Hej, kanske inte rätt forum för denna frågan men hoppas det går bra ändå.

Bor i hyreslägenhet och börjar bli riktigt trött på att den såkallade "fastighetskötaren" inte sköter sitt arbete så börjar mer och mer att fundera på att deponera hyran hos länsstyrelsen som en andra krigsåtgärd.
Problemet är att jag inte kunnat hitta några riktlinjer om hur mycket av hyran som är lämpligt att deponera, bara att om man deponerar för mycket kan man bli av med hyreskontraktet.
Problemen är följande.

2år sen beställde jag en säkerhetsdörr, den dörr jag har nu är nästan lika mjuk som frigolit och läcker in stora mängder luft från svalen som oftast är av dålig kvalite och ibland stinker kraftigt av matos.
Varit på fastighetskötaren om säkerhetsdörren rätt många gånger under 2år men får hela tiden höra att den är försenad pga sjukdom eller arbetskraftsbrist men att den skall installeras inom ett par månader.

För 3år sen renoverades badrummet av en tattare, vattenrör, element, tak och en tröskel skulle målas efteråt men efter ett tag bestämde fastighetskötaren att det inte skulle målas.
För snart 1år sen kontaktades hyresvärden om detta som då godkände målning, taket och en del av vattenrören har målats men inte resten.
Vattenrören behöver målas om då den mesta färgen flagnat av.
Fastighetskötaren har vid 8-10 tillfällen påstått att målaren varit här och ringt på samt lämnat flera lappar, detta är något jag ifrågasätter då jag inte sett till några lappar och i regel är hemma dagtid så är inte svår att få tag i för den som vill.

Tröskeln mellan badrum och hall skulle först målas men när målaren var här i vintras så sa han att den inte går att måla då det är lim på den utan istället skulle en brädbit skruvas fast på insidan för att dölja lim, fog och fuktspärr.
Sagt detta till fastighetskötaren 2ggr samt 1gång brevledes tagit upp det och då lämnat uppgifter om hur stor brädbit som behövs men inget har hänt mer än att fastighetskötaren efteråt i förbifarten pratat om att målaren kommer fixa tröskeln.

När badrummet renoverades så lades det in klinkers på ett golv som inte är stabilt, efter 1år hade ett flertal klinkers på tröskeln till duschen helt eller delvis lossnat och var utan dusch i 7-10 dagar medans tröskeln reparerades och har inte fått tillbaka på hyran för detta.
För mig handlar det inte om pengarna utan om principen, hade fastighetskötaren gjort sitt jobb hade jag släppt det men då väldigt lite händer och att han vägrar diskutera vissa ämnen så har jag valt att ta upp allt.

I somras var rörmokaren här och lagade avloppet som hade rostat sönder och läckt under 1år, då borrades ett hål i bottenskivan i ett av köksskåpen.
Rörmokaren sa att fastighetskötaren skulle fixa en skiva som läggs in för att täcka hålen, tagit upp detta med fastighetskötaren ett par gånger och 3ggr via brev varav 1gång med mått på hur stor skivan behöver vara.
Men hittills har inget hänt.

Ett flertal lås i fastigheten kärvar/är sönder och varit på om detta vid flera tillfällen detta året.
Det enda som hänt är att cylindern i porten har dränkts i olja men kärvar fortfarande då det saknas en skruv så vredet sitter snett.

Finns 3 tvättmaskiner och ingen av dom fungerar som dom skall, en maskin suger i sig sköljmedlet under tvättprogrammet, felkodar 1-4pip varje gång man skall starta och har 2ggr på kort tid hittat maskinen full av gammalt tvättvatten.
Första gången rensades filtret på skräp och då gick det använda maskinen igen, andra gången var idag och kollade filtret och fanns ingen skräp i det, skulle inte tvätta så vet ej om maskinen gick att använda efteråt.
En maskin suger oftast i sig sköljmedlet under tvättprogrammet och centrifugerar inte alltid efter tvätt.
En maskin går luckan att öppna på under tvätt, saknar plastgaller som behövs för att sköljfunktionen skall fungera som den skall.
Har tagits upp vid flera tillfällen sen i somras men inget har hittills hänt.

Torktumlaren stinker bränt damm när den används, vid ett par tillfällen så starkt att jag fått kraftig hosta av det.
Använder den inte själv men har pratat med grannar som fått kläder förstörda pga hög värme och så har det varit under lång tid,
På baksidan skall det finnas en knapp som nollställer värmesäkringen, den hade nån hyresgäst låst med hjälp av en sopborste när den började lösa ut varje gång torktumlaren användes, när jag tog bort sopborsten lossnade knappen helt och nu löser inte värmesäkringen ut alls.
Har varit på om detta vid ett flertal tillfällen det senaste året och hyresgästföreningen har vid ett tillfälle skickat brev till hyresvärden om detta, torktumlaren skall enligt fastighetskötaren vara reparerad men problemen kvarstår.
En kär vän som jobbar som fastighetskötare anser att torktumlaren är så defekt att den omgående borde kopplas bort från elnätet i väntan på reparation eller skrotning.

För drygt 2 veckor sen sa jag till om att ett galler i ugnen har en svetsfog som släppts så ungsplåtar hänger snett på ena sidan.
Fredag 17:e oktober var fastighetskötaren här med ett par ugnsgaller men de var för små så han fråga om ugnen skulle användas under helgen vilket den inte skulle, då tog han gallret och gick, inte hört nåt sen dess.

Så nu undrar jag, är detta tillräckligt för att börja deponera en del av hyran hos länstyrelsen?
Hur mycket skulle vara lämpligt att deponera per månad på en månadshyra på 3000kr?

Hyresgästföreningen vägrade göra något åt de problem som fanns så är inte längre medlem där.
Hyresvärden som fanns när jag flyttade in dog för några år sen, dottern har tagit över men förra året stängdes kontoret ned och telefonnummren kopplades bort, all skötsel,drift och kontaktuppgifter ligger idag på fastighetskötaren.

Och nu när du läst såhär långt funderar du förmodligen på varför jag inte flyttar härifrån men trivs rätt bra med grannarna, området är lugnt, har nära till många olika butiker men framförallt.
Har en lägenhet som är varm å go och hobbynudist som jag är så är det gott att ha 25grader inne och 23grader på golvet.
Bara att hitta en lägenhet med samma goa värme hos en annan hyresvärd är nog halft om halft omöjligt.

Mvh Tjaboo

Redigerat:
Har du testat att prata med Hyresnämnden? Det är ju de som beslutar om ev. förelägganden för bristande underhåll etc. så de borde veta hur du kan gå tillväga. http://www.dom.se/default____820.aspx

Jag tycker nog att en del av hyran rimligen kan deponeras hos Länsstyrelsen. Allt mellan 25-50% låter rimligt för mig. Prata med Länsstyrelsen om de har någon åsikt om lämplig nivå. Lagen är skriven som den är för att man inte som hyresgäst skall kunna hålla på och deponera av vilka skäl som helst och hur som helst.

Jag antar att grannarna också är lite missnöjda med hur huset sköts, och utan tvekan är sådana här fall mycket lättare att få gehör för om man gör gemensam sak. Om en hyresgäst deponerar halva hyran hos Länsstyrelsen är det ofta rätt så försumbart för hyresvärden. Men om alla hyresgäster gör det, så blir kassaflödet snabbt strypt, och en fastighetsägare måste då agera.

Modig skrev:
Har du testat att prata med Hyresnämnden? Det är ju de som beslutar om ev. förelägganden för bristande underhåll etc. så de borde veta hur du kan gå tillväga. [länk]
Har inte pratat med hyresnämnden utan tänkte först försöka ta reda på vad som gäller och vilka alternativ det finns, vill även veta vad som gäller innan jag pratar med fastighetskötaren då han har en "ovana" att komma med lösa påståenden och direkta felaktigheter.

Swetrot skrev:
Prata med Länsstyrelsen om de har någon åsikt om lämplig nivå.
Har skickat ett mail till dom och de svarade att det är helt upp till mig att bestämma hur mycket som ska deponeras då det int finns några riktlinjer att gå efter.

Jag antar att grannarna också är lite missnöjda med hur huset sköts, och utan tvekan är sådana här fall mycket lättare att få gehör för om man gör gemensam sak.
Är inte så säker på att det finns nån mer i huset än jag som är beredd att ta en fight, bor en del alkoholister här och folk med betalningsanmärkningar som har svårt att få lägenhet nån annanstans och en del accepterar misskötseln då hyran är låg och läget bra.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.