Hej, blev just uppringd av Ordförande i våran förening där jag är Viceordförande angående en psykiskt sjuk man som hotar (inte om att döda än, vad jag vet) sin trappuppgång pga att han tror att dom (speciellt en kvinna) ska gasa ihjäl honom(genom brevinkastet). Agget mot denna kvinna kanske beror på att han känner igen henne då hon jobbar på sjukhuset med just psykiskt störda.

I alla fall så hade hon i morse talat med en överläkare som rådde henne att flytta från sin lägenhet så fort som möjligt. Detta är ett problem som vi i styrelsen känt till i ett år, men pga detta och ett slagsmål mellan denne sjuka man och en annan i trappuppgången så måste något göras snart, men vad? På riksbyggen har alla semester nu så det gav inte så mycket att ringa dit tyvärr...

Vad har vi i styrelsen för rätt att göra här för att lösa problemet? Tacksam för snabbt svar!

anmäl hot till polisen, så att allt kring personen blir dokumenterat. Tala med socialnämnden om de uppkomna problemen. Var och hur man ansöker om vräkning, känner säkert socialen också till. Men det kan nog ställa till med problem för föreningen, att få den här "sjuka" personen avlägsnad från sin bostadsrätt.

om han har friska perioder så kanske det han kan bli tvångsinlagd under de perioder som han är såhär sjuk. ...till fara för sig själv eller andra...tror jag att det heter??

hot borde väl anmälas och efter fler hiot borde väl vräkning på denna grund vara ok?

Det krävs en mycket omfattande dokumentation för att kunna vräka människor, och det bör ha pågått en tid. Polisanmälningar, officiella brev och detaljerade journaler är värt mycket om man måste dra det till rätten.

Eftersom situationen nu verkar vara akut, så kanske denna överläkare skulle kunna prata lite med psykjouren. Ring själva dit annars. Mitt humana sinne säger att det handlar om att se till att den här människan, som uppenbarligen inte mår bra, får hjälp. Då behöver heller ingen annan känna sig illa till mods. Socialjouren kan vara ett annat alternativ att kontakta.

Tackar för svaren!! Precis som Swetrot skriver så krävs det ganska mycket för att få detta att gå igenom. Polisanmälan har gjort i och med slagsmålet i trappuppgången, och han åker ju in då och då, men det minskar ju inte oron då han för det mesta är hemma.. Det sista jag hörde var att man kan vräka båda två?

Det är synd om killen faktiskt, han ser inte mycket ut för världen, hälsar och är artig, men agerar som om han är hotad till livet av dom i hans trappuppgång. Vården anser i och med att han är funkis i vardagen och så vidare, inte behöver någon mer hjälp (läs: är värd dom vårdpengarna) och det är sorgligt.

Som sagt är jag tacksam för svaren, men alla tips är välkomna då jag jobbar skift just nu och inte har tid att ringa runt till vissa inrättningar på dagarna.

frågan är ändå om man kan blanda ihop hans boende, med hans konstiga agerande utanför bostaden. Har föreningen inga klagomål mot honom vad gäller bostaden, har föreningen små möjligheter att vräka honom från sin bostadsrätt.
I förlängningen av detta, skulle man kunna vräka alla som inte röstar på sossarna, så länge de bor i sossarnas hyresbolag= HSB och Riksbyggen

Jag tror iofs att kriminalitet riktat mot medlemmar i bostasdsrättsföreningen kan vara skäl för förverkande av bostadsrätten (som det heter i en bostadsrättsförening, innebär att lägenheten skall försäljas på offentlig auktion, och medlemmen får överskottet från försäljningen efter avdrag för föreningens kostnader). Men för det första måste det då handla om konstaterad kriminalitet, dvs en dom. I det här fallet då för olaga hot. För det andra så skall det vara fråga om grova brott.

Enligt bostadsrättslagen 7 kap 9, 18, 20 §§ kan en bostadsrättshavare sägas upp pga störningar i boendet. Anser föreningen att störningarna är väldigt allvarliga kan de välja att säga upp den störande medlemmen med omedelbar verkan, i annat fall räcker det kanske med en skriftlig tillsägelse. Socialnämnden måste informeras i båda fallen.

Börja med att be om skriftliga klagomål från de medlemmar som är drabbade. Därefter får styrelsen bedömma hur pass allvarliga dessa störningar är. Har ni någon som hjälper er med förvaltningen, tex HSB eller SBC? Det kan vara idé att kontakta en jurist för att få hjälp om ni väljer att säga upp medlemmen.

Tänk på att både tillsägelse och uppsägning måste följa vissa mallar och att de bör skickas rekommenderade, precis som underättelsen till socialnämnden.

Snailman
Detta är en metod som ett kommunalt bostadsbolag tillämpade en gång i tiden, de gjorde som så, att de inte skickade någon hyresavi till de personer de önskade bli av med, när vederbörande då glömde att betala hyran, så sa man upp dem för att de inte betalt hyran i tid (Det blev inte så långvarigt, eftersom det blev en del skriverier i tidningen:p)

Det här är ju ingen trevlig metod, men antar att den fortfarande är laglig....

Den metoden fungerar sämre i en brf. För om en medlem inte betalar avgiften så kan man visserligen förverka bostadrätten, men det hävs så fort medlemmen betalar, detta kan upprepas hur många gånger som helst. I en hyreslägenhet däremot så kan man bli uppsagd utan möjlighet att göra rätt för sig i efterhand.

Och en hyresvärd har, såvitt jag förstått, lagstadgad skyldighet att lämna ut hyresavier till sina hyresgäster. Har hyresgästen inte fått någon hyresavi finns ingen hyra att betala ...kanske inte en regel/lag man vill testa hållbarheten i i onödan förståss.

Men inte kan väl bostadsrättföreningen agera domstol, i fallet som nämns ovan, och utifrån hörsägen, vräka en bostadsrättsinnehavare. För att personen blivit polisanmäld, är inte skäl nog att vräka någon från dennes hem. Man kan undra om HSB och Riksbyggens fifflande höjdare, blivit vräkta från sina lägenheter, när deras fiffel uppdagats?

fialottabus skrev:
Och en hyresvärd har, såvitt jag förstått, lagstadgad skyldighet att lämna ut hyresavier till sina hyresgäster. Har hyresgästen inte fått någon hyresavi finns ingen hyra att betala ...kanske inte en regel/lag man vill testa hållbarheten i i onödan förståss.
Man är definitivt skyldig att betala hyra/avgift i tid även om man inte får någon avi. Det är hyresavtal respektive stadgar som reglerar att man är skyldig att betala. Avin som skickas ut kan man nog snarare se som en service till hyresgäster/medlemmar(?) Vem kan förövrigt bevisa att värden/föreningen aldrig skickat någon avi? Om man inte behövde betala pga utebliven avi så vore det ju enkelt att slippa eller skjuta upp hyran/avgiften genom att kasta avin och hävda att man aldrig fått någon.

Ohh tack för svaren! Har varit bortrest ett litet tag.. Speciellt tack till AnnaKanin, referenser till paragrafer kan ju inte gå fel! Tusen tack ALLA!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.