Fortsätter lite på temat dåliga jurister och boupptäckningsmän...
Min far dog hastigt i januari och jag fick ett testamente skickat till mig med uppmaning att godkänna eller erkänna av boupptäckningsmannen. Som tur var skrev jag aldrig under testamentet, och 14 dagar senare kom ett brev som förklarade att om jag skrivit på testamententet hade jag som särkullebarn blivit helt arvlös. Tur att man inte är snabb...
I alla fall har denna jurist (ej advokat) tagit på sig att ta hand om betalningarna åt min pappas firma. Min halvbror som planerar ta över firman får inte sköta detta, utan allt ska gå genom juristen , varför har jag ingen aning (kanske vill han tjäna pengar och min pappas sambo har troligtvis fått veta att det är bäst att juristen tar hand om affärerna, och fått henne att skriva på något papper). Juristen har sedan inte att betalat räkningar i tid så firman har fått betala extra straffavgifter.
Om inte det funnits pengar på min pappas konto har juristen tagit pengar från firmakontot utan att informera den andra delägaren ( ex till begravningen). Firman är ett handelsbolag och den andra delägaren är min pappas sambo. Får juristen verkligen göra så här?
Han har sedan utgått ifrån att företaget ska styckas, och inte frågat om någon vill ta över det.
Jag har själv varit i kontakt med en advokat, men glömde fråga om han har rätt att ta pengar ur företaget till saker som inte har med företaget att göra (ex begravningskostnader).
Det är svårt att ha koll på saker om man bor 160 mil bort...