2 790 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Fördröjning utom någons kontroll
Scenario:
Har kontaktat en av mig och många andra känd snickare (välrenomerad) och gjort upp om att han ska byta köksinredning och lite annat småfix på löpande räkning. Priset är satt till 200:-/tim. Ungefärlig byggtid 40 tim. Snickaren är - som han kallar sig själv - fritidssnickare; han tar på sig sådana här projekt i mån av tid och lust (tror han är sjukpensionär eller liknande).
Efter urtagning av befintligt kök uppdagas en mindre vattenskada vilket medför ca 10 arbetstimmars försening för snickaren innan jag har lyckats göra upp med försäkringsbolag om ditt och datt.
Köket färdigställs till allas belåtenhet ända tills fakturan kommer.
Snickaren har debiterat 50 timmar varav 10 timmar väntetid.
Hur brukar det gå till i sådana här fall? Eftersom det är lite i en gråzon vad gäller skattemyndighetens inblandning samt att det rörde sig om en förhållande liten summa så betalades hela summan med bara ett mindre "gorm".
Någon som råkat ut för något liknande? Har en byggfirma rätt att ta ut väntetid? I vilken utsträckning i så fall? Här rörde det sig om 25% påslag - vart går gränsen för vad som kan kallas skäligt?
Kan som en parentes säga att jag hade en annan firma på gång att göra samma jobb. Denna firma skulle göra jobbet med två man på ~20 tim a 275:- (med skattemyndighetens inblandning
). Hade jag valt detta alternativ hade stilleståndskostnaden blivit 2 x 275 x 10 = 5500:-.
/V
Har kontaktat en av mig och många andra känd snickare (välrenomerad) och gjort upp om att han ska byta köksinredning och lite annat småfix på löpande räkning. Priset är satt till 200:-/tim. Ungefärlig byggtid 40 tim. Snickaren är - som han kallar sig själv - fritidssnickare; han tar på sig sådana här projekt i mån av tid och lust (tror han är sjukpensionär eller liknande).
Efter urtagning av befintligt kök uppdagas en mindre vattenskada vilket medför ca 10 arbetstimmars försening för snickaren innan jag har lyckats göra upp med försäkringsbolag om ditt och datt.
Köket färdigställs till allas belåtenhet ända tills fakturan kommer.
Snickaren har debiterat 50 timmar varav 10 timmar väntetid.
Hur brukar det gå till i sådana här fall? Eftersom det är lite i en gråzon vad gäller skattemyndighetens inblandning samt att det rörde sig om en förhållande liten summa så betalades hela summan med bara ett mindre "gorm".
Någon som råkat ut för något liknande? Har en byggfirma rätt att ta ut väntetid? I vilken utsträckning i så fall? Här rörde det sig om 25% påslag - vart går gränsen för vad som kan kallas skäligt?
Kan som en parentes säga att jag hade en annan firma på gång att göra samma jobb. Denna firma skulle göra jobbet med två man på ~20 tim a 275:- (med skattemyndighetens inblandning
/V
Var han tvungen att sitta hemma hos dig och vänta? Har han varit hemma hos sig och väntat kan han väl knappast ta betalt för det.
Å andra sidan kan man se det så här: du har valt att göra affärer med en person som du vet är oärligt och där själva utgångspunkten för affären är att han kommer att fiffla och luras. Du kan ju knappast bli förvånad över att han passar på att lura dig också.
Å andra sidan kan man se det så här: du har valt att göra affärer med en person som du vet är oärligt och där själva utgångspunkten för affären är att han kommer att fiffla och luras. Du kan ju knappast bli förvånad över att han passar på att lura dig också.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Det där skulle inte jag godta, dom 10 timmarna måste han ju ha kunnat vänta, allrahelst om han är sjukpensionär, det innebär jufaktiskt att han är för sjuk för att kunna jobba. Undra vad försäkringskassan tycker om det.
och om det inte är "vitt" arbete, så finns det ju inget avtal antar jag, och han kan ju inte skicka en räkning heller, så hur har han debiterat? Låter ju oerhört dumt gjort av honom om han skickat en räkning för ett svartjobb?
och om det inte är "vitt" arbete, så finns det ju inget avtal antar jag, och han kan ju inte skicka en räkning heller, så hur har han debiterat? Låter ju oerhört dumt gjort av honom om han skickat en räkning för ett svartjobb?
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det där kan man ju se på ur flera olika vinklar.
Om vi börjar med att bortse från att det handlar om en sjukpensionär.
Det är väl igentligen inte så orimligt att en hantverkare som är bokad av mig som fastighetsägare inte kan göra något på den bokade tiden pga. faktorer som är utanför hans kontroll, och beror på fel i förutsättningarna i fastigheten bör kunna få ersättning för den outnyttjade tiden?
Det innebär ju i många fall en kostnad om en bokad tid inte kan utnyttjas.
Sedan tror jag att hantverkare ofta inte debiterar sådan väntetid.
Om vi börjar med att bortse från att det handlar om en sjukpensionär.
Det är väl igentligen inte så orimligt att en hantverkare som är bokad av mig som fastighetsägare inte kan göra något på den bokade tiden pga. faktorer som är utanför hans kontroll, och beror på fel i förutsättningarna i fastigheten bör kunna få ersättning för den outnyttjade tiden?
Det innebär ju i många fall en kostnad om en bokad tid inte kan utnyttjas.
Sedan tror jag att hantverkare ofta inte debiterar sådan väntetid.
Klicka här för att svara
