3 063 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Grannen spränger
Hej.
Finns det några regler om sprängningar i tätbebyggt område?
Grannen har en mark firma som håller på och spränger på tomten.
Saken är att förra helgen så var tjejen ute på tomten och krattade löv, så sprängde dom utan förvarning -hon var säkert 10 meter ifrån var dom sprängde.
Och idag vaknade jag av att hela huset skakade.
Det är kanske 20 meter ifrån mitt hus, så det skakar ganska bra i huset.
Mvh
Daniel Storm
Finns det några regler om sprängningar i tätbebyggt område?
Grannen har en mark firma som håller på och spränger på tomten.
Saken är att förra helgen så var tjejen ute på tomten och krattade löv, så sprängde dom utan förvarning -hon var säkert 10 meter ifrån var dom sprängde.
Och idag vaknade jag av att hela huset skakade.
Det är kanske 20 meter ifrån mitt hus, så det skakar ganska bra i huset.
Mvh
Daniel Storm
Redigerat:
Dom bukar tuta före och efter sprängningen. Så gjorde dom iallafall på våran tomt. Har dom besiktat erat hus innan ifall det blir sprickor eller sättningar. Jag tror hus inom 50 meters radie skall besiktigas före sprängning. Men det är dyrt ca 5000/hushåll tror jag.
Hej !
ja är svaret, grannen skall besikta och eller sätta ut sensorer innan om det är så nära som 10 meter fråm husen,
du får ju sättningar samt sprickor i ditt hus. Kommer ej ihåg gränserna exakt , kar för mig att i en radie av 100 meter såta han kolla upp innan sprängningarna
//Goerana
ja är svaret, grannen skall besikta och eller sätta ut sensorer innan om det är så nära som 10 meter fråm husen,
du får ju sättningar samt sprickor i ditt hus. Kommer ej ihåg gränserna exakt , kar för mig att i en radie av 100 meter såta han kolla upp innan sprängningarna
//Goerana
Besiktningen är till för att grannarna inte ska kunna komma och påstå att sprickor och sättningar har uppstått men som i själva verket fanns redan innan sprängningen.
Besiktning och mätningar görs för sprängarens skull och inte för grannarnas skull, det ska man vara medveten om..
Besiktning och mätningar görs för sprängarens skull och inte för grannarnas skull, det ska man vara medveten om..
Klicka här för att svara