O
OlaF: Utan bevis så kan ju grannen bara stå där och hånle om man försöker :(
40 svar · 16,6k läst
D
d-sajn: Pratade med länsstyrelsen och de var väldigt tveksamma från början och gjorde det ganska klart att om det kom in för sent så var det med största sannolikeheten kört... Men han rådde mig att testa, vilket jag gjorde.
6 svar · 2,1k läst
A
assa: Tack för alla svar. Frågade idag grabbarna som bygger A-hus i närheten.Ingen hade yrkesbevis... Men för sakerhetskull bättre köra löpande.
4 svar · 3,7k läst
H
hempularen: Du skriver att "båda parter" skulle följa besiktningsmannens rekomendation? Om du verkligen har en sådan formulering, så skulle det kunna innebära att säljaren faktiskt har en ovillkorlig skyldighet att åtgärda de fel som upptäcks. Formuleringen finns men är ovanlig (jag skulle aldrig gå med på det som säljare). Dvs i så fall finns det inget förhandlingsutrymme. Felen skall
8 svar · 4,7k läst
J
Jorg: [citat] Vad var det som gjorde att papper inte skrevs direkt, då för ett år sedan...?
8 svar · 4,7k läst
F
funkisplaner: En ny detaljplan har nyligen upprättats, antagits samt vunnit laga kraft för ett område som vi känner till. På området skall ett nytt bostadsområde anläggas av en större byggherre. I samband med den nya detaljplanen upprättades även en ny VA-plan. Eftersom ett par privatägda fastigheter berördes av den nya VA-planen så inkluderades även dessa i den nya detaljplanen. Detaljplanen
0 svar · 2,1k läst
P
ppalm: [citat] Jo men är det en gjutjärns brunn som sittet där så kan du inte få ett godkänt tätskikt anslutet till brunnen och då kan man räkna med att det inte finns något godkänt tätskikt. Så som jag har läst om olika fall om dolda fel så verkar det som om en Murphy lag på något sätt, dvs du skulle räknat med att det inte var ok. Rörande gjutjärnsbrunnar så är det
15 svar · 5,0k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Troligtvis alldeles sant, han har garanterat räknat med 25 lök i fickan...!
5 svar · 5,4k läst
N
nnok: posit-it lappar? what? jag fattar ingenting men några jäkla post its kommer iaf inte upp. räcker fan med att jag bor under ett par miljoner när jag är på jobbet =)
16 svar · 5,3k läst
volvo
volvo: Det är den som för tillfället äger fastigheten som "äger" problemet. Ni kan ju inte ansvara för något som ni inte äger. Detta kan vara en anledning för er att begära omförhandling av priset. Antingen lagar säljaren uppvärmningsanläggningen och ni betalar det överenskomna priset elelr så begär ni en sänkning av priset p.g.a. felet som uppkommit sedan ni skrev avtalet. Risken
30 svar · 8,1k läst
Cheesus
Cheesus: [citat] Nja, så märkligt är det väl inte egentligen. I just det här specifika ärendet med möjlighet att köra ut timret med 200 meters förlängd transportsträcka är det väl med all säkerhet så att med vanligt förnuft använder man den vägen istället för att braka in på grannens tomt. I andra fall KAN det faktiskt vara så att en markägare som behöver göra en avverkning inte
17 svar · 14,0k läst
pellefant
pellefant: kanske prata snällt med bonden å fråga om du får låna hans traktor? om han är en riktig bonde så borde han ju ha gårdsplanen full av traktorer:) kan ju vara bra att inte bli ovän med honom om ni nu ska ha honom som granne resten av livet...
8 svar · 4,4k läst
H
håvis: Vi "chansade". Avtalet påskrivet och ivägskickat. Däremot kommer vi definitivt att anlita en jurist innan vi skriver på något avtal med en byggfirma.
2 svar · 2,9k läst
volvo
volvo: Skitsnack! Lita inte på en hussäljare mer än du litar på en hästhandlare, bilförsäljare, hemelektronikförsäljare, mäklare eller andra nasare som har provisionslön.
2 svar · 2,9k läst
volvo
volvo: Eftersom de utförde en åtgärd 2007, innan garantitidens utgång så tickar 2 nya år för dessa arbetena. Jag tycker inte att det är en rimlig förklaring att man alltid får sättningar i nya grunder. Det låter helt fel i mina öron. Självklart skall man grundlägga på ett så betryggande sätt att inga sättningar uppstår. Allt annat är oseriöst!
1 svar · 1,5k läst
volvo
volvo: Huset är köpt i befintligt skick. Sådant som var helt vid övertagandet och som inte går att hänföra till dolt fel går inte att få någon kompensation för. Med tanke på varmvattenberedarens ålder finns det ingen varugaranti heller att luta sig tillbaka på.
8 svar · 5,6k läst
P-plats
P-plats: Kan inte du ge din del till dom och dom ger dig en summa pengar... ...vi har ju ingen govoskatt längre. Min mor överlät en del av huset till mig efter min fars bortgång utan några problem med skatt m.m. Vi gjorde bara upp ett govobrev med hjälp av dom som skötte bouppteckningen.
7 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Jag har hört talas om företagare som drivit sin enskilda firma i många år. Tänkte expandera lite och ombildade då först till AB. Plötsligt vägrade hans leverantörer att ge kredit, det blev kontant vid leverans som gällde. Leverantören tyckte att ombildningen var tecken på problem.
17 svar · 5,0k läst
H
hempularen: Se bara till att ev. villkor gäller just den tomten, så att de inte kommer dragande med en annan tomt som ni ev. inte vill ha.
6 svar · 1,8k läst
B
billy_baver: Vem som iochförsig "äger" marken är ointressant. I den så kallade allemansrätten ingår att visa hänsyn, och att inte störa eller förstöra. Juridiskt rubriceras sådana övertramp som skadegörelse och brott mot hemfriden. Den besökare som INTE gör sig skyldig till något sådant kan man INTE med lagliga medel mota bort. Om bostadens tomt är avstyckad gäller i första hand
3 svar · 13,2k läst
B
Broder Bäver: Hej! Jag är ny här, hittade hit när jag var ute och surfade och upptäckte att det finns oerhört mycket samlad kunskap på forumet. Postar en fråga och hoppas att någon kan bidra med svar. Vi vill anlägga bilväg till vårt fritidshus och vi trodde väl aldrig att det skulle bli en så strulig process. Flera andra markägare är berörda av vägen och vi försökte först – på
0 svar · 4,0k läst
A
anasel: Hejsan, Jag har en fråga till dig Henjen (du får välja själv om du vill svara på den eller inte): Vilken hustillverkare företräder den säljare ni har varit i kontakt med? Bygger själv i samma stad som du ska bygga i och blev lite nyfiken. Lycka till med allt ni har framför er! Mvh Anna
16 svar · 3,4k läst
M
mattiase: Min kusin anlitade några polacker för en del jobb på kåken. Bland annat ville han ta upp ett fönster på en vägg. Gissa hur mycket magont och våndor han får när han ser en av snubbarna jobba: Ståendes på stege på tredje stegpinnen ovanifrån. Håller i översta pinnen med vänster hand. Står med högerarmen sträckt uppåt hållandes en motorsåg som jobbar på maxvarv i väggen!
10 svar · 29,0k läst
ylven
ylven: När vi köpte vårt hus så lade vi budet först, vann budgivningen, undersökte sedan och därefter prutade. Det är ju det normala tillvägagångssättet. Hur ska man kunna göra på annat sätt? Men allvarligt, hur troligt är det att det blir stora följdskador om det inte redan har blivit det och felen sannolikt har funnits en längre tid? Lägg fram ett prutat bud där du prutar med
6 svar · 5,6k läst
saturnus
saturnus: Nja Jag vet inte om det är helt rätt att försöka kringgå beskattningar eller lämna fel uppgifter till CSN. Uppfattar det som att vinsten var 190`efter diverse avdrag. Men om pengarna delats upp till de som kanske tidigare lånat ut dem, så finns det inga pengar längre, och då får CSN använda det som underlag till en ny omprövning=0 Kr. Men detta förutsätter att pengarna är "borta".
9 svar · 5,0k läst
volvo
volvo: Du bör knyta an avtalet till ABS04, men dessutom speciallanåpassa skrivningarna för just ditt bygge och just den entreprenaden. Problemet med avtal som skrivits med mall av inte så byggjuridiskt insatta blir att det sällan är heltäckande och otvetydigt. Personligen tycker jag inte att noviser skall skriva avtalstext utan att rådfråga någon kunnig.
2 svar · 4,3k läst
B
ByggareFred: Det stämmer, den var styckad och vi köpte den i tron att den var på 2025kvm. Vet att när det står preliminär tomtyta får det avika en viss procent, men 16% känns mycket.
2 svar · 3,3k läst
A
annjo: Ska ni låna pengar blir det ju på föräldrarnas fastighet ni får låna men ni borde kunna stå på lånet. Banken ger inga så stora lån utan någon säkerhet. Vad ni än gör skriv papper om det finns andra syskon/arvingar än du. Vad händer om du avlider. Olyckan kan vara framme när som helst och då blir det inte muntert om det inte finns något skrivet. Bara för att du får bygglov
14 svar · 6,7k läst
A
annjo: Ring till Inskrivningsmyndigheten och få ut hela servitutet med karta. Enklare kan det inte bli! Är det ett gamalt servitut kan man få ringa till Landsarkivet.
6 svar · 2,7k läst
volvo
volvo: Då gäller det att du kan göra bedömningen om sprickan i hörnan är en krympspricka eller sättningsspricka. Att du kan se om påväxten på ytterväggen beror på dåligt väder eller om isoleringen sjunkit ihop och inte isolerar tillräckligt. En sakkunnig kan se saker och upptäcka mer än en novis kan. Fel som upptäckts innan garantitiden går ut är det upp till entreprenören att
9 svar · 11,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.