Har en fråga, ett elbolag har äntligen fått för sig att gräva ned lite luftkabel.
Hursom så har de nu flyttat en luftledning som tidigare gick vid sidan av min tomt och istället grävt ned den tvärs över ett hörn av min tomt utan att ens informera. Ok eller inte?

Nästa fråga, de kommer att gräva ned nästa ledning ca 50 cm från ett äldre hus med mitt garage på min tomt, är det rimligt att de gräver ned en kabel så nära? Fortfarande utan att informera mig. Även här ersätts en luft ledning, som dock sitter ca: 2-3 m från mitt hus, denna luft ledning har de servitut på.

Sista frågan, vem återställer gräsmattor, infart osv efter deras härjningar?

Att de bara gräver utan att informera tror jag inte är OK., I princip så skall de ha servitut. Det får de iofs utan problem. Men det är möjligt att du har rätt att påverka den exakta placeringen.

Ledningsägaren skall återställa marken.

Nästa fråga, de har även passat på att gräva bort ett gränsrör i tomtgränsen, vad göra åt det?

Samt där de har grävt idag över min tomt så låg den gamla vägen sedan urminnes tider, denna var kantad med sten samt stensatt, detta är nu bara utspritt och tilljämnat med grävmaskin :(

Som sagt de skall återställa, det innebär att dom får ta dit lantmätare för att få gränsröret på plats (möjligen svår bevisbörda), det lär ju inte ske utan påstötning.

När det gäller vägen så är jag inte säker på om de måste återställa rent estetiskt eller om det räcker med att ordna så att den är lika jämn som förut, dvs lika farbar.

hempularen skrev:
När det gäller vägen så är jag inte säker på om de måste återställa rent estetiskt eller om det räcker med att ordna så att den är lika jämn som förut, dvs lika farbar.

Väg och väg... Hm det var iaf en snyggt stensatt kant på "vägen" den är urgammal.
Kan man få dem tilll att stensätta kanten igen? Idag är min gissning att de kommer att gräva bort en kalkstenstrappa vid sidan av det äldre huset. Om detta händer så bör de väl sätta tillbaks även den kan jag tro, då?

Man kanske skulle passa på att sluta tidigt idag och tala lite med de som gräver, eller är det bättre att avakta förödelsen och ta det med en chef senare?

Eller så ringer du nu direkt och tar det med arbetsledning direkt.

Hmm, de fortsätter sprida glädje, idag när jag kom har de grävt ett kabeldike så mitt garage inte går att komma åt längre. Och därefter packat ihop för dagen och åkt hem. Det kan inte vara möjligt att de får göra såhär, har sökt ansvarig chef på EON nu.

Mycket intressant tråd. Dokumentera gärna med bilder om du har möjlighet.

ThomasLindgren skrev:
Mycket intressant tråd. Dokumentera gärna med bilder om du har möjlighet.
Garaget är påbyggt på huset till höger...
Man kan även notera hur nära man har gått en putsad naturstensgrund oxå, jaja vi får se om någon ringer upp imorgon, hursom så vill jag likna det med en DOS attack mot mitt garage ;)

Kompletterade fråga, vad gäll undermark installationer?
Tex rör elkablar samt gjuten platta? iofs används dessa inte idag, men de har grävt av platta rör och el som låg där. Tänkte mest om de är tvära imorgon och jag vill spä på med mer återställnings arbete :)

• PICT2803.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu skulle jag nog överväga att ta ut polisen för att få arbetet avbrutet. Det här kan inte vara möjligt att de får göra. Anmäl dem för pågående skadegörelse.

Hemmakatten
Helt sanslöst!! Är detta ett mindre lokalt elbolag eller ett av de stora? Har egentligen inte någon betydelse. Om de och du inte kommit överens om att de får gräva i din trädgråd, och ledningarna inte går till ditt hus, så skulle jag göra som hempularen föreslår. Polisanmäl! Och gör det direkt!!

Nu när de gräver ned kabeln där normalt dräneringen ligger, hur skall jag då kunna dränera om detta hus? F*n vet om de har grävt bort befintlig dränering oxå.

Hm ska ta och tala med polismyndigheten imorgon.

EON eller en under entreprenör till dem är det.

Idag fick jag kontakt ed EON som inte gillade vad jag berättade.
Jag blev uppringd av deras underetrepenör som utför jobbet, de är av uppfattningen att de inte gräver på min tomt. Hursom så visar min tomtkarta att de gör det. De skulle återkomma imorgon efter att ha tittat på senaste tomtkartan.

Vem har jag egenligen ett problem med här? EON eller underetrepenör?
Om vi inte kommer överens om var tomtgränsen går, vem bekostar då lantmäteriförättning?

Bifogar även en bild på den fina högen de har lämnat framför mitt garage idag efter arbetet.

• PICT2804.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att blockera garage etc. är ju inte OK oavsett vems tomt de gräver på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.