Byggahus.se

Servitut

1. B
    Medlem · 4 inlägg

Bullen2

Medlem
    Jag har lagt handpenning på en tomt i Stockholm och skall snart få tillträde och då även erlägga resterande delen av köpeskillingen. Tomten har nyligenavstyckats och vid avstyckningen följde inga servitut med. Inte heller i kontraktet står det iatt det finns några servitut.

Nu har det dock visat sig att avloppsledningen från den fastighet från vilken min tomt styckats av sneddar över min tomt. Avloppet går endast under prickad mark så det påverkar inte min byggrätt. Däremot kan det påverka en framtida möjlig avstyckning då tomten är stor. Dagens planbestämmelser medger dock ingen avstyckning.

Mäklaren vill nu att jag skall skriva på ett avtalservitut.

Om jag har förstått saken rätt är jag inte skyldig att göra detta. Frågan är om jag kan kräva ett avdrag på köpeskillingen för att godta detta, hur mycket i så fall? Skall man ta reda på vad det kostar att gräva om avloppet och lägga sig en bit under det?

Tomten kostade drygt 2 milj. Till saken hör även att även den avstyckade fastigheten sålts, så grannsämjan riskeras ej.

2. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Re: Servitut

Ber om ursäkt Bullen 2, jag fyller på din fråga istället för att starta en ny tråd i exakt samma ämne/problematik.

När det går VA-ledning över privat mark (med servitut) som styckas av, och som då korsar yta som ny fastighet är planerad på, tar kommunen då någon del av kostnaden att flytta VA-ledningen ?. Kan detta sätta ned priset på VA-anslutningen till den nya fasigheten (VA-avgiften för hela tomtarealen innan avstyckning redan betald sen gammalt). Tilläggas att den externa fastigheten som är ensam ansluten till denna "servitut-ledning" betalar årsavgäld till kommunen.

Finns det en tidsgräns för VA-servitut när ena parten är kommunen ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.