Hej!

Vi är med i en sammfällighetsförening. Pga av ändrade förutsättningar i en fråga så gäller olika regler för olika medlemmar. De som har varit med i sammfällighetsföreningen länge har vissa fördelar till skillnad från nytillkomna.

Alla medlemmar betalar dock samma avgift men kan således inte dra samma fördelar av medlemsskapet.

Tänkte fråga om detta är okej och upp till varje förening att besluta. Eller finns det någon lag som reglerar sammfällighetsföreningars egna stadgar?

Tacksam för svar
Fredrik
 
Tror att frågan är lite för generell för att kunna få ett bra svar. I princip så får inte vissa medlemmar diskrimineras, eller få särskilda fördelar.

Föreningen kan ju besluta att ändra sin verksamhet (ex. sluta med kabelTV), ett sådant beslut kräver speciella majoritetsregler . Det som troligen kan bli en svår juridisk nöt är om föreningen fattar ett sådant svårt beslut som i praktiken är diskriminerande för nya medlemmar (typ principbslut att inte asfaltera ev. nya vägar i området), men gör det innan dessa nya medlemmar kommit in i föreningen och alltså inte får någon möjlighet att rösta ner förslaget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.