3 293 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Köpeavtal, vem kan upprätta?
Hej!
Ska sälja vår sommarstuga till en släkting, priset är inte allt för högt men ett köpeavtal bör man upprätta ändå mellan sig. Frågan är om jag ska behöva gå till bank för att göra detta eller om man kan upprätta ett sådant och få 2 st som bevittnar? Någon som vet var man kan hitta förslag på köpeavtal att använda?
Ska sälja vår sommarstuga till en släkting, priset är inte allt för högt men ett köpeavtal bör man upprätta ändå mellan sig. Frågan är om jag ska behöva gå till bank för att göra detta eller om man kan upprätta ett sådant och få 2 st som bevittnar? Någon som vet var man kan hitta förslag på köpeavtal att använda?
Ok tack. Hade hoppats på att köpeavtalen fanns på webben. Ska kolla på bokhandeln.
Hur är det med lagfarten, vi äger inte marken som huset står på, man kanske ändå måste registrera lagfarten? Den tänka köparen äger redan marken som huset står på.
Hur är det med lagfarten, vi äger inte marken som huset står på, man kanske ändå måste registrera lagfarten? Den tänka köparen äger redan marken som huset står på.
Har du inte ägt marken är det således fråga om ett hus på s.k. ofri grund. Skall du nu sälja det erfordras inte köpekontrakt och köpebrev. Endast ett köpeavtal där villkoren regleras samt en faktura/kvitto när likvid erläggs.
Om köparen redan äger marken så skall han inte söka lagfart. Han har förmodligen redan lagfart på marken.
Om köparen redan äger marken så skall han inte söka lagfart. Han har förmodligen redan lagfart på marken.
Klicka här för att svara