1 401 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Betalningsfrist
Citat från Lawline:
I Sverige råder som huvudregel avtalsfrihet. Det står därför säljare och köpare fritt att avtala om betalningsfrist. Om betalningsvillkor inte har överenskommits, är det säljaren som har rätt att bestämma inom vilken tid betalning ska vara gjord (konsumentköplagen 36§ och köplagen 49§). Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att andra villkor om leverans eller utförd tjänst är uppfyllda enligt vad som har avtalats.
I Sverige råder som huvudregel avtalsfrihet. Det står därför säljare och köpare fritt att avtala om betalningsfrist. Om betalningsvillkor inte har överenskommits, är det säljaren som har rätt att bestämma inom vilken tid betalning ska vara gjord (konsumentköplagen 36§ och köplagen 49§). Innan säljaren kan kräva betalt förutsätter det givetvis att andra villkor om leverans eller utförd tjänst är uppfyllda enligt vad som har avtalats.
Det har varit en del strul med firman så vi har valt att inte anlita dem i den omfattning vi först hade tänkt. De har gjort en del eljobb som skall kontrolleras av behörig elektriker på fredag, så innan dess vill vi inte slutbetala.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag antar att du är medveten om att det blir inte lagligt bara för att en elektriker besiktigar i efterhand? Såvida nu inte de som gjort det är anställda av elektrikern ifråga?
Får du ngt. strul med firman ifråga så har du en lysande sits, de borde aldrig kunna driva in pengarna efterssom jobbet är olagligt.
Får du ngt. strul med firman ifråga så har du en lysande sits, de borde aldrig kunna driva in pengarna efterssom jobbet är olagligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
El får bara dras av en behörig elektriker eller av en person som är anställd i samma firma som den behörige elektrikern, den personen arbetar då under den behörige elektrikern. Det duger ex. inte med elmontörer som hyrs in från ett bemanningsföretag, då är de inte anställda i samma firma som den behörige.
Du skriver att firman har en elektriker som inte är certifierad, då är han heller inte elektriker, han kan vara utbildad men det hör inte hit. Att en firma bryter mot ellagen på det här viset är ganska allvarligt, det är alltså ett brott som i värsta fall ger fängelse (upp till 2 år har jag för mig). Att det beivras är dock oerhört ovanligt såvida ingen olycka sker.
Nu var det ju inte detta tråden handlade om. så jag tycker vi lägger ned den delen av diskussionen här. Det står trådkilomterar om detta under rubriken el här på forumet.
Rent praktiskt så är det troligen inget farligt om killen verkligen har en relevant utbildning (fast så verkaer det ju lite märkligt att han inte jobbar som riktig elektriker, de debiterar högre timpeng).
Du skriver att firman har en elektriker som inte är certifierad, då är han heller inte elektriker, han kan vara utbildad men det hör inte hit. Att en firma bryter mot ellagen på det här viset är ganska allvarligt, det är alltså ett brott som i värsta fall ger fängelse (upp till 2 år har jag för mig). Att det beivras är dock oerhört ovanligt såvida ingen olycka sker.
Nu var det ju inte detta tråden handlade om. så jag tycker vi lägger ned den delen av diskussionen här. Det står trådkilomterar om detta under rubriken el här på forumet.
Rent praktiskt så är det troligen inget farligt om killen verkligen har en relevant utbildning (fast så verkaer det ju lite märkligt att han inte jobbar som riktig elektriker, de debiterar högre timpeng).
Klicka här för att svara
