2 860 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Rörläggare och offert
Vårt hus byggs i egen regi, har endast ett avtal med en byggfirma. Övriga som el o rörläggare har jag som byggherre kontaktat och beställt jobb utan kontrakt. Nu har rörläggaren beställt o levererat en vp o FLM, det gjorde han efter att lämnat en specifik offert på just det momentet. Jag har muntligt sagt ok, och nu står grejerna i grovköket sedan en dryg månad. Har inget hört från honom mer än en faktura på pumpen.
Har väl tröttnat sen ganska länge på honom (svårt hålla tider, tveksamma debiteringar mm) och undrar nu om jag kan betala fakturan och försöka få nån annan att installera. Tänkte mao avveckla kontakten med den delen av hantverkeriet.
Kjell G
Har väl tröttnat sen ganska länge på honom (svårt hålla tider, tveksamma debiteringar mm) och undrar nu om jag kan betala fakturan och försöka få nån annan att installera. Tänkte mao avveckla kontakten med den delen av hantverkeriet.
Kjell G
Eftersom ni inte har något totalt avtal utan tydligen kommit överens om att rörläggaren skall jobba och ta betalt successivt bör du kunna avbryta samarbetet när du vill. Dock måste du naturligtvis ersätta honom för vad han gjort eller anskaffat.
Skall nu era vägar skiljas bör ni gå igenom de hittillsvarande mellanhavandena och göra en slutlig, och då hellst skriftlig, uppgörelse.
Skall nu era vägar skiljas bör ni gå igenom de hittillsvarande mellanhavandena och göra en slutlig, och då hellst skriftlig, uppgörelse.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det kan vara lite osmart att bryta i just det här läget, det kan bli väldigt kniviga garantisituationer. Överhuvudtaget alla fel som gäller VVS riskerar du att det bara kommer att skylla på varandra om du byter nu.
Det är väl just det som bekymrar mig mest. Men vad gör man med en hantverkare som lovar men inte håller. Som kommer när han har tid över, som levererar grejer för dyra pengar och låter det stå (gått över en månad nu).
Nästan varje gång det skulle till nåt rörjobb för att bygget skulle gå vidare fick jag ringa o tjata, avloppet fick jag lägga själv med diverse mätfel som följd (vatten o avlopp till köket hamnade på fel sida vägg men det gick att gå igenom från grovköket, stjäl tyvärr lite golvyta där).Nu har jag valt att inte ringa mer på ett tag, nyfiken på hur länge det dröjer innan han hör av sig.
Fy bubblan, allmänt för folk som lovar men inte ens orkar lyfta luren om det blir ändringar. Att saker kan inträffa förstår jag, men vad är det som är så svårt med att höra av sig o förklara? Punktlighet är en dygd, ett löfte till för att infrias, o på en sån som jag växer det mossa.
Kjell G
Nästan varje gång det skulle till nåt rörjobb för att bygget skulle gå vidare fick jag ringa o tjata, avloppet fick jag lägga själv med diverse mätfel som följd (vatten o avlopp till köket hamnade på fel sida vägg men det gick att gå igenom från grovköket, stjäl tyvärr lite golvyta där).Nu har jag valt att inte ringa mer på ett tag, nyfiken på hur länge det dröjer innan han hör av sig.
Fy bubblan, allmänt för folk som lovar men inte ens orkar lyfta luren om det blir ändringar. Att saker kan inträffa förstår jag, men vad är det som är så svårt med att höra av sig o förklara? Punktlighet är en dygd, ett löfte till för att infrias, o på en sån som jag växer det mossa.
Kjell G
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
En variant är väl att låta bli att betala pumpen tills han kommer och installerat den. Det får man nog inte göra, men det kanske ger lite press på honom.
Ev. kan du lägga upp det som att antingen kommer du och installer klart nästa vecka eller så får du hämta pumpen och resten av grejorna, är de inte hämtade i slutet på nästa vecka så åker de ut på backen tills du hämtar dem. De står i vägen för bygget. Vore det inte enklare för oss båda om du kom och gjorde klart istället? Att sedan faktiskt slänga ut prylarna kanske du bör kolla med jurist innan du ger dig på det.
Ev. kan du lägga upp det som att antingen kommer du och installer klart nästa vecka eller så får du hämta pumpen och resten av grejorna, är de inte hämtade i slutet på nästa vecka så åker de ut på backen tills du hämtar dem. De står i vägen för bygget. Vore det inte enklare för oss båda om du kom och gjorde klart istället? Att sedan faktiskt slänga ut prylarna kanske du bör kolla med jurist innan du ger dig på det.
Alternativet känns onekligen lockande, men håller kanske inte juridiskt som du säger. För ett muntligt godkännande av en skriflig offert måste väl gälla? Jag VILL förstås hålla min del av avtalet men, som sagt...
Än behövs det ingen värme i kåken men rummet känns outnyttjat och grejerna är i vägen för annan inredning. Får väl ringa fast det bär emot, ett litet "hot" kanske hjälper.
Kjell G
Än behövs det ingen värme i kåken men rummet känns outnyttjat och grejerna är i vägen för annan inredning. Får väl ringa fast det bär emot, ett litet "hot" kanske hjälper.
Kjell G
Klicka här för att svara
