Byggahus.se

Dåliga jurister..

1. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem
    Vet inte om detta hör hemma på detta forumet men man kan ju chansa..
    Min far gick bort i sep -05. Vi anlitade en juristfirma som skulle sköta bouppteckningen. Enl lag så skal den vara klar senast 4 månader efter dödsfallet. Det är fortfarande inte klart... >:( Vi fick in en offert på 6000 kr då det inte var en kompicerad process. Nu fick min mamma en faktura på 11 000!!!! Juristen har debiterat varenda minut även den tiden hon har ringt upp för att fråga om adresser till de som skulle kallas. Samtalet varade i 3 min o 31 sek.. ( Min mamma har skrivit upp allt. ) Blev debiterad 30 min för telefonsamtalet!! Vi har fått papper ifrån skattemyndigheten som efterlyser bouppteckningen då de gått mer än de 4 månaderna, påpekar detta för juristen o hon säger att de spelar ingen roll.. HAr haft telefonkontakt med skatteverket o de hotar med dryga böter om bouppteckningen inte kommer in till dem innan den sista mars... De skiter juristen i fullkommligt!! VAd ska man göra?? Nån som har några råd o komma med???

2. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Re: Dåliga jurister..

Ja det är hon. Så fort vi fått detta avklarat så ska hon anmälas till advokatsamfundet. Min syster jobbar som chef på ett stort företag o har bett deras jurister titta på ärendet och de anser att detta är skandalöst att en jurist kan göra på det här sättet.

3. B
    Medlem · 5 827 inlägg

Stefan skrev: "Vi fick in en offert på 6000 kr då det inte var en kompicerad process. Nu fick min mamma en faktura på 11 000".

Mitt tips: Bestrid fakturan! Om juristen/advokaten är mer angelägen om mellanskillnaden än om sitt rykte får hon stämma er. Eftersom det omtvistade beloppet underskrider halvt basbelopp slipper parterna alltid att betala motpartens rättegångskostnader. Och SÅNT avskyr alla jurister ... ;)

Stefan skrev: "Har haft telefonkontakt med skatteverket o de hotar med dryga böter om bouppteckningen inte kommer in till dem innan den sista mars... De skiter juristen i fullkommligt".

Mitt tips: Struta i juristen. Bit i sura äpplet, och fyll själva i den där blanketten så gott ni kan. Klargör omständigheterna för skattemyndigheten direkt på blanketten, och ställ er till deras förfogande att i samråd rätta till eventuella fel i efterhand. Då kan har ni gjort allt ni behöver göra för att undgå påföljd.

OBS! Jag förutsätter att juristen fungerar som "bouppteckningsman" (på ert eget uppdrag) och INTE som "boutredare" (tillsatt av tingsrätt). Om det verkligen rör sig om en boutredningsman (vilket jag har svårt att tro) måste ni omgående ta upp saken med samma tingsrätt som utsett honom.

4. F
    Medlem · 823 inlägg

Jag ser faktiskt inget egentligt problem.

Man betalar inte per minut för juristhjälp utan per påbörjad tidsperiod som brukar vara 15 min eller 30 min. Dessutom är det så att bara för att samtalet tog 3 min innebär inte detta att juristen varit sysselsatt med samtalet i bara 3 min utan det tar tid att ta fram telefonnumret till din mamma resp. att notera vad som sagts samt att plocka undan efter telefonsamtalet. Visst låter det kanske lite konstigt för en lekman men var realist.

I övrigt avstår jag från att kommentera.

Lycka till! :) :) :)

5. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Näe jag förtsår oxå att de tar betalt per påbörjad tidsperiod.. Men vi e less på hur det hela sköts... Vi har fått ringa o påminna henne varannan vecka o oj jag har glömt osv... Skulle få hem papper som hon skulle se till att vi hade veckan efter de tog 5 veckor innan vi fick det o en massa såna saker... Sen finns de väl regler om hur långt ifrån offerten det verkliga priset blir sen.. Jag menar en offert på 6000 kr o en faktura på 11000.. Det är ett påslag på nästan 100 %!! Det får väl inte diffa mer än 15% eller är jag fel på de???
    Tänk själv om du bygger hus o fått offert på 2 miljoner o när fakturan sen kommer så är den på 3,5 miljoner utan att byggaren varnat för de... Hur skulle du känna dig då??

6. B
    Medlem · 5 827 inlägg

Men varför skickar hon öht faktura just NU? Fattar jag saken rätt är bouppteckningen inte alls slutförd. Om den är så okomplicerad borde den, precis som du säger, ha varit registrerad hos skattemyndigheten för länge sedan. Jag ser ingen orsak att ni betalar innan jobbet är klart. Eller är det något du glömt att berätta för oss här på tråden?

För övrigt ifrågasätter jag fortfarande uppgiften att denna jurist är av tingsrätt tillsatt att boutredare (till skillnad från boupptecknare). Vore hon boutredare skulle hon nämligen inte skicka några fakturor alls till er. Då skulle hon haft fullmakt att teckna dödsboets firma och med dödsboets medel avlöna sig själv i uppdraget, vilket närmast är en sorts förvaltning.

Ska juristen bara utföra en skäligen enkel bouppteckning har ni gått på en trestjärnig blåsning. Det kunde ni fått gjort för under en tusenlapp!

7. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Ok kankse ska kompletera med lite mer uppgifter... Själva bouppteckningsmötet hölls den 17/2.. Kallelsen kom den 15... Det finns 2 särkullsbarn.. Men iövrigt inga konstigheter.. Inga stora förmögenheter eller fastigheter av nåt slag... Hon blev rekomenderad av begravningsbyrån..
    Och den är inte färdig på så sätt att mamma bad o få veta hur mycket hon skulle betala för att skifta ut särkullsbarnen nu för att jag o min syster ska slippa tänka på de när mamma en gång går bort.. När hon fick papprena från juristen så fanns inga såna uppgifter med..

8. B
    Medlem · 5 827 inlägg

Normalt skickar bouppteckningsmannen in bouppteckning raka vägen till skattemyndighet. I annat fall får ni väl själv skicka in hennes ifyllda blankett dit, så det iallafall blir gjort. Jag tycker fortfarande inte att ni ska betala någon faktura alls innan skattemyndigheten godkänt bouppteckningen.

Verkar oroande att det bara var två dagar mellan kallelse och bouppteckning. Det är viktigt att ALLA dödsbodelägare antingen deltagit personligen eller via ombud. Annars bör ni kunna intyga, att de själva valt att inte deltaga vid bouppteckningen.

Ert nästa steg är arvskiftet. Jag vet inte om er jurist räknat in sådan i er offert, och att hon därför sitter och ruvar på papperen för att bouppteckningen ska vinna laga kraft. Oavsett vilket verkar INTE det verkar vettigt att använda henne alls i fortsättningen, ifall ni nu tappat förtroendet för henne. Skaffa istället en riktig advokat, avgränsa uppdraget noga, och be om cirkapris i förväg. Medlemmar i advokatsamfundet erbjuder kostnadsfritt en halvtimme rådgivning.

9. C
    Medlem · 20 inlägg

Cathy_K2

Medlem

Här kommer en dum fråga angående advokatarvode resp biträdesarvode. Läste i den här tråden att man betalar per påbörjad kvart eller halvtimme - men hur beräknar man i såfall tiden för att ta emot, läsa och besvara mail? Har en advokat och ett biträde rätt att ta ut samma timpenning?

Nån som vet?

10. H
    Moderator · Stockholm · 42 785 inlägg

hempularen

Moderator

Rätt och rätt..

Det är ju en fri marknad, dom kan ju prissätta sin egen och biträdets tid som dom vill.

Men just exemplet med att läsa brev eller e-post, där måste nog advokaten åtminstonde informera sig om vad som står i inkommande brev. Även om han har ett biträde som gör en första genomläsning. Detta efterssom behandlingen av det inkommna brevet ju kan läggas advokaten till last.

11. F
    Medlem · 823 inlägg

Det är vanligt att man fakturerar á conto vid löpande uppdrag.

När man tar i anspråk en jurists tid får man betala för den likväl som man tar i anspråk en taxichaufförs. Beträffande storleken är det samma taxa som gäller även om just det arbetsmomentet kan vara svårare eller lättare. Det lär jämna ut sig över tiden.

Har man fått en offert är det klart att avvikelsen inte skall vara så stor. Annat är det om man fått en uppskattning på vad det kommer att kosta. Uppskattningar är nämligen precis som det låter, inga bestämda saker.

Ser fortfarande inget egentligt problem.

Lycka till! :) :) :)

12. S
    Medlem · 838 inlägg

Stefan_h

Medlem

Tänkte berätta hur det hela har gått.. Vi bestred fakturan vi fick och anmärkte även på en del andra saker bland annat tiden det tagit att få allt klart.. Juristen medgav att det tagit för lång tid, hon hade " glömt " bort att vi fått en offert på 6000 kr, hon bestrider dock att hon har skött ärendet felaktigt..
    Men med facit i hand så ka man inte bara gå till den stora fina byrån som rekomenderas av begravningsbyrån.. Man måste kolla upp referenser också.
    Sen en annan sak som egentligen inte har betydelse så men det är han hon stank sprit och kom mer eller mindre klädd som en a-lagare på bouppteckningsmötet gjorde ju inte det hela bättre...
    Men men.. Nog om detta nu har vi lagt detta bakom oss.

13. S
    Medlem · 206 inlägg

skane67

Medlem

Familjen Bygg - Det är väl uppenbart vad du har för yrke... ;D

Jag har själv en god relation med en välrenomerad advokatbyrå och kan gott säga dig att jag aldrig hade godtagit en sådan faktura. Detta beteende tycker jag är typiskt advoktbeteende när man jobbar med en privatperson som man vet inte betyder återkommande inkomster.

En advokat med gott omdöme, jodå de finns, ser naturligtvis till att utföra flera uppgifter åt en klient när man väl tagit fram mappen, alternativt ser man till att debitera de resterande 27 minuterna på en klient som använt dessa.

En liten kommentar till ditt roliga påpekande att det jämnar ut sig, det lär det väl ändå aldrig göra när man debiterar påbörjade tidsperioder... ;D

Jag råder alla som tänker använda advokat att genomföra ett sk. "sanity check", dvs träffa personen först i ett allmänt möte, det är trots allt en människa som du måste ha förtroende för, man kan naturligtvis bli lurad men betrakta det som en anställningsintervju. Passerar de inte där så ta en annann, de lär inte bli bättre med tiden.

14. B
    Medlem · 82 inlägg

bubbert

Medlem

Helt rätt, en "sanity check" bör man alltid göra med alla som man skall göra affärer med och även de som man gör affärer med vågrätt, fast då kanske sanity får en annan innebörd.. ;D

15. A
    Medlem · 78 inlägg

Anna_Dyring

Medlem

Viktigt att skilja mellan juristbyrå och advokatbyrå, en juristbyrå kan i princip debitera på vilka grunder de vill. En advokat skall debitera ett "skæligt" arvode. I begreppet skælighet ær tiden EN faktor. Før den intresserade kan jag ´hænvisa till advokatsamfundets hemsida dær du kan læsa mer om vad som inbegrips i skæligt arvode. www.advokatsamfundet.se

lycka till,
    Anna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.