Hej!

Något som jag inte har koll på är det här med snöplogning, och specifikt hur mycket snö en väghållare egentligen får lägga upp framför min infart.

Jag har ungefär 75m väg från mitt hus upp till stora vägen. Hela vägen ligger på min tomt. Utfarten är bred, och jag delar den med grannen vars motsvarande väg också ansluter där. Min lilla väg är en del av ett fyrvägskors (eller femvägskors om vu räknar med grannens väg).

Idag så låg merparten av snön från den korsningen framför utfarten och min brevlåda.:eek: En meter hög och tre meter bred vall med blötsnö som det tog sina modiga två timmar att skotta bort, så man kommer ut med bilen och fram till brevlådan. Snöslungan körde mest fast, så den hade jag ingen större nytta av med den snömängden.:mad:

Det finns inga servitut åt något håll, stora vägen är en allmän väg (ingen samfällighet) som kommunen ansvarar för.

Får dom göra så här?

Får å får, vem är det som plogar? Meddela vederbörande att du inte är sådär översig nöjd med insatsen.

D
Vet inte om det är lagen som säger så, men så här skriver i alla fall trafikkontoret i Göteborg (som inte brukar dra sig för att lägga över det mesta på fastighetsägaren)

.Trafikkontoret Gbg

Undantag från ansvaret
Om Trafikkontoret eller dess entreprenör vid plogning lägger upp snö på trottoar som fastighetsägaren ska sköta, så försvinner fastighetsägarens skyldighet så länge snön ligger kvar.
Samma sak gäller om Trafikkontoret eller dess entreprenör har plogat en gata och lagt snövallen på den bredd (1.2 m) som fastighetsägaren är ansvarig för. Tills dess att snön är borta tar Trafikkontoret över ansvaret.

Någon trottoar finns inte här, och jag vet inte riktigt vilket "ansvar" de kan ta?

Jag får väl slå en signal till kommunen i morgon och framföra mitt missnöje. De borde ju ha koll på vem de hyrt in att ploga här ute.

D
Saknas trottoar så jämställs 1.2m av gatan med trottoar. Eftersom fastighetsägaren har ansvar för snöröjningen på trottoar (eller 1.2 meter av väg om trottoar saknas) men trafikkontoret "övertar" det ansvaret om de plogar upp snö där, så torde det väl betyda att de är skyldiga att ta bort snön tämligen direkt och är ansvariga för om något händer till följd av dålig snöröjning där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.