Byggahus.se

Kan man avtala bort garantiansvar i efterhand?

  1. B
    Medlem · 138 inlägg

    Blommis

    Medlem
    Vi fortsätter vår cirkus med IGF ang vår AGA-spis, spisen som är spisarnas Rolls Royce ;D

    Efter åtta veckors krångel kom spisen och sattes upp av två vårdslösa montörer som både repade och knockade den. Aga i England har ålagt IGF att åtgärda felen.
    Men nu kommer IGF och skriver att de inte tänker godta fler klagomål (spisen sattes upp för en vecka sedan) och dessutom försöker de fömå oss att skriva under ett avtal där vi lovar att inte klaga mer på spisen.  (Vilket vi VÄGRAR)
    Det är 12 månaders garanti på spisen inkl arbetskostnader och 5 år på komponenterna.
    Vad ska man göra med en sådan skojarfirma?
     
  2. H
    Moderator · Stockholm · 43 004 inlägg

    hempularen

    Moderator

    Re: Kan man avtala bort garantiansvar i efterhand?

    Vad gör dom för att försöka få er att skriva på en sådan begränsning? handlar det om att inte avhjälpa de nuvarande felen om ni inte går med på att begränsa garantin?

    Jag antar att ni kommunicerar med AGA i England om hur deras representant sköter sig?
     
  3. B
    Medlem · 138 inlägg

    Blommis

    Medlem

    Re: Kan man avtala bort garantiansvar i efterhand?

    Jäpp jag har mejlat till Aga i England och håller dem underrättade. Alla skador som uppkommit vid monteringen skall åtgärdas och sen gäller garantin, säjer dom.

    Jag ska prata med konsumentvägledaren om vad som gäller. Det blir kanske första gången en Aga-spis kommer upp i Arn. ;)
     
  4. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 220 inlägg

    Johan Gunverth

    Diversearbetare

    Re: Kan man avtala bort garantiansvar i efterhand?

    (OT)
    3 års reklamationsrätt har man enligt KL, inte 3 års garanti. Garantitid är valfri för återförsäljaren så länge den är längre än 6 månader och avtalas i förhand.
     
  5. B
    Medlem · 138 inlägg

    Blommis

    Medlem

    Re: Kan man avtala bort garantiansvar i efterhand?

    Nu har jag försökt läsa på här. Som jag fattar det har man, om man fått en felaktig vara, rätt till kompensation. Man ska alltså inte bara få spisen lagad utan få ersättning för extra kostnader man haft. Vilket i vårt fall betyder att vi borde ha rätt till utebliven inkomst eftersom vi fått vara hemma från jobbet i två dagar extra, på grund av att de inte hade alla delarna med sig, och eftersom de repat spisen så illa att delar måste bytas helt.

    Varken Aga eller IGF erbjuder oss en cent eller minsta lilla kastrull som kompensation.  Jävligt dåligt eftersom spisen kostar 126 500:- >:(
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.