En variant är ju att du frågar mäklaren om hur föreningen ställer sig till andrahandsuthyrning, genom att frågan komemr via mäklaren så kan ju inte ordföranden elelr vem som ger svaret sedan veta att det var ni som ville veta.

Om svaret är positivt, så ta för guds skull egen kontakt med föreningen innan ni skriver kontrakt. Man skall ALDRIG lita på någonting överhuvudtaget som kommer från en mäklare (inte ens om ni frågar vad klockan är, dubbelkolla allt).

För det finns som sagt många föreningar som har en ganska liberal inställning till uthyrning. Även nuvarande marknadsläge kan påverka föreningen att "hjälpa" medlemmar som får problem. Jag flyttade från "min" förening våren -91. Krisen slog till på allvar våren -92 (men det var turbulent även på hösten). Jag vet att min efterträdare släppte ganska ordentligt på reglerna om uthyrning under krisen i början på 90- talet. Man ansåg inte att man kunde tvinga folk att sälja en lägenhet med kanske 40- 50% reaförlust.

jag sitter sedan ett antal år som "ordföring" i vår brf.
det heter ju inte "förening" för intet, tanken är ju att de boende skall känna ett störreansvar för sitt boende på alla de sätt.
-vacker tanke :)

därför nekar en del föreningar till andrahandsuthyrningar om "man har skäl att anta att medlemmen inte kommer att återflytta till sitt boende, och därmed sitt medlemsansvar"

idag finns väl knappast pengasparartanken med trapphusvecka, städdagar m.m. kvar, och om det finns är uppslutningen minimal.

men grundtanken med att man kanske tar ett lite större ansvar för det man äger (och en gång kanske skall sälja) finns i viss mån kvar.

nåväl Lekkamraten här nedan har visat huvudskälen till vad som brukar vara skäl till andrahandsuthyrning.
ett avslag går alltid att överklaga till hyresnämnden
uthyrning skall vara tidsbestämd (tänk på besittningsrätten i avtalsskrivandet)
tänk på ditt ansvar är totalt, dels vad gäller månadsavgift och (i princip) allt vad din andrahandare kan ställa till med. under min tid har vi "bara" vräkt en ägare p.g.a. vad deras andrahandar ställt till med... :(

Okej, då kanske det finns en liten strimma hopp.

Idag ska vi gå på visningen av lägenheten. Är det några särskilda frågor ni tycker
jag ska ställa.
Det är inte mäklaren själv som ska visa den utan någon annan, kan det vara t.ex någon ifrån föreningen? Om så är fallet vågar man då t.ex fråga hur de ställer sig till uthyrning?

Kan man fråga hur föreningen fungera och vad det är för något sorts klienter som bor här, då kanske man får sig en uppfattning själv.
Är det något särskilt jag ska kolla på i lägenheten. Jag har bara gått på visningar på hus och då gick man ju noga och kollade i alla vrå.

Är det något särskilt med bostadsrätter man ska fråga /leta efter?

Och vi säger att vi går ett snäpp längre och ska då bli bedömda av styrelsen, hur fungera det? Vad kollar dom efter, blir det personligt möte?

Vidare efter det, vi får lägenheten men vi säger att min bror lånar lägenheten av mej och sätter upp sitt namn på dörren till brevbäraren. Vad händer då?
Ringer dom på hans dörr och fråga vem han är och blir det sen ett möte med oss om vad han gör i vår lägenhet?
Detta vill säga om vi inte har nämnt för styrelsen att vi lånat ut den till honom.

(Jag minns en kompis till mej som hyrde ut sin bostadsrätt och det var inget med det, men tyvärr är väl hon så pass att hon inte vet om att man måste fråga styrelsen först kan jag tänka mej.)

Det verkar vara en svår bit det här.

Att en bostadsrättförening är restrektiv med andrahandsuthyrning är inte märkligt tvärtom.
Om du betalade nästan en miljon för en lägenhet eller mer som dom flesta gör, skulle du tycka det var ok att det kanske flyttade in nytt folk varje år i lägenheten bredvid, det räcker med att en av dessa inte sköter sig.

Mitt råd är att om ni köper lägenheten och vil hyra ut den säg mer än 2 år, så är det ingen ide att ta upp detta med brf.
Om personen är lugn och inte pratar med grannarna så kommer detta inte att märkas så mycket, men risken finns.

Tycker 250 låter väldigt billigt mot 800 000, det är klart om ni är händiga kanske ni kan göra en slant på att bara måla och tapetsera, lägga in nytt golv etc.
Och göra en vinst som ni kanske kan ha som kontantinsats sen.

Men i dessa tider låter det för riskabelt om hon inte skall flytta dit på minst 2 år, då är det bättre med ett regelbundet sparande varje månad på ett konto med bra ränta.
Säg att ni sparar 3000 kr varje månad i 2 år det är 72 000 + ränta på 2 år.

Det är lätt att måla upp vinster som egentligen bara är spekulationer.
Om ni kan hyra ut den hade jag köpt den inte annars.

Jag tror att det blir för komplicerat att inte köra med öppna kort.

Låter oerhört märkligt att mäklaren inte själv skall visa den. Ännu märkligare om det visar sig vara ngn. från styrelsen eller liknande som skall visa den, möjligen om det är en lgh. som föreningen säljer själva (vissa föreningar har enstaka lägenheter som hyrs ut som hyresrätter, men säljs när hyresgästen flyttar, kan vara sedan ombildningen till brf).

Om ni köper så ingår det i köpprocessen att föreningen skall bevilja er medlemsskap. Det är normalt en helt automatisk operation, en bostadsrättsförening får inte neka medlemsskap för den som förvärvat en bostadsrätt annat än i vissa ganska väldefnierade fall. Dit hör ex. om man köper för att inte flytta in själv, men föreningen har ingen rätt att begära bevis eller liknande, detta blir bara aktuellt om man babblar för mycket om vad man tänker göra. Även kan föreningen göra en kreditkontroll, man får vägra medlemsskap om köparen inte förefaller ha möjlighet att betala månadsavgiften. På min tid som ordf. gjorde vi aldrig kreditkontroll, avgifterna var så låga att jag menade att går banken med på att låna ut till den här personen, så har han råd med avgiften.

Jag var med om att neka medlemmskap i ett enda fall, då var det en säljkedja (vanligt att mäklare som säljer hyresrätter svart använder ett par fiktiva brf affärer som värdereglerare, 2 försäljningar extra, en till underpris, en till överpris. I en sådan kedja gick de in och anmälde flera försäljningar på en gång, dvs lägenheten skulle byta ägare 4 ggr samma dag. Det stoppade vi.

Ville bara meddela att vi har varit på visningen och det är att totalrenovera hela lägenheten som sagt förutom toaletten.
Budet är redan uppe i 400 tusen. Så här blir det ingen affär iaf. Det känns skönt faktiskt, nu behöver man inte tänka mer på det.

Skönt ibland när man slipper bestämma sig :-)

Det finns alltid vägar runt regler, ofta i alla fall.

I detta fallet (jag vet att ni nu inte ska köpa lgh men det kan kanske bli ett annat köp) skulle man istället för att hyra ut lägenheten i andra hand hyra ut del av lgh.

Om du hyr ut del av lgh så kan bostadsrättsföreningen INTE avvisa detta. Det räcker att du i praktiken har en garderob med grejer i, men det måste stå på kontraktet med den som hyr att det är del av lgh som uthyres.

En annan positiv sak med att hyra ut DEL av lgh istället för en andrahandsuthyrning är att den som hyr senare inte kan bestrida att hyran varit för hög och begära pengar tillbaka.

Genom att hyra ut DEL av lgh kan du alltså hyra ut hur länge du vill samt ta hur mycket betalt som du vill.

Jag har inga länkar till lagar och regler om detta. Har lärt mig denna genväg när jag själv satt i styrelsen för en bostadsrättsförening för några år sedan. och vi ledamöter gick en utbildning.

Mvh
L

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.