Hej

Vilket år ska man deklarera för husköp/försäljning?

Vi skrev kontrakt både för försäljning och köp, under 2005. Men tillträdena var först i feb 2006.

Ska vi ta upp detta i årets deklaration som ska vara inne om nån månad? Eller ska vi vänta tills nästa år?

Mvh Jimmy
 
Det undrar jag med, sitter i exakt samma sitiation 8-)
 
Nu vet jag. Jag ringde Skattemyndigheten. Där är datumet som gäller då man skrev kontrakt. När man fick tillträde är ointressant. Så i mitt fall innebär det att jag måste deklarera för det hela i årets deklaration.

Mvh Jimmy
 
Hemmakatten
Jo, det är köpekontraktsdatum som gäller. Dessutom brukar en försäljning redan vara noterad på den förtryckta blankett du får från Skatteverket. Tillsammans med en liten uppmaning att redovisa eventuell reavinst/förlust. Glöm inte att fylla i blanketten för uppskjutande av reavinstskatten (om det nu blir en sådan). Det brukar de (skatteverket) nämligen inte vara lika ivriga på att upplysa om. ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.