3 382 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
"slamtömmaren" backade in på tomten ovanför septitanken...
Vi tar frågan först och historien efter, för den som vill läsa...
Om jag anlitar ett företag att tömma avloppstanken till sommarstugan - och INTE tydligt meddelar i förväg om att man ej får köra in på tomten. Får jag då skylla mig själv om chauffören väljer att göra detta och får således själv stå för ev. skador som uppkommit i och med detta?
Det är nämligen vad företaget som anlitats för slamtömningen anser.
Innan anmälan görs - vill jag således ha helt klart för mig vad som gäller och hoppas någon här kan bistå med lite information...
Lite mer detaljerat nedan...
-----
Efter en regelbunden utförd tömning av den delvis nedgrävda/övertäckta septitanken, belägen någon meter in på tomten, meddelar min mor att arbetet inte utförts helt obemärkt. Marken ovanför tanken ligger inte längre jämn och fin. Den är rejält uppsprätt och stora hjulspår har lämnat uppemot 20cm stora höjdskillnader på ena sidan.
Kontaktar företaget som menar att vi ej bistått med anvisningar och således har den nye unge chauffören valt att backa in sitt jätteekipage på tomten, rakt ovanför tanken. Trots att tömningsventilen nås ca 5-6m från vägen.
Väl på plats själv inser jag att omfattningen kan vara mer än bara lite lös jord. Den del där hjulspåren efterlämnats finns i "utkanten" av upphöjdnaden vilket medgett att jorden kunnat pressas ut mot sidorna. Men in mot mitten - där tanken ligger - syns inga spår. Enbart lös jord och sten - och oljefläckar lite längre fram.
En närvarande granne berättar att hon bevittnat hur tömningsbilen backat in och kört fast, och efter att man till slut kommit loss, försökt att skyffla över och täcka igen spåren innan man avslutningsvis gjort som brukligt - att från vägen rulla ut några meter slang och tömma tanken.
Med tanke på att man kört fast rakt ovanför tanken - och inte på kanterna - känns det nära till hands att misstänka att tanken har deformerats.
Finns bara ett sätt att ta reda på.... men på vems bekostnad?
Tacksam för lite tips...
//C
Om jag anlitar ett företag att tömma avloppstanken till sommarstugan - och INTE tydligt meddelar i förväg om att man ej får köra in på tomten. Får jag då skylla mig själv om chauffören väljer att göra detta och får således själv stå för ev. skador som uppkommit i och med detta?
Det är nämligen vad företaget som anlitats för slamtömningen anser.
Innan anmälan görs - vill jag således ha helt klart för mig vad som gäller och hoppas någon här kan bistå med lite information...
Lite mer detaljerat nedan...
-----
Efter en regelbunden utförd tömning av den delvis nedgrävda/övertäckta septitanken, belägen någon meter in på tomten, meddelar min mor att arbetet inte utförts helt obemärkt. Marken ovanför tanken ligger inte längre jämn och fin. Den är rejält uppsprätt och stora hjulspår har lämnat uppemot 20cm stora höjdskillnader på ena sidan.
Kontaktar företaget som menar att vi ej bistått med anvisningar och således har den nye unge chauffören valt att backa in sitt jätteekipage på tomten, rakt ovanför tanken. Trots att tömningsventilen nås ca 5-6m från vägen.
Väl på plats själv inser jag att omfattningen kan vara mer än bara lite lös jord. Den del där hjulspåren efterlämnats finns i "utkanten" av upphöjdnaden vilket medgett att jorden kunnat pressas ut mot sidorna. Men in mot mitten - där tanken ligger - syns inga spår. Enbart lös jord och sten - och oljefläckar lite längre fram.
En närvarande granne berättar att hon bevittnat hur tömningsbilen backat in och kört fast, och efter att man till slut kommit loss, försökt att skyffla över och täcka igen spåren innan man avslutningsvis gjort som brukligt - att från vägen rulla ut några meter slang och tömma tanken.
Med tanke på att man kört fast rakt ovanför tanken - och inte på kanterna - känns det nära till hands att misstänka att tanken har deformerats.
Finns bara ett sätt att ta reda på.... men på vems bekostnad?
Tacksam för lite tips...
//C
Jobbar med leveranser till bondgårdar och i vårt fall gäller att chauffören har ansvaret för att bedömma om han kan köra in eller inte. Misstänker han att marken tex inte är bärig har han full rätt att vägra leveransen. Avgör han i första läget att här går det att köra och det beslutet då uppenbarligen är felaktigt så är det helt hans ansvar då han valde att försöka.Så fungerar det i alla fall hos oss.
Fick just en container hämtad av en "nisse" som fann för gott att gena 80 meter över en gräsmatta istället för att ha samma väg ut som in. En lastbil väger en del och gräsmattan ser nu ut som en puckelpist. Fick till svar att det stod en bil i vägen vid utfart och att man hade bråttom... Inget nobelpris till den killen...
JApp, så skall det gå till.tokan skrev:Jobbar med leveranser till bondgårdar och i vårt fall gäller att chauffören har ansvaret för att bedömma om han kan köra in eller inte. Misstänker han att marken tex inte är bärig har han full rätt att vägra leveransen. Avgör han i första läget att här går det att köra och det beslutet då uppenbarligen är felaktigt så är det helt hans ansvar då han valde att försöka.Så fungerar det i alla fall hos oss.
Sedan finns det gott om klantiga, oaktsamma och oansvariga personer och företag i denna näringen. Dessa vägrar förstås stå till det ansvar de har för att skadan uppstått.
Enda gången det kan anses vara kundens fel är om man vid chaufförens förfrågan svarat att det går att köra in med just det ekipaget just där.
I alla andra fall är det chaufförens ansvar.
Om de inte ger med sig så tycker jag att du skall ta reda på bilens registreringsnummer och polisanmäla det hela som en skada orsakat av ett motorfordon. Då får deras försäkringsbolag det hela i sitt knä, och där verkar sannolikheten för att det finns en förnuftig människa större.
Tack för svaren. Tydligen så var det inte samma företag som vi anlitar till tömningen som faktiskt utför själva uppdraget, utan man hyr in tjänsten av ett annat företag. Tog kontakt med dem och fick ett helt annat bemötande. Man tog på sig skulden och föreslog själva att det enda rätta är att gräva fram tanken. Dom ringde to.m tillbaka som utlovat för att meddela att man skulle kontakta sitt försäkringsbolag och lovade att återkomma igen med närmare besked. Skönt det finns dom som skiljer sig från mängden och gör rätt för sig..
Återstår iofs och se så det verkligen blir av också..
Återstår iofs och se så det verkligen blir av också..
Klicka här för att svara