8 687 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
hus på ofri grund
vi är spekulanter på grannbyggnaden, ett gammalt sågverk.
byggnadens sägs ligga på ofri grund. personen som äger byggnaden äger inte marken utan det är hans släkting som gör det.
kan markägaren hindra husägaren från att sälja sin byggnad?
byggnadens sägs ligga på ofri grund. personen som äger byggnaden äger inte marken utan det är hans släkting som gör det.
kan markägaren hindra husägaren från att sälja sin byggnad?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det som borde vara en intressant fråga är ju då vilken typ av avtal som finns rörande marken. Om vi antar att det finns ett arrende så kan markägaren beordra er att flytta huset när arrendet går ut (tror jag).
En finess med ofri grund är att ni slipper stämpelskatten vid köp.
En finess med ofri grund är att ni slipper stämpelskatten vid köp.
atw - nej vi har väl inte någon alls relation till markägaren. jag tror inte de har något form av avtal som det är nu eftersom det är släktingar som äger byggnad/mark.
hemmapularen - se ovan!
om man bortser från stämpelskatten (som hade varit ganska skön att slippa) så är det kanske bäst att försöka få köpa marken huset står på? och ta smällen och betala avstyckning och även lagfarten?
kruxet i det hela är ju tyvärr det att markägaren inet vill sälja marken. han tycker han är för gammal för att hålla på med det. tråkigt för oss eftersom vi verkligen vill ha byggnaden och den har stått oanvänd i några år nu.
hemmapularen - se ovan!
om man bortser från stämpelskatten (som hade varit ganska skön att slippa) så är det kanske bäst att försöka få köpa marken huset står på? och ta smällen och betala avstyckning och även lagfarten?
kruxet i det hela är ju tyvärr det att markägaren inet vill sälja marken. han tycker han är för gammal för att hålla på med det. tråkigt för oss eftersom vi verkligen vill ha byggnaden och den har stått oanvänd i några år nu.
Ställ lite krav! Ta hellre en konflikt NU än försent.
Tala allvar med markägaren. Be om ett skäligt pris för tomten, lägg fram ett färdigt köpeavtal, och erbjud er att ensamma sköta och bekosta allt "krångel" med lantmäteri. Kan det bli smidigare? Bara en signatur, så är saken biff!
Meddela husägaren att ni bara köper huset om ni får köpa också marken. Isåfall blir ni inte ensamma om att tjata på markägaren att sälja. Ifall markägaren ändå inte vill sälja ska ni absolut inte köpa byggnaden utan att han accepterar åtminstone ett korrekt och skriftligt arrendeavtal.
Det där med stämpelskatt är väl visserligen småpotatis, men köper ni mark och hus från olika ägare lär ni bara tvingas betala skatt på markpriset.'
Tala allvar med markägaren. Be om ett skäligt pris för tomten, lägg fram ett färdigt köpeavtal, och erbjud er att ensamma sköta och bekosta allt "krångel" med lantmäteri. Kan det bli smidigare? Bara en signatur, så är saken biff!
Meddela husägaren att ni bara köper huset om ni får köpa också marken. Isåfall blir ni inte ensamma om att tjata på markägaren att sälja. Ifall markägaren ändå inte vill sälja ska ni absolut inte köpa byggnaden utan att han accepterar åtminstone ett korrekt och skriftligt arrendeavtal.
Det där med stämpelskatt är väl visserligen småpotatis, men köper ni mark och hus från olika ägare lär ni bara tvingas betala skatt på markpriset.'
Redigerat:
Markvärdet är uteslutande en förhandlingsfråga. Beträffande villatomter brukar mäklarna snegla på kommunens tomtpriser som ett golv. Men ert fall riskerar ni att hamna i klorna på en säljare (eller hans arvingar) ifall ni inte tar svårigheterna INNAN ni köper byggnaden.
Kostnaden för en förrättning beräknas per timma. Men man har också fasta priser för mindre uppdrag. Ring och fråga dem själva!
Kostnaden för en förrättning beräknas per timma. Men man har också fasta priser för mindre uppdrag. Ring och fråga dem själva!
Det första ni måste göra är att klarlägga villkoren för markupplåtelsen. Innan det är gjort är det omöjligt att fastställa en handlingslinje.
Ni bör alltså av säljaren till byggnaden få arrendeavtal (eller nyttjanderättsavtalet om det är någon annan typ av upplåtelse). En viktig fråga är också om det finns muntliga tillägg eller ändringar av avtalet.
Ni bör alltså av säljaren till byggnaden få arrendeavtal (eller nyttjanderättsavtalet om det är någon annan typ av upplåtelse). En viktig fråga är också om det finns muntliga tillägg eller ändringar av avtalet.
hur kollar man upp det?
nu tror jag inte han har hanterat impregnerat virke hos sig (jag vet inte ens hur det hamnar i marken), men det kan ju vara bra att veta!
jag tror vi får ta oss ett ordentligt snack med byggnadsägaren och se vad han vill ha för bygget och komma överens om hur vi ska bearbeta markägaren.
nu tror jag inte han har hanterat impregnerat virke hos sig (jag vet inte ens hur det hamnar i marken), men det kan ju vara bra att veta!
jag tror vi får ta oss ett ordentligt snack med byggnadsägaren och se vad han vill ha för bygget och komma överens om hur vi ska bearbeta markägaren.
Kommunens hälsovårdskontor bör ha besökt stället. De har i vilket fall som helst koll på alla tänkbara tillstånd och dispenser, och vet vilka förelägganden som berör (och har berört) fastigheten.
Det finns bergsäkert en liten mapp vattenprover och annat plock som berör spåntipp och barkdeponi. Dessutom är det just hälsovårdsinspektörerna som i praktiken funkar som kommunens "soptunna" för inkomna klagomål från upprörda, oroliga och förbannade grannar.
Fråga myndighetens handläggare rakt på sak: Hur ska man ta reda på att inget skit ligger dolt? ... Och hur kan ni hjälpas åt? ... Alltså INNAN ni tar över ....
Det finns bergsäkert en liten mapp vattenprover och annat plock som berör spåntipp och barkdeponi. Dessutom är det just hälsovårdsinspektörerna som i praktiken funkar som kommunens "soptunna" för inkomna klagomål från upprörda, oroliga och förbannade grannar.
Fråga myndighetens handläggare rakt på sak: Hur ska man ta reda på att inget skit ligger dolt? ... Och hur kan ni hjälpas åt? ... Alltså INNAN ni tar över ....
Redigerat:
Kolla absolut upp detta med er länsstyrelsen och be dem titta i sitt register över potentiellt förorenade områden (MIFO-databas)! Gamla sågverk är helt klart en risk i och med att man även på små sågar kan ha haft doppimpregnering med stor risk för förorening av t.ex pentaklorfenol, dioxiner, arsenik, koppar, krom.
Tveksamt rent juridiskt hur det skulle bli om ni bara köper byggnaden och inte marken men jag skulle inte ta den risken i alla fall. Vad ska ni ha sågverket till?
Tveksamt rent juridiskt hur det skulle bli om ni bara köper byggnaden och inte marken men jag skulle inte ta den risken i alla fall. Vad ska ni ha sågverket till?
Klicka här för att svara
