1 047 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Ersättning för felaktig yta på övervåning
Hejsan alla!
Jag har en lite fråga om vad som kan vara rimlig ersättning om ritningen inte stämmer överrens med det som levererats.
Vi har byggt hus där övervåningen invändigt skulle ha måtten 6,5 x 12 meter mellan innerväggarna. När takstolarna sitter på plats visar det sig att det är 6,5 meter mellan stödbenen i takstolarna, vilket medför att det blev 6,1 meter mellan innerväggarna.
Totalt ett bortfall på ca 4 kvadrat på övervåningen. Givetvis förde det med sig en del annat pill med vvs-ritningar och möblering och sån't.
Hur mycket kan vara en rimlig ersättning för en sådan grej?
Tacksam för lite input!
/Adrian
Jag har en lite fråga om vad som kan vara rimlig ersättning om ritningen inte stämmer överrens med det som levererats.
Vi har byggt hus där övervåningen invändigt skulle ha måtten 6,5 x 12 meter mellan innerväggarna. När takstolarna sitter på plats visar det sig att det är 6,5 meter mellan stödbenen i takstolarna, vilket medför att det blev 6,1 meter mellan innerväggarna.
Totalt ett bortfall på ca 4 kvadrat på övervåningen. Givetvis förde det med sig en del annat pill med vvs-ritningar och möblering och sån't.
Hur mycket kan vara en rimlig ersättning för en sådan grej?
Tacksam för lite input!
/Adrian
Om det er ni själva som byggt så lär ni inte få nån ersättning av nån annan...Adrian skrev:
Steg 1 är väl att ta reda på vad som gick snett... ritningar/konstruktion?
Vad jag menar var kan man ha sett vad det skulle bli, var har det stått att det skulle vara 6,5*12 m.
På konstruktionsritningarna borde det framgått vad det skulle bli, var de felaktiga?
/atw
Redigerat:
Det hände samma sak för oss pga takstolarna byttes, då blev golvytan mindre men inte boytan ( vi har 45 graders snedtak).
Vi lyckades inte få något gehör, varken här på forumet, hos byggföretaget eller hos besiktningsmannen. Tyvärr, så fick vi ingen ersättning, men kämpa på, men bli inte förvånad om ni inte får någon ersättning.
Vi lyckades inte få något gehör, varken här på forumet, hos byggföretaget eller hos besiktningsmannen. Tyvärr, så fick vi ingen ersättning, men kämpa på, men bli inte förvånad om ni inte får någon ersättning.
Efter att ha hängt på juridikforumet ett tag verkar det ju vara små möjligheter att få nån ersättning, ni ska kanske satsa på att få lite goodwill och få nåt annat istället (icke-kontant ersättning).
Jag är intresserad av att veta om det finns nån som fått större yta än dom tänkt?
/ATW
Jag är intresserad av att veta om det finns nån som fått större yta än dom tänkt?
/ATW
Hejsan!
Efter lite väntetid fick vi svar från husfirman. Ersättningen blev 20 000 kr.
Vi är ganska nöjda med det, speciellt efter reaktionerna här.
mycke_nu: Jo det kanske vi kunnat, men det bedömdes av snickaren som bra mycket mer jobb... plus att ena långväggen redan var halvklar när vi upptäckte felet.
Efter lite väntetid fick vi svar från husfirman. Ersättningen blev 20 000 kr.
Vi är ganska nöjda med det, speciellt efter reaktionerna här.
mycke_nu: Jo det kanske vi kunnat, men det bedömdes av snickaren som bra mycket mer jobb... plus att ena långväggen redan var halvklar när vi upptäckte felet.
Klicka här för att svara