Hej,

Jag är mitt i en tingsrättsprocess där vi varit på muntlig förberedelse och ett datum för dom skall ges av Uppsala tinsrätt. Vår advokat har väldig tmycket att göra och har själv försenat inlämning av papper mm och försenar processen väsentligt.

I våpr yrkan så har vi ränta på kravsumman sedan stämningsdagen. Hur påverkas detta av att vår advokat försenar processen?

Det spelar ingen roll, ränta räknas ändå. Och om ni förlorar får ni betala ränta åt andra hållet för deras kostnader och utlägg.

Skulle jag ha varit ombud för er motpart hade jag krävt av rätten att de lämnar era ej inlämnade papper utan avseende och avkunnar domen direkt istället. Ibland fungerar sådant när förseningarna och undanflykterna blir för omfattande.

Hemmakatten
Tvärtom så är det så att tingsrätterna nästan 'per automatik' beviljar uppskov.

Dessutom tror jag inte att motpartens ombud protesterar ett dugg mot detta. H*n är van och gör detsamma själv titt som tätt och känner förmodligens Åsa's ombud. Dessutom kan juristerna debitera extra timmar för alla förseningar.

Nu har jag inte domarna här, men jag har sett några fall där domstolen med stöd av den ena partens yrkanden inte tillät fler uppskov. Ligger man illa till och det är den troliga vinnaren som förhalar ett mål så är det nästan tjänstefel av advokaten att inte motsätta sig uppskov.

Hemmakatten
Förseningar beror på så mycket, sjukdom, inhämtande av information eller andra uppgifter, extra tid för granskning av motpartens uppgifter mm. Det nekar knappast domstolen till. Tom extra mycket att göra, utökad arbetsbörda brukar flera jusrister använda som argument vilket godtas eftersom det i annat fall kan riskera framläggande av klientens sak inför domstol. Jag har suttit i många tingsrättsförhandlingar där advokaten inte ens dykt upp utan ringer en timme senare och säger att h*n inte kan komma. Förhandlingen blir då uppskjuten, återigen därför att man inte kan riskera/undergräva klientens sak i rätten.

Att det finns jurister som förhalar av egna skäl och att det näst intill vore tjänstefel kan jag hålla med om, men fortfarande är det så det fungerar i vissa fall. Att tro att jurister skulle vara en sorts 'bättre' eller 'ärligare' människor än andra, är att vara naiv.

Åsa76 skrev:
Hej,

Jag är mitt i en tingsrättsprocess där vi varit på muntlig förberedelse och ett datum för dom skall ges av Uppsala tinsrätt. Vår advokat har väldig tmycket att göra och har själv försenat inlämning av papper mm och försenar processen väsentligt.

I våpr yrkan så har vi ränta på kravsumman sedan stämningsdagen. Hur påverkas detta av att vår advokat försenar processen?
Vad menar du med att datum för dom ska ges?

Räntan på det kapitalbelopp ni yrkat påverkas inte av de anstånd som ert ombud begär.
Om ert ombuds processföring bedöms som vårdslös kan det dock få effekt när tingsrätten beslutar om rättegångskostnaderna. Den part som vinner får enligt huvudregeln ersättning för sina rättegångskostnader av motparten. Vid vårdslös processföring kan dock motpartens ansvar för dessa kostnader jämkas.

Att ombud begär upprepade anstånd är dock mer regel än undantag och inget som normalt påverkar beslut om rättegångskostnader.

Jag menade huvudförhandling. Det är väl där dom ges?

OK, skönt att läsa era svar, vi började bli bekymrade men vår Advokat hävdar att det är vanligt. Det är ju bara ett par månader hittintills.

Är det inte mer än ett par månader tar jag tillbaka det jag skrivit ovan. Det är, som sagts, högst normalt. Jag fick intrycket att det handlade om längre tid. Nåväl, civilmål är inte prioriterade någonstans, tyvärr, och det gör det rätt så mycket jobbigare att ge sig in i den cirkusen. Det tar lång tid att få rätt.

Nej, men tingsrätten sade på vår muntliga förhandling att måtet kundt tas upp innan jul Sen vick våra advokater lite tid på sig att leverera in ytterligare material som den andre krävde ut....nu har vår advokat fått upskov med detta ett antal månader så ja gmisstänket att pga att vår advokat har för mycket att göra.

Det handlar i detta fallet inte om att tingsrätten inte har tid............

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.