3 591 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Slarvig besiktningsman
Har hamnat i ett mindre bekymmer då min besiktningsman drog felaktiga slutsatser angående mikrobiell påväxt på kallvinden. Han tittade upp i vinsluckan och konstaterade att det fanns mindre påväxt och nämnde detta i sitt protokoll under avsnittet riskanalys. Det står ej något nämnt om detta problem i avsnittet som heter "vidare tekniska undersökningar".
Jag har nu själv klättrat upp för att titta på andra byggtekniska saker och då upptäckt att påväxten blir värre ju längre ut på vinden jag kommer. Enstata takbrädor är även kraftigt fuktskadade och porösa.
Har haft ett möte med besiktningsfirman där de lite sådär i förbifarten erbjöd sig att betala halva kostnaden för en mögelbehandling men ansåg samtidigt att utrymmena ej var besiktningsbara. Samma besiktningsman som sade detta klättrade ut på den obesiktbara vinden strax innan han erbjöd denna mindre förlikning.
Vad tycker ni jag skall göra? Kan det klassas som ett dolt fel eller anser ni att det är besiktningsfirman som bör stå för kalaset? Har jag gjort fel som inte själv klättrat ut?
Jag har nu själv klättrat upp för att titta på andra byggtekniska saker och då upptäckt att påväxten blir värre ju längre ut på vinden jag kommer. Enstata takbrädor är även kraftigt fuktskadade och porösa.
Har haft ett möte med besiktningsfirman där de lite sådär i förbifarten erbjöd sig att betala halva kostnaden för en mögelbehandling men ansåg samtidigt att utrymmena ej var besiktningsbara. Samma besiktningsman som sade detta klättrade ut på den obesiktbara vinden strax innan han erbjöd denna mindre förlikning.
Vad tycker ni jag skall göra? Kan det klassas som ett dolt fel eller anser ni att det är besiktningsfirman som bör stå för kalaset? Har jag gjort fel som inte själv klättrat ut?
Hej,
Sånt är nog dessvärre vanligt. jag tror inte besiktningsmän egentligenk an uttala sig om åtgärder, men finns ett påpekande i protokollet borde ni som kköpare undersökt det vidare, med andra medel. saneringsfirma eller så. Vi hade en bsiktingsman som bedömde ett fel till en kostnad på 1000kr och när vi undersökte nogrannare kostade det tillslut 160.000.
Tyvärr finns inga kra vpå besiktningsmännen ang detta. Speciellt inte om ni har en anteckning om de ti protokollet - då kan det ej heller bli ett dolt fel.
jag tror att er undersökningsplikt uttökades med protokollet oavsett vad besikningsmannen trodde så ni får nog bita i det sura äpple ttyvärr.
Sånt är nog dessvärre vanligt. jag tror inte besiktningsmän egentligenk an uttala sig om åtgärder, men finns ett påpekande i protokollet borde ni som kköpare undersökt det vidare, med andra medel. saneringsfirma eller så. Vi hade en bsiktingsman som bedömde ett fel till en kostnad på 1000kr och när vi undersökte nogrannare kostade det tillslut 160.000.
Tyvärr finns inga kra vpå besiktningsmännen ang detta. Speciellt inte om ni har en anteckning om de ti protokollet - då kan det ej heller bli ett dolt fel.
jag tror att er undersökningsplikt uttökades med protokollet oavsett vad besikningsmannen trodde så ni får nog bita i det sura äpple ttyvärr.
Om 50% var deras utgångsbud så kanske du kan få dem att komma till 2/3 eller 3/4 genom att förhandla lite tufft.
Jag vet inte riktigt vad det handlar om för pengar i slutänden, men det är tveksamt om det är värt att gå hur långt som helst med fallet.
Jag vet inte riktigt vad det handlar om för pengar i slutänden, men det är tveksamt om det är värt att gå hur långt som helst med fallet.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Renn formellt så tror jag inte att du har något att hämta. Det är ju definitivt inget dolt fel. Det uppfyller egentligen ingen parameter som dolt fel.
Besiktningsmannen har påpekat att det finns påväxt. Det som talar mot besiktningsmannen är att det inte står något i sammanfattningen av risker som jag ser det. Där kanske ni med betoning på kanske har en angreppspunkt.
Jag tror ändå att en förlikning är dte bästa nästan oavsett hur dåligt deras bud är. Troligen har ni mycket små möjligheter att vinna en process.
Om deras bud blir för dåligt så skulle jag nog som slutförslag föreslå att de utöver det redan erbjudna skall kreditera besiktningskostnaden.
Besiktningsmannen har påpekat att det finns påväxt. Det som talar mot besiktningsmannen är att det inte står något i sammanfattningen av risker som jag ser det. Där kanske ni med betoning på kanske har en angreppspunkt.
Jag tror ändå att en förlikning är dte bästa nästan oavsett hur dåligt deras bud är. Troligen har ni mycket små möjligheter att vinna en process.
Om deras bud blir för dåligt så skulle jag nog som slutförslag föreslå att de utöver det redan erbjudna skall kreditera besiktningskostnaden.
Det som jag reagerar på är att han har varit slarvig vid sin besiktning när det gäller vinden.MagnusRö skrev:Har hamnat i ett mindre bekymmer då min besiktningsman drog felaktiga slutsatser angående mikrobiell påväxt på kallvinden. Han tittade upp i vinsluckan och konstaterade att det fanns mindre påväxt och nämnde detta i sitt protokoll under avsnittet riskanalys. Det står ej något nämnt om detta problem i avsnittet som heter "vidare tekniska undersökningar".
För bevisligen så är utrymmet besiktningsbart och då han nämnt i sin riskanalys en del av felet men inte till fullo kollat up det som han hade möjlighet till.
Då han ej heller rekomderar en fördjupad undersökning så har han inte ryggen helt fri.
För det måste finnas en anledning till varför du har mögelangreppen,
dålig ventilation eller något annat..
Kan du få en offert på vad det kostar att åtgärda felen och försök kläm honom på halva beloppet.Och sedan kan du dra av den andra halvan av arbetskostnader i rotavdraget...
Lycka till
Kutte
Hej. Känner igen detta. Var i nästan exakt samma sits för drygt 1,5 år sen. för en månad sen blev det klart. blev en hel del pengar. De flesta besiktningsmän har sin ansvarsförsäkring via SBR (svenska Byggingenjörers Riksförbund) och dom har sitt med Länsförsäkringar. Så är det en stor skada så är det dom man ska bråka med. Besiktningsmännen betalar 0,5 prisbasbelopp i självrisk för en skada alltså 20 500. så det är väl max vad dom går med på innan dom skickar det vidare till försäkringsbolaget. men jag har märkt att alla håller varandra hårt i handen och vägrar ta på sig något. så det är bara att stå på sig. fråga mig gärna om du undrar något. bara glad att hjälpa till mot slarviga besiktningsmänn. Jag hade också påväxt på råsponten men det var ingen fara fick jag till svar. men det han åkte dit på var att han inte hade varit i alla tillgängliga utrymmen. hade bara tittat in i tankrummet. lycka till
Låter bra detta. Tycker inte att de skall komma undan med att vara på plats i tre timmar, ta 7000kr betalt och sedan inte ta ansvar för sina missar. De anlitas ju för att ta hand om det jag inte kan eller förstår själv.
Hur gick det???
Pratade som hastigast med dem för någon månad sen och då hade de ej gjort fel. Har legat lågt och väntar på en bsiktning av Anticimex där jag kanske kan klämma de på lite åsikter. Har gått med i villaägarna så jag tänkte nytta deras kunskap när tiden är mogen. Ligger och bidar min tid och laddar upp för nådastöten kan man väl säga.
Förre ägaren har muntligen gett mig löfte om att stå för en del av kalaset och detta kan man tolka som man vill. Han har ännu inte betalt något så vi får väl se hur det går.
Förre ägaren har muntligen gett mig löfte om att stå för en del av kalaset och detta kan man tolka som man vill. Han har ännu inte betalt något så vi får väl se hur det går.
Klicka här för att svara