Byggahus.se

delning av huset vid separation

1. J
    Medlem · 15 inlägg

jpml

Medlem
    Hej!

Finns det någon med koll på det juridiska som kan hjälpa mej med en fråga, tro?

Bekanta till oss har bestämt sej för att flytta i från varandra. De äger en villa tillsammans (50-50) som de köpte för 500 000 kr. Han vill behålla huset och köpa ut henne, vilket borde ge henne (om vi inte missat något):
    Uppskattat marknadsvärde (ca) 800 000 kr - inköpspriset 500 000 kr - reavinstskatt 60 000 kr - fiktivt mäklararvode (7%) ca 55 000 kr  = 185 000 kr / 2 = 92 500 kr

I fall de säljer huset, vilket ligger i ett attraktivt område, borde de - med hjälp av en budgivning - kunna få upp försäljningspriset till närmare en miljon. Hon vill alltså självklart att de ska sälja, vilket skulle ge henne (om vi inte missat något):
    Uppskattat försäljningspris 1 000 000 kr - huslån 470 000 kr - reavinstskatt 100 000 kr - mäklararvode (7%) 70 000 kr = 180 000 kr

Hon är rädd att han köper ut henne, och därefter säljer huset, och på det sättet få en väldigt orättvis delning.

Hur går man tillväga i fall man inte kan komma överens angående försäljning/inteförsäljning??

Tack för hjälpen!

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: delning av huset vid separation

Det närmsta verkligheten de kommer är om de tar dit en mäklare som får uppskatta ett rimligt marknadsvärde.
    Det atr ju hänsyn till husets skick och läge samt viktar detta mot liknande försäljningsobjekt i närheten.

3. S
    Medlem · 216 inlägg

sunemangs

Medlem

Helt rätt, man kan dit en mäklare eller så kan man faktiskt "köpa" tjänsten "marknadsvärdering" av en besiktningsman/kvinna och/eller en mäklare om man definitivt måste ha det formellt och på papper!

Ett råd till dina vänner, bägge borde skaffa sig advokater som driver deras talan och ser till respektive individs bästa. Genom dessa, och naturligtvis ett öppet sinne från vederbörande, ser man till att den bästa lösningen för bägge parter uppnås. Gör inte upp lite till godo vid sidan av, det skiter sig!

4. J
    Medlem · 15 inlägg

jpml

Medlem

jag glömde tala om att de har kontaktat en mäklare för en värdering, så de kommer få en professionell bedömning.
    men trots detta, är det inte stor risk att man vid en försäljning kan få upp priset bra mycket över marknadsvärdet?

5. H
    Moderator · Stockholm · 42 790 inlägg

hempularen

Moderator

Om det är ett uppskattat marknadsvärde så är det ju det värde fastigeheten kan förväntas få vid en försäljning enligt konstens alla regler.

Så skillnaden i din beräkning ligger bara i hur man uppskattar marknadsvärde. Om man nu överhuvudtaget skall bry sig om att få ett marknadsvärde uppskattat så bör man ju (helst i förväg) komma överens om hur värderingen skall ske. Och sedan får man helt enkelt acceptera den värderingen.

Alternativet är ju att redan från början deklarera att "jag går inte med på annat är en försäljning", och så får väl den som vill behålla huset köpa huset på auktion precis som vem som helst.

6. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Det är inte många pengar det handlar om, enligt uträkningen. Men det här är säkert en tjej som inte endast vill skiljas utan även sätta åt den djävulen regält också ;D.
    Hon borde kanske tänka på det läge, den tidigare maken hamnar i genom en förhöjd boendekostnad, ingen städhjälp eller serverad frukost. För det är nog så, att när snubben dukar under av för höga kostnader och tvingas att sälja, ja då har luften gått ur marknaden och räntorna skjutit i höjden, och försäljningspriset blir därefter.

7. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

Jösses!! Finns det sådana dinosaurier kvar som du, Saturnus.:-X Nånstans borde det väl finnas ett lågvattenmärke, även på byggahus-sidan.

8. saturnus

saturnus

Medlem

Ha Ha Ha...jo faktiskt, jag tyckte det blev lite ensidigt, i skrivandet, men, där är väl något i mitt inlägg som går att använda? eller....... ;D
    f ö så gav första inlägget (volvo) svar på frågan som ställdes, själv har Du tydligen inget att tillägga ;)

9. M
    Medlem · 113 inlägg

martar

Medlem

Ett sätt som hon har rätt att göra (tror jag) är att tvinga fram en försäljning på öppna marknaden. Maken kan ju bjuda precis som alla andra och man får ett riktigt marknadsvärde. Kostnaden för mäklaren får de dela på förstås.

/Martar

10. J
    Medlem · 15 inlägg

jpml

Medlem

det kanske bara är jag, men nog tycker jag att 90 000 kr är en hyfsat stor skillnad när man ska starta om och börja sitt nya liv, med alla kostader det innebär  :surprised:

men, tack alla, för svar och hjälp!  :)

11. G
    Medlem · 6 970 inlägg

gaia

Medlem

nej, inget
    gaia

12. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

En möjlighet är naturligtvis att ta in flera värderingar på huset. En värdering kostar pengar, så istället tar man dit 3-4 mäklare och säger att man ska sälja huset och får på så vis en (gratis) värdering av huset. Ett genomsnittsvärde av mäklarnas förslag till försäljningspris är nog bra att gå på, då en del mäklare gärna sätter ett litet överpris på huset för att få försäljnignen. Detta förutsätter förstås att dina vänner är överens om tillvägagångssättet.
    rättsskyddet täcker inte kostnader vid skilsmässa eller separation så advokatkostnaderna, om man vill anlita sådana, får man betala själv. Å andra sidan kan det vara värt en slant för att ingen skall känna sig förbigången. 10-20´är nog ingen orimlig summa för advokatkostnader vid en separation.

13. saturnus

saturnus

Medlem

det kanske bara är jag, men nog tycker jag att 90 000 kr är en hyfsat stor skillnad när man ska starta om och börja sitt nya liv, med alla kostader det innebär  :surprised:

men, tack alla, för svar och hjälp!  :)
    [/quote]

Nej då jpml, jag förringar inte 90 tusen på något sätt. Men Din redogörelse gav; inköpspris 500.000, lån 470.000. På grund av omständigheten vill tjejen hoppa av ingånget avtal, det var detta jag utgick från, allt annat är spekulationer. Det är det också (spekulationer) när man undrar hur två pers kan låna 470.000 till köp av en villa på 500.000:-!!
    Men i din redogörelse vad gäller attraktivt läge och förmodat försäljningspris på 1 mille, så tycker jag att killen gott kan hosta upp 150-200.000 kronor men, jag tror inte han har dessa pengar, därför tycker jag tjejen gott kan vara lite ödmjuk ::)

14. saturnus

saturnus

Medlem

nej, inget
    gaia[/quote]

Det är inte alla gaia, som klarar av det fria ordet i detta Forum, det bör du nog tänka på i fortsättningen, innan du kommenterar andras inlägg. Du hade också möjlighet att lämna din syn på jpml fråga.
    Mvh
    Göran

15. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg

Ärligt talat, saturnus2, så tycker jag inte du har bidragit med ett dyft i denna fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.