2 490 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Rätt till ersättning ?!?!
Flyttade in i mitt hus 27/2 efter slutbesiktning invändigt - fanns en hel del anmärkningar men inget som hindrade vår inflytt. Protokollet från besiktningen klargjorde att byggfirman hade 2månader på sig att slutföra anmärkningarna dvs. till 27/4. 20.000:- blev beloppet som fastställdes att vi skulle hålla inne samt drygt 60.000:- för ett uterum som jag aldrig lyckats få skriftligt levdatum på men vid besiktningen så fick jag svaret "under maj månad". Det kvarstår fortfarande anmärkningar från den invändiga besiktiningen trots att det är augusti dvs. 3månader utöver de 2månader de hade på sig. Jag vet att jag kan anlita egna hantverkare men jag vill få firman jag köpte huset att ordna detta. Utvändiga besiktningen gjordes i juli enligt entreprenörskontraktet så ska allt utvändigt arbete vara klart senast 30/8 men protokollet från utvändiga besiktningen säger mitten på september- kontraktsbrott ?!? Om de inte är klara innan 30/8.
Min fråga - vad har man för rätt till ersättning för att arbetet ej är utfört i tid ?!
Många regler tycks gynna byggföretagen - finns det inget som hjälper oss köpare ?!
Har man rätt att strunta i att betala de pengar man håller inne dels för uterummet samt dels för huset ?!
Tacksam för svar !
Min fråga - vad har man för rätt till ersättning för att arbetet ej är utfört i tid ?!
Många regler tycks gynna byggföretagen - finns det inget som hjälper oss köpare ?!
Har man rätt att strunta i att betala de pengar man håller inne dels för uterummet samt dels för huset ?!
Tacksam för svar !
Jag tycker du ska skriva ett rekommenderat brev med mottagningsbevis till firman ifråga och meddela att om de ej inom 3 veckor efter mottagandet (räknat från det datum de avhämtat brevet) har åtgärdat anmärkningarna i slutbesiktningsprotokollet så att efterbesiktning kan ske inom en månad, så förbehåller du dig rätten att dels innehålla ej utbetald ersättning, dels på deras bekostnad anlita annan firma att utföra färdigställandet. (Detta har du rätt till enligt de regler som gäller för byggnadsentreprenader.)
Sen har du bara att hoppas på att du hittar någon annan som kan fixa till det och att pengarna räcker till det. Skulle de inte göra det får du mot bakgrund av ditt brev kräva entreprenören på mellanskillnaden (som ska vara skälig m.h.t vad det skulle ha kostat totalt om entreprenören själv gjort tillrättaläggandet + skälig merkostnad för den utomstående 'snabbinsatsen').
Då hamnar du sannolikt i en rättsprocess som börjar med att du anlitar någon inkassofírma för att få ut pengarna. Bestrider entreprenören kravet får du gå till domstol (tingsrätten) och lämna in begäran om betalningsföreläggande.
Därför bör du först ta en upplysning via UC eller någon annan firma hur det är ställt med entreprenörens betalningsförmåga (om det är lönt att dra på dig en rättsprocess) och i samma ögonblick du sen får entreprenörens bestridande (de bestrider alltid självklarheter av någon oförklarlig anledning, oftast för att kunna hinna konka och starta om i annat namn) får du ta nästa steg omgående eller avsluta m.h. härtill.
När du sen går till domstol, ska du begära betalningsföreläggande och kvarstad på firmans tillgodohavande på bank e.d. samtidigt. Det får effekten att kvarstaden snabbehandlas och redan därav kan du få besked om hur domen kommer att gå. Blir det beviljat åker de dit och får betala domstolsförfarandet och dina event. advokatkostnader oxå. För då finns det pengar att ta för domstolen oxå. (Dvs. domstolen får betalt för sitt jobb.)
Det brukar ta skruv redan vid mottagandet av det rekommenderade brevet med MB men det kan oxå tyvärr innebära att firman redan är konkursmässig och struntar i att hämta ut det.
________________
Byggaren
Sen har du bara att hoppas på att du hittar någon annan som kan fixa till det och att pengarna räcker till det. Skulle de inte göra det får du mot bakgrund av ditt brev kräva entreprenören på mellanskillnaden (som ska vara skälig m.h.t vad det skulle ha kostat totalt om entreprenören själv gjort tillrättaläggandet + skälig merkostnad för den utomstående 'snabbinsatsen').
Då hamnar du sannolikt i en rättsprocess som börjar med att du anlitar någon inkassofírma för att få ut pengarna. Bestrider entreprenören kravet får du gå till domstol (tingsrätten) och lämna in begäran om betalningsföreläggande.
Därför bör du först ta en upplysning via UC eller någon annan firma hur det är ställt med entreprenörens betalningsförmåga (om det är lönt att dra på dig en rättsprocess) och i samma ögonblick du sen får entreprenörens bestridande (de bestrider alltid självklarheter av någon oförklarlig anledning, oftast för att kunna hinna konka och starta om i annat namn) får du ta nästa steg omgående eller avsluta m.h. härtill.
När du sen går till domstol, ska du begära betalningsföreläggande och kvarstad på firmans tillgodohavande på bank e.d. samtidigt. Det får effekten att kvarstaden snabbehandlas och redan därav kan du få besked om hur domen kommer att gå. Blir det beviljat åker de dit och får betala domstolsförfarandet och dina event. advokatkostnader oxå. För då finns det pengar att ta för domstolen oxå. (Dvs. domstolen får betalt för sitt jobb.)
Det brukar ta skruv redan vid mottagandet av det rekommenderade brevet med MB men det kan oxå tyvärr innebära att firman redan är konkursmässig och struntar i att hämta ut det.
________________
Byggaren
Laban123 skrev:
Klicka här för att svara