S
Stefan_h: Jag sitter i samma sits... Tomten avstyckad på slutat av 1800 talet.. Finns ingen tomtkarta och inga gränspinnar.. Har vart på kommunen och lantmäteriet för att få tag i tomtkarta men det finns helt enkelt inte någon.. Det finns en översiktskarta över byn men enl den så står vårt hus 1,5 m från vägen vilket är gelt åt pepparn.. Vi har nästan 7 meter ut till vägen.... Enl de på
13 svar · 17,0k läst
volvo
volvo: Gå inte med på att bara fordran skall övergå, hela åtagandet (dvs alla kontraktsarbetena och leveranserna) skall ingå i det nya bolaget. Gå inte med på något förrän ni talat med en jurist!
1 svar · 2,8k läst
S
Stryker75: Jag ska få min farmors stuga, den ska alltså ses som en gåva då den inte kommer att köpas av mig. Kommer detta gåvobrev att funka bra då: http://www.gavle.to/~balrog/blankett.pdf Jag vet hur det sedan funkar med ansökan till inskrivningsmyndighet osv., frågan gäller bara om ni som är kunniga inom detta område tror att denna blankett för gåvobrev är ok?
0 svar · 3,4k läst
S
Sahlin: Om ett köp 85%-99.9% av taxeringsvärdet klassas det som gåva, men lagfartskostnad måste betalas. Däremot om köpet ligger under 85% på tas ingen lagfartsavgift ut (som % på köpeskillingen). Så har i alla fall jag fått förklarat det för mig.
5 svar · 19,0k läst
Y
Yosemite: KA är informerad, undersöker nu vad som gått fel. Vi har uttryckt vårt missnöje och frågat vilka åtgärder som man kan göra, har inte gått i någon mer detaljerad diskussion ännu. Fick oväntat bra info från kommunens konsumentrådgivning, tipsade bl.a. om att man bör luta sig mot paragraf 20-22 i konsumenttjänstlagen (http://www.alden.se/konsumenttjl.htm) samt att man kan ta
7 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Det är tveksamt om det hör till undersökningsplikten att upptäcka en felskonstruktion som det handlar om i det här fallet. besiktningsmannen skall ju utföra er undersökningsplikt. Sådana fel som en "duktig lekman" inte skulle upptäcka räknas som dolda. Kunskapen om lutningskrav för olika takmaterial borde ligga i gränslandet för vad som ligger i undersökningsplikten. Det skulle med
6 svar · 3,3k läst
T
Tiny: OK, svar på frågor o kommentarer till det alla vänliga (o tyvärr ibland misshandlade) människor: hejhej: vi träffar advokat imorgon. Jag tog nog en något ovanlig väg dit: jag ringde en fastighetsmäklare som jag vet är en oerhört seriös, ansvarsfull o stolt person, han hade direkt en han kunde rekommendera. Har talat med mitt försäkringsbolag (LF), de var helt fantastiska att ha o
7 svar · 1,2k läst
volvo
volvo: Oj, oj, oj.......det där med att skriva ett bra och täckande kontrakt är inget man lätt förmedlar via et sådant här forum. Läs och begrunda andras inlägg här om vad det var som gick snett med deras bygge och hur de kunnat förebygga. Det allra bästa är att du lägger några tusenlappar på att låta en byggjuridiskt sakkunnig gå igenom avtalet innan ni skriver på. Det sparar
1 svar · 1,2k läst
A.Nygren
A.Nygren: Fick du namnet på kommuntomten som var ute? Förmodligen är han väl golfare själv och vill ha en smidig väg till golfbanan. >:(
8 svar · 4,7k läst
H
hempularen: Elektrolux lär inte bry sig om när det är slutbesiktigat. Däremot så har du kanske ett case mot huslev. Fast han lär ju hävda att ev. fel har uppkommit genom normalt slitage från ert boende före "leverans". Så jag tror att när det gäller garanti som normalt täcks av annan än huslev. så kommer ni att få problem. Om man har flyttat in så brukar vitesbeloppet bli väldigt svårt att
3 svar · 3,9k läst
C
co: Kan inte riktigt uttala mig i sakfrågan men kan bara säga att när vi byggde ut vårt hus och entreprenören blev försenad drog vi av 5000:-/vecka. Men då stod det uttrycklingen i vårt avtal!
1 svar · 2,2k läst
Z
zankan: Det är entreprenörens bekymmer att samordna sina egna arbten...Jag menar han kan plocka dit rörisen i smaband med köket och skjuta badrummet osv...Hans taskiga upphandling är inte ditt bekymmer om du nu inte på något sätt är involverad i köksleveransen/inköpet
3 svar · 4,7k läst
O
OLHA: Det har väl varit besiktning? Och Ni har upplyst om allt Ni vet? Och inte utlovat något? Glöm det. Finns inget case för köparen. Köparen har en oerhört stark undersökningsplikt. Däremot så är det väl "moraliskt och etiskt" att försöka uppnå en förlikning som goodwill gest.
8 svar · 956 läst
H
hempularen: Du kan söka medlemskap samtidigt som du ringer dem, det gjorde jag för ett antal år sedan. och det medlemsskapet kan ju vara bra att ha ändå.
1 svar · 2,0k läst
T
TN-Funkis: Bör tillägga att skogsmössen verkligen varit tysta som möss, han hade ingen aning om att det kutat runt småmöss ovanför takpanelerna, förmodligen var Rockwoolen utmärkt dämpmatta, enda oljudet alstrades av hans hund, som inte heller hade tagit någon notis om de extra hyresgästerna. Mössen misstänks ha följt ett schakt som har radiatorledningar och sen klättrat upp mellan 2
2 svar · 4,5k läst
R
rolsie: Köpekontrakt skriver man när man har gjort avtalet om affären. Köpebrevet skrivs när man fullföljt affären och det är detta som är underlaget till inskrivningsnämnden för att registera lagfart (det är inte längre tingsrätten som sköter detta) Enklast är om du tar hjälp av lånehandläggarn på banken om du har en sådan inblandad. De har ett eget intresse pga lånen att man som
1 svar · 4,4k läst
D
Doctool: Varför vill ni häva köpet?? Säljaren har gjort en korttidsmätning enligt kontraktet och den utföll positivt (dvs <200Bq/m3). Dock kan man tillägga att om man har eget vatten (borrad brunn) bör man, för att vara säker, även mäta radonet i vattnet. Detta gäller förstås inte om man har komunalt vatten.
3 svar · 1,6k läst
A
antelund: He he he... jag som trodde jag var ensam i världen med en granne som är en rättshaverist och bara har sitt eget för ögonen. Tycker Byggahus skulle lägga upp en ny undergrupp ( Grannskap och jävelskap) i sitt forum där vi kan dela med oss av våra små anekdoter med trevliga grannar. Nä, många människor borde ha långt till närmsta granne.... >:(
23 svar · 11,7k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Det behöver inte nödvändigtvis vara så att du får ställa upp vad du vill och hur länge du vill. I Västerås kommun vill de att man söker tillstånd om man till exempel skall ha husvagnen uppställd på tomten över vintern. Jag kommer inte ihåg om det var några villkor kopplat till detta men ändå. Det kan vara idé att kolla upp.
2 svar · 1,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] 12m[sup]2[/sup] också, eller hur? ;D Naturligtvis är det komplementbyggnader.
6 svar · 10,0k läst
C
co: [citat] Dina oberoende sakkunniga kanske inte var så oberoende, eller kanske du inte gav dem ett såpass stort uppdrag så att de faktiskt skulle kunna hjälpa dig? Att driva rättsprocesser m.m. ingår ju inte normalt i tex.  besiktningsmannens uppgifter. Men det kanske går att köpa till.[/quote] Jo de var både oberoende, sakkunniga och hade tillräckligt stort uppdrag. Jag var ju inte med
9 svar · 2,9k läst
O
ordain: Vilket avtal har du skrivit med entreprenören? ABS 05? Ingicks avtalet 2005 eller senare? Isåfall gäller det byggherren påstår (dvs du) om hur pris ska beräknas, om inget annat avtalats skriftligt. Detta borde vara till din hjälp ifall avtalet inte nämner något om verktygshyra. Vad gäller den text volvo citerade om matrial så hjälper den dig nog knappast dock, eftersom det i ditt fall
10 svar · 3,9k läst
B
billy_baver: Vad praktiskt!  Men vill du ha klarhet i huvudfrågan bör du nog också ringa upp till lantmäteriet på kommunen.  Berätta vad du ska göra, och fråga om din fastighet berörs av något servitut!
8 svar · 1,9k läst
O
ordain: Normalt krävs väl uppsåt för att ett brott ska ha begåtts? Det finns ju förstås undantag där även grovt slarv kan vara brott, men om man verkligen på något sätt lyckats råna banken utan att ha försökt göra det (bankpersonalen missförstår något och tycker att du ser farlig ut så de håvar över massa pengar utan att du öppnat munnen eller gjort något hotfullt), så är det
5 svar · 1,8k läst
·
O
ordain: [citat] Jag förstår att det just nu känns jobbigt att inte kunna komma in i huset på den tid ni beräknade, men om det nu är frågan om 1 månads försening innan huset är klart så är det tyvärr knappast någon större försening i dessa sammanhang, utan får nog, om allt verkligen är klart till belåtenhet en månad efter utsatt tid, ses som ett relativt smärtfritt byggprojekt. Jag
2 svar · 2,0k läst
P
peo05: Vi köpte i april 2004 en villa gm SvFastighetsförmedling. Besiktad av Anticimex och försäkrad gm SF Säljarförsäkring. Strax efter inflyttning börjar det lukta mögel i tvättstuga som ligger i sutterrängvåning dvs till hälften under marknivå. Lukten försvan senare under sommar/höst. Påtalas när problemen började yttra sig för Anticimex som skickar en ny bes.man. Han hävdar att
0 svar · 3,8k läst
S
skogsfroet: [citat] Ja det är nästan åt det hållet som jag vill gå. Den enda aspekten är om man kan lita på att de håller sina säkerhetsavstånd när de besprutar om vi har kvar brunnen på deras mark. Det kan nog också bli som författaren ovan skrev att det då istället kommer gift närmare tomtgränsen. Man vill ju inte ha ner skit i vattnet... Det kan ju sluta med att man får barn utan armar
4 svar · 2,9k läst
C
co: Det har du alldeles rätt i! Ibland undrar jag vem som blåser oss mest - advokaten eller entreprenören!
14 svar · 5,2k läst
volvo
volvo: Om svackan var så stor så att detta skulle påverka resultatet så är det hans skyldighet att underrätta er om detta innan han påbörjar arbetena. Om han inte går med på att göra vid väggen så skall du begära att ni tar dit en besiktningsman som får avgöra om arbetet är fackmässigt utfört eller ej.
1 svar · 2,5k läst
E
Eld: Sedan finns det väl en preskribtionstid på 10 år för dolda fel? Det betyder väl att affären mellan A och B måste vara mindre än 10 år gammal när B ska stämma A efter att ha förlorat mot C? Med tanke på hur lång tid det tar att processa är det knappast troligt att det B kan få tillbaka några pengar även om han har rätt till det.
6 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.