handlingarna XX. Beställaren tillhandahåller materialet XX och underentreprenörerna XX som sedan skall ingå i totalentreprenörens organisation. Brukligt är i sådana här fall är att totalentreprenören då