Det är så att jag och min man ligger i en skildsmässa.
Vi har en gemensam sommarstuga som vi plötsligt har fått räkningar på.

min X man Ronny jobbar på grävfirma så därför lånade Ronnys bror(grannen) ut grävmaskin till Ronny. Detta skulle ske gratis efter som dom var bröder.
Ronny använde maskinen när han grävde ner vattenslangen i trädgården, samt när vi grävde ner 4-kammarbrunn.

Nu över 1 år senare kommer hans bror med en räkning ifrån företaget på 65000 kr, på fakturan står det ej något faktura datum eller senaste inbetalningsdatum. och räkningen har inte kommit på tal förs nu i skilsmässan! Ronny försöker att få ut så mycke pengar som möjligt i allt vi har haft tillsammans, så därför vet jag att han har pratat med sin broder över att skicka en sån här räkning. går detta igenom så kommer dom säkerligen att dela på pengarna!!

Fins det något sätt för mig att kunna bevisa att detta är en påhittad räkning? Jag har vänt mig till skatteverket och frågat, men dom kan ej gå in i specefika ärende och kolla om han bokfört grävningen (Vilket han inte bör ha gjort efter som han lånade ut den till sin bror).

en boförettare är inkopplad men han får ingen reda på det efter som det står ord mot ord!

Snälla hjälp mig // Desperat Ida

Ta det lugnt, Ida. Det är nog ingen fara. Skriv för hand på räkningen ordet "bestrides". Kopiera och spara spara originalet. Skicka kopian med vändande post åter till avsändaren Sedan kan du lugnt invänta motpartens nästa steg.

Om brodern vill ha betalt måste han redovisa rättslig grund för sin fordran. Han måste lämna in stämningsansökan och bevisa sin sak inför rätta. Att fakturan är en efterhandskonstruktion skulle du kunna göra troligt genom att hänvisa till detaljer som att den är odaterad. Visar fakturan något momsbelopp? Har fakturan något nummer? Om inte är detta knappast något som ökar motpartens trovärdighet.

Den bestridda fakturan redovisar du till boförrättningsmannen, och förklarar vad du redan berättat för oss. När (eller snarast snarast "om") en stämningsansökan dimper ner i din brevlåda tar du kontakt med ditt försäkringsbolag (om rättsskydd), och letar upp en duktig processadvokat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.