I samband med röjning av tomt innan husbygge så hittades ett Telia (Skanova) kopplingsskåpp ca 0.5 meter in på tomten.
Skåpet är 20 * 20 cm och ca 1 meter hög. Skåpet är således litet och var svårt att se innan
träd och buskar togs bort.

Vid kontakt med Skanova så hävdade personen jag prata med att jag har undersökningsplikt när jag köper en tomt och att det måste finnas ett muntligt avtal som säger att de (Skanova) får ha ett kopplingsskåp på tomten.

Jag har begärt och fått en karta över Skanovas kabel installationer på min tomt.
Skanova har markerat något (liten fyrkant och siffran 485) strax innanför min tomtgräns.

Jag har även begärt in information från Lantmäteriet angående servitut och enligt Lantmäteriet så finns det inga servitut på tomten.

Får Skanova ha kopplingsskåp på privat tomt, utan servitut?
Vad händer när jag bygger staket runt tomten och telia inte längere kan komma åt skåpet?
Går det (och i så fal hur) att få Skanova (Telia) att flytta skåpet?

Om skåpet fanns där när ni köpte tomten så kan jag inte se att de skulle bli tvingade att flytta den nu.
Vad som gäller ledningsrätter har jag inte koll på, men dessa behöver inte skrivas in som servitut.

Vi köpte loss en bit mark av kommunen, i samband med detta så meddelade de att under marken så finns ledningsrätt för Telia, och där ledningar finns dragna. Inga fasta byggnader eller dylikt fick byggas ovanför detta. Vi har satt upp plank och staket som korsar ledningarna, behöver Telia någon gång komma åt ledningarna så är det bara att bita i det sura äpplet och montera ner plank/staket där det behövs.

Hej Volvo,

Så om jag passade på att sätta upp exempelvis ett staket på grannens tomt och ingen upptäcker det förän en ny ägare skall bygga på tomten så kan inte den nya grannen tvinga mig att flytta staketet? Eller är det bara Telia som kan bygga på andras mark....

Från Lantmäterimyndigheten så begärde jag även info om fastighetens/tomtens historia.
Fastigheten bildades genom avstyckning 1953 och den ändrades för att passa fastighetsplan 1991.
Jag vet tyvär inte när skåpet sattes upp, men ett stort företag som Telia borde väll se till att skaffa servitut?

Till skillnad från Telias ledningar så omfattas inte Ditt staket av ledningsrätten ;-).

Det är inte ledningar som är dragna under marken som är frågan utan
själva kopplingsskåpet.

Kan Telia (Skanova) bygga ett kopplingsskåp på annans mark utan servitut:,
så kanske även Vattenfall kan bygga en lite större transformatorstation utan servitut.
Så är det någon som vet var det här regleras?

http://www.lantmateriet.se/upload/filer/fastigheter/ledningsrätt.pdf

På denna länken hittar du vad som gäller idag, men vilka regler som fanns när Telia placerade utrustning på berörd tomt vet vi ju inte. Min tolkning är att man har fått tillstånd av tidigare ägare och utifrån det skulle man enkelt kunna hävda Ledningsrätten utifrån nuvarande regler där det bl.a. står:
Ledningsrätt
• gäller för all framtid utan bevakning
• gäller i de fastigheter den berör oberoende
av om fastigheter byter ägare

Tack Anders,

Jag kommer att ta reda på om det finns någon ledningsrätt på min fastighet.
Rent spontant så tror jag inte att det finns men jag kommer att kolla i fastighetsregistret.

Tomten gränsar mot en väg där Vatten, Avlopp, El och tele är nedgrävda i en ca.1 meter bred remsa mellan vägen och tomten. Telias behov av mark för skåpet borde kunna lösas på den här remsan, se bifogad bild. Tomtrör vid rött plaströr och allmän väg vänster hörn.

• IMG_0292.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör samma tolkning som Anders
Tror inte du har stora möjligheter till förändring.
Men träffar du rätt person så hjälper de säker till.
Vad är det som stör dig med skåpet?

Enkel förklaring
http://www.uppsala.se/upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Bostad_o_byggande/Ledningsratt.pdf

Lagtext
http://www.notisum.se/rnp/Sls/lag/19731144.htm#P13

och så säger lanmäteriet
http://www.lantmateriet.se/upload/filer/fastigheter/ledningsrätt.pdf

Examensarbete om Ledningsrättslagen
Hur ändra på en ledningsrätt: Läs 3.6
http://www.jur.uu.se/Portals/5/IFF/Upps/Omvandl.pdf

En mängd objekt finns i sverige utan fysisk bevisning pga otillräckliga register och muntlig överenskommelse.
Se http://www.gdbalfa.lm.se/handbok/drk/4/kap4_3.pdf
Kap 4.3.1
"Rättigheter kan i viss utsträckning redovisas utan identitet i DRK. Det
är främst servitut och ledningsrätter som förekommer lagrade utan
identitet. Dessa rättigheter redovisades oftast utan aktbeteckning i den
analoga registerkartan. Orsaken till att dessa rättigheter kan förekomma
utan identitet är, att det inte alltid har bedömts möjligt att
med rimliga arbetsinsatser utreda identiteterna i samband med produktionen.
Ambitionen är dock att nybildade rättigheter samt, på sikt,
även alla befintliga rättigheter ges en identitet."

4.3.5 Redovisning av ledningsrätt

Det som stör mig mest är att uppställningsplats för 2 bilar är plannerad och godkännt (i bygglovet) och teleskåpet står mitt i det markområdet.

Det som också stör mig är att det kommer att bli problem att sätta upp staket runt tomten:
-teleskåpet kommer inte att kunna öppnas om staket sätts upp efter tomtgräns.
-Om ny telekabel måste dras till skåpet så kommer den gå över min tomt.
-Om någon av de befintliga kablarna till teskåp går sönder så den antagligen att grävas upp.

Desutom så tycker jag att teleskåpet är fult.

Tack för länkarna ornet,

Länken till Examensarbetet och lantmäteriets förklaring av ledningsrätt är informativa.

Som jag tolkar framför allt lantmäteriets information av ledningsrätt så borde det inte finnas någon ledningsrätt för min tomt.
En meter komunal mark mellan tomt och väg borde vara fullt tillräcklig för uppställning av skåpet.
Jag kommer snarast att ta kontakt med komunen för att se om det finns ledningsrätt inskriven på fastigheten.

Men blir det så mycket bättre för din biluppställning om skåpet står mitt i garageinfarten fast utanför din mark?

Nog borde de vara tillräckligt smidiga och kunna flytta på skåpet så du kan utnyttja marken som du tänkt.
Finns ju massor av skåp utplacerade på färdiga tomter i dess ytterkanter utan att det stör mer än möjligen estetiskt.
Men nog borde kunna förlänga kablarna och flytta skåpet för din olägenhets skull. Finns ju exempel på det till och med i lagen.
Och nån person med lite sunt förnuft borde ordna dett åt er. Ni begär ju inte att det skall bort helt och hållet.

Men angående papper och intyg på deras anläggning kan vara svårt att få fram, Om ni tänkt ta det med hänvisning på uteblivna avtal. Men att få prata med rätt person ska väl räcka.
Försök haffa nån i någon telebil först kanske.
good luck, bilarna behöver plats

Nu har lantmäteriet på komunen svarat att det INTE finns någon ledningsrätt
på fastigheten.
Det lutar alltså åt att Telia har gjort ett svartbygge!

Nästa steg blir att besöka bygnadsnämnden för att se om gränsen för fastigheten har ändrats. Och i samband med det besöket fråga byggnadsnämden om dom vet hur att aggera mot Skanova för att få skåpet flyttad.

Kjell-Erik skrev:
Nu har lantmäteriet på komunen svarat att det INTE finns någon ledningsrätt
på fastigheten.
Det lutar alltså åt att Telia har gjort ett svartbygge!

Nästa steg blir att besöka bygnadsnämnden för att se om gränsen för fastigheten har ändrats. Och i samband med det besöket fråga byggnadsnämden om dom vet hur att aggera mot Skanova för att få skåpet flyttad.
I detta fallet är det undersökningsplikten som gäller, för INGEN kan bevisa att det inte förekommit ett muntligt avtal med någon utav deföregående ägarna.

Det är den som påstår något som skall bevisa det. Kan du bevisa att det inte finns något muntligt avtal?

Vad kan byggnadsnämnden göra? Inte ett skit. Då detta inte är ett svartbygge då det ej kräves bygglov för små kopplingsplintar.

Din enda chans är att ringa och prata med nätplaneraren för ditt område och fråga snällt om de kan tänka sig flytta den. Har du en bra anledning är jag säker på att de flyttar den. Var inte otrevlig och försök diktera villkoren när du ringer, då det var din skyldighet att undersöka fastigheten. Vill inte Skanova flytta den, så finns det inget som kan tvinga dem till det.

Allting handlar om badwill i detta läget och vad det kostar att flytta skåpet, kanske ni kan enas om att ta halva kostnaden var? Skall du bygga ett nytt hus så är kanske 5 tkr extra inte så farligt för att få skåpet flyttat? (eller vad det nu kostar)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.