Juridik
Rambodal_hus: Hej, Jag har köpt ett nybyggt hus som ligger på 550 kvadratmeter. Utomhusarbetet är nu äntligen klart men det är någonting som inte stämmer. Peab har väl gjort en grov planering när det gäller anläägningsjorden. När jag ringer dem och frågar så säger de att de besämde göra på det viset och de som inte vill jämna ut marken får väl göra det med egna kostnader. Fast innan jag
nattugglan11: [citat] Jag har ett nästan nyrenoverat kök, känns motigt att montera ner skåpen, bänken o vvs igen. Men skall röret bytas så är det lika bra att göra stambyte som du säger. Men för 2 år sen när jag renoverade köket så gjorde föreningen/styrlsen bedömmningen att stammen i köket var i brukbart skick. I vissa andra bostäder i huset så har man bytt dock. Ska se om jag orkar med
Swetrot: Svaret på den frågan är: Vad är du nöjd med? En del människor tycker kanske att 5.000kr är OK, en del andra tycker att allt under sexsiffriga belopp är ingenting som man ens vill ödsla tid på att diskutera. Om ni idag står som ägare av dessa hus och tomter så kan du ju alltid kräva att de flyttar grannens hus. Vad det kostar utgör nog maxtaket för var du kan börja dina
Anders_Roslagen: martin_skold: Berätta gärna vad bonden sa ändå. Det är ett intressant ämne. Om man pratar arrende av mark bör ju även hus på ofri grund vara en typ av arrende... Men jag kan för lite om det men det kan ju finnas paralella regler kring detta... Hänger på Mikael_L: Har för mig att kommunala förköpsrätten gäller tomter större än 3000kvm (åtminstonde i den landsändan jag bor i).
pason_67: Vet ngn vad en sådan kostnad skulle kunna bli? Med tanke på vad dom tar för ett par timmars jobb vid en enkel avstyckning så kan det kanske ramla iväg rejält?
vonSassen: Ja, huga, vilket problem det är med grannar ibland! Är själv utsatt för en som medvetet trakasserar mig, trots 3 polisbesök mm! Fråga era grannar när de tänker ha fikapaus i trädgården, så kanske sonen fikar med dem och då har ni ju också er chans att få höra lite fågelkvitter eller lite skogssus !!! Eller kanske någons gräsklippare eller några vattenmopeder o dyl ??? Helena
hempularen: De senaste 2 inläggen belyser ju vad som troligen händer om det går till juridiska spetsfundigheter. Dvs försäkringsbolaget hävdar att det beror på felaktigt tätskikt, för då gäller inte försäkringen. Säljaren kommer att hävda att det beror på ngt annat. bevisbördan blir på köparen, antingen gentemot försäkringsbolag eller mot säljare. Frågan är väl om
Sillastryparen: Kanske lite off-topic, - men i mina sammanhang som bl a är kyrkan innebär att någon fått hembud att den personen gått "hem till Gud" = är stendöd... Men denna remarkabla anmärkning hör kanske inte hemma här, då den saknar relevans... :-)
o2cui2i: Hjälp. Tack. Det skall jag inte göra. //Camilla
imported_AX: [citat] Det där är ett fanstyg för mäklarna... eller rättare sagt för säljare som inte orkar lyfta luren... bostart tar ca 5-6000 (ca 10% av arvodet, beroende på ett par faktoer) av arvodet, dvs om mäklaren man väljer tar 40.000 så skulle han istället kunna ta 35.000:- om köparen hade luft luren och ringt istället (eller skickat iväg ett par mail till några olika mäklare).
hasseg26: Både elbolagen och Telia drar sina ledningar som det passar dom. Själv har jag Eons elkabel tvärs över tomten. För någon månad sen kom ett brev där det stod att dom skulle röja. I princip hade dom rätt att såga ner mina träd om dom stod för nära ledningen. Så liten är vi mot dom jättarna............
kalle26: [citat] Har du påpekat anmärkningar skriftligt? Om du gjort det muntligt så räcker nog inte detta. Dom drar sig troligen inte för att senare neka ifall det gynnar dom ekonomiskt. Håll sedan inne pengar- gör detta snarast. Meddela husleverantören när så sker och hur mycket du innehöll. Hur mycket pengar du kan och får innehålla vet jag inte, men det kanske någon annan vet? Om du
kalle26: [citat] Kunde ventilerna tas loss, eller var dom fastmurade? Annars så är det ju som han säger, det gick inte att besiktiga. Som köpare och kund har du lärt dig en sak nu. Du är själv en seriösare besiktningsman än någon du kan hitta i branschen. Grunden är "väl" första punkten att besiktiga, samt vindsutrymmet. Kryp in själv nästa gång med en ficklampa. Lukta med din näsa och
hempularen: En sak till, Du nämnder tomträtt. En tomrätt är en tomt man inte köper, utan det är en form av hyresavtal, ungefär som arrende. Nu tolkar jag det som att ni köpt en tomt?
volvo: Allt handlar om hur ert avtal ser ut. Ta hjälp av en byggjuridiskt kunnig för att hitta argumentationen i just ditt fall. Om du vill ha det utförande som du ansett du avtalat om, måste du påpeka missen för bygaren omgående. Om du vill få en kostnadsreglering för det billigare utförandet så måste du också ta upp detta nu.
Mikael_L: [citat] Eller utan att byggt något överhuvudtaget...
tob_ekl: föreningens, byggbolagens och bostadsrättsinnehavaren ovan migs försäkringsbolag är inkopplade. det håller bla på och läcksöker. för min del verkar det räcka med en byggfläkt 3 veckor.
Jorg: [citat] Håller med - det är inte alls speciellt komplicerat. Vi köpte hus inom familjen för ett par år sedan. Köpte köpekontrakt och köpebrev i bokhandeln för en spottstyver. Sen var det bara att fylla i och underteckna. Banken hade inga som helst invändningar. Lagfart sköttes av vår bank (de skickade alla papper till tingsrätten).
yonna: [citat] Försäkringsbesiktning? Har säljaren ett besiktningsprotokoll av något slag är detta inte tillräckligt för köparen som absolut bör låta besiktiga fastigheten fullt ut - såvida köparen inte själv är yrkesmässigt byggkunnig. Säljaren låter ofta besiktiga fastigheten före försäljningen (ingick tex i mäklararvodet när jag sålde mitt hus) men denna besiktning gäller i
zankan: det är inte helt ovanligt att man ibland får material tillhandahållet av kund. Man brukar då ta ut en %-sats på inbyggt tillhandahållet material på 5-6%. Detta för infästningar och dylikt. Sedan brukar man ha en högre timpenning när allt material tillhandahålls.... men men.... allt är en förhandlingsfråga....
saturnus: kan även vara så att L-balken inte varit i våg just där, och att syllen "hängt" i luften, en 10-20mm, när husets tyngd kommit på, har syllen gett efter med tiden, och medfört att väggen sjunkit ned en bit.
Szture: Du måste kolla vad det står i servitutet (du kan få fram originalavtalet via inskrivningsmyndigheten). Underhållet av det som är föremål för servitutet kan åvila antingen den tjänande fastigheten (alltså din fastighet) eller den härskande fastigheten (alltså din grannes fastighet). Detta framgår normalt av avtalet. Om det inte står något om underhållet i originalavtalet, är det
Szture: Om trädet inte faller som ni önskat er (t ex på ett hus eller annan egendom som kan skadas), kan ni bli ansvariga om ni varit oaktsamma (eller vårdslösa med ett vanligare ord). Eftersom ni inte är några trädfällningsexperter, är det stor sannolikhet att ni anses ha varit oaktsamma. Sannolikt har ni heller ingen försäkringstäckning för detta, eftersom hemförsäkringen normalt inte
stefanf: Är det inte också så, att mäklaren först har ett fast pris, och sedan % (10-15 procent?) på allt som överstiger utgångspriset? Så var det i alla fall när jag sålde radhus för ett par år sedan. Alltså - om mäklaren sätter ett för lågt utgångspris med flit, så kan det vara i syfte att endast höja sin egen ersättning, eftersom han/hon ganska ofta vet vad det kommer att gå
volvo: Pengarna skall hållas inne för den som orsakat felet. Är det rena materialfel så är det den som levererat materialet som skall stå för det. Om det är utförandefel så är det entreprenören som skall hållas ansvarig.
volvo: Det är vanligt att man får ett fast pris på en väl definierad "standardgrundläggning". Om något avviker från den så får du betala tillägg. Skälet till att man gör så här är att ingen vet vad som döljer sig under jorden. OK, man kan göra en ordentlig undersökning, men det är ganska dyrt, speciellt om det visar sig att det går att göra en okomplicerad grundläggning. En
ordain: [citat] Jag håller med om att de borde skicka ut en bekräftelse till den gamle ägaren, men vad gäller stämpelskatten så ser inskrivningsmyndiheten inte röken av den. Det är en skatt och går direkt till skatteverket. Endast den administrativa avgiften (850 kr?) går till inskrivningsmyndigheten, och dessutom kostar det förstås mer än frimärket att skicka ut ett brev, men som sagt, man
Cheesus: No comments..:) men jag har behov av en felkörande huggare om man säger som så!
Linnéa M: Visst har mäklaren skyldighet att kontrollera detta. Men det är enkelt att själv ringa Inskrivningsmyndigheten och kolla. Det räcker med att du har gatuadresssen eller fastighetsbeteckningen. Samtidigt kan du kolla inteckningarna på fastigheten. Det finns sju IM i landet. Jag googlade lite och hittade följande sida med adresser: Inskrivningsmyndigheten.