Egentligen borde jag ha bättre koll, men vad gäller generellt?

Glad i hågen och helt övertygad om att det är ett år man kan reklamera kvalitetsproblem med diverse produkter traskade jag iväg till en butik (vi kan kalla den c**p) med ett badrumsskåp som släppt laminatet efter ett par månader. Ansvarig personal i butiken såg ut som två stora frågetecken och menade att det bara är el-prylar som omfattas av ett-års-garanti. Dessutom menade de att jag ju utsatt skåpet för hög luftfuktighet, vilket inte laminat brukar tåla. Det var tydligen ett misstag att hänga badrumsskåpet i ett badrum. Efter en massa tjafs så erbjöld de ett nytt likadant skåp. Jag hade vunnit första ronden, men jag ville inte ha ett likadant skåp med samma konstruktionsfel. Mer tjafs och ytterligare två personal på plats (4 mot en nu!) och slutligen fick jag den enorma pengasumman (495:-) tillgodo - enbart på good-will enligt dem.

Hade jag rätt, eller är jag en ovanligt besvärlig kund?
 
Om jag kommer ihåg de nya reglerna rätt (utan att kolla) så är den generella garantitiden 6 månader och reklamationsrätten 3 år. Men så är det väl så att säljaren har rätt att antingen reparera eller erbjuda dig en likvärdig produkt, det är inte självklart att du får pengarna tebax, åtminstone inte vid första klagomålet. Jag har för mig att man som kund får acceptera 2 försök att fixa det - sen har man rätt att häva köpet.
Under förutsättning att jag nu minns rätt så kan man säga att du nog blev hyggligt hanterad.
 
Läs denna förenklade version av Konsumentköplagen.
 
Ahaaa! Snart är jag expert!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.