1 731 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Garantifråga angående golv!
Hej!
Vi har ett Copenhagen ekparkett från Khärs. Golvet är lagt med Khärs egen foam som kallas av Tuplex (2 skikt plast med frigolit emellan).
Vi har haft problem med att när man går på golvet så hörs denna Tuplex och tog därför upp det på 2 års garantibesiktning.
Det konstaterades då av samtliga parter (byggherre, besiktningsman, projketledare från husfirman och bygansvarig på bygg entreprenaden) att det lät när man gick på golvet.
Innan besiktningen lyfte jag på golvet och fick då ut en remsa på denna Tuplex och det visade sig att dessa 2 plaster särat på sig och därför trodde vi att detta ljud uppkom.
Alla trodde då att Kährs skulle ta på sig ansvaret.
Kährs var på besök och hävdade då att detta berodde på att undergolvet inte var plant och att golvet då svävade och därför lät det när man trampade. Även jag kunde konstatera att det inte var helt jämt.
När byggaren var här och lagade andra garantiärenden så nämnde jag detta och han tog fram en rätskiva och hävdade då att det är inom gränserna! Hans chef sade att de inte använder detta mellanläg längre eftersom de inte gillar det.
Hur gör jag ? Byggaren tycker att det är inom gränserna och khärs nog inte!
Jag har byggt på totalentreprenad med götenehus och de bör se till att det inte låter längre!
Vad ska jag kräva? Min fru tycker vi släpper detta för hon orkar i0tne men jag tycker det är viktigt för jag blir irriterad varje gång jag är uppe på nätterna och ska göra välling!
Bör nämna att man bara hör det när man själv går omkring och det är tyst. Är det folk i huset eller fläkten/radio/tv är igång så märks det inte. Detta gäller golvet i hela huset?
Kan man begära ersättning ? iså fall vad är rimligt golvet är på ca 130 kvm.
Eller vad skulle ni göra i min sits?
/Peter
Vi har ett Copenhagen ekparkett från Khärs. Golvet är lagt med Khärs egen foam som kallas av Tuplex (2 skikt plast med frigolit emellan).
Vi har haft problem med att när man går på golvet så hörs denna Tuplex och tog därför upp det på 2 års garantibesiktning.
Det konstaterades då av samtliga parter (byggherre, besiktningsman, projketledare från husfirman och bygansvarig på bygg entreprenaden) att det lät när man gick på golvet.
Innan besiktningen lyfte jag på golvet och fick då ut en remsa på denna Tuplex och det visade sig att dessa 2 plaster särat på sig och därför trodde vi att detta ljud uppkom.
Alla trodde då att Kährs skulle ta på sig ansvaret.
Kährs var på besök och hävdade då att detta berodde på att undergolvet inte var plant och att golvet då svävade och därför lät det när man trampade. Även jag kunde konstatera att det inte var helt jämt.
När byggaren var här och lagade andra garantiärenden så nämnde jag detta och han tog fram en rätskiva och hävdade då att det är inom gränserna! Hans chef sade att de inte använder detta mellanläg längre eftersom de inte gillar det.
Hur gör jag ? Byggaren tycker att det är inom gränserna och khärs nog inte!
Jag har byggt på totalentreprenad med götenehus och de bör se till att det inte låter längre!
Vad ska jag kräva? Min fru tycker vi släpper detta för hon orkar i0tne men jag tycker det är viktigt för jag blir irriterad varje gång jag är uppe på nätterna och ska göra välling!
Bör nämna att man bara hör det när man själv går omkring och det är tyst. Är det folk i huset eller fläkten/radio/tv är igång så märks det inte. Detta gäller golvet i hela huset?
Kan man begära ersättning ? iså fall vad är rimligt golvet är på ca 130 kvm.
Eller vad skulle ni göra i min sits?
/Peter
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Alla inblandade har ju tydligen konstaterat att detta är ett fel. Om det sedan beror på fel i Kährs material, eller på snickaren som inte fått undergolvet helt plant skall inte vara ditt problem.
Dvs din totalentrepenör måste lösa det här probleemt oavsett om hans leverantörer skyller på varandra.
Det vill säga, du skall kräva en åtgärd, du skall inte prata med Kährs eller snickaren osv. Du skall vända dig till firman som du har avtal med, skriftligen, hänvisa till besiktningsprotokollet och begär en åtgärd. Tyvärr ignorerar många byggföretag ett sådant ärende, framförallt om de har svårt att få den underleverantör de anser skyldig att ställa upp.
Jag är lite osäker på vilka rättigheter man har, men jag tror att du kan ställa krav på åtgärd inom en viss (rimlig = 4-8 veckor) tid, och därefter låta annan firma åtgärda, skicka en räkning till din byggare. Kolla med jurist för säkerhets skull (villaägarförbundet ger gratís rådgivning).
I praktiken är det ofta mycket svårt att få en byggare att sedan verkligen betala för vad den andra firman har gjort. Och i det här fallet gäller det troligen för lite pengar för att motivera en stämmning.
Dvs din totalentrepenör måste lösa det här probleemt oavsett om hans leverantörer skyller på varandra.
Det vill säga, du skall kräva en åtgärd, du skall inte prata med Kährs eller snickaren osv. Du skall vända dig till firman som du har avtal med, skriftligen, hänvisa till besiktningsprotokollet och begär en åtgärd. Tyvärr ignorerar många byggföretag ett sådant ärende, framförallt om de har svårt att få den underleverantör de anser skyldig att ställa upp.
Jag är lite osäker på vilka rättigheter man har, men jag tror att du kan ställa krav på åtgärd inom en viss (rimlig = 4-8 veckor) tid, och därefter låta annan firma åtgärda, skicka en räkning till din byggare. Kolla med jurist för säkerhets skull (villaägarförbundet ger gratís rådgivning).
I praktiken är det ofta mycket svårt att få en byggare att sedan verkligen betala för vad den andra firman har gjort. Och i det här fallet gäller det troligen för lite pengar för att motivera en stämmning.
hmm.. är inne på samma sak själv. I garantiprotokollet står det att samtliga saker skall vara åtgärdade den 2/2 2009.
En del av punkterna är ej åtgärdade ännu! (Deflesta åtgärdades idag 2 dagar innan sista datum)
Kan jag således skicka räkning till Götenehus efter detta datum ?
Om götenehus återkommer och vill fixa felet efter den 2/2 vad gör jag då ?
Kan jag säga att enligt protokoll på garantibesiktningen skulle detta vara åtgärdat och detta inte är gjort! Jag kommer således att anlita annan firma eftersom jag tycker ni inte fullföljer era förpliktekser!
ska kotnakta personen som gjorde besiktningen för att få veta hur jag ska agera !
En del av punkterna är ej åtgärdade ännu! (Deflesta åtgärdades idag 2 dagar innan sista datum)
Kan jag således skicka räkning till Götenehus efter detta datum ?
Om götenehus återkommer och vill fixa felet efter den 2/2 vad gör jag då ?
Kan jag säga att enligt protokoll på garantibesiktningen skulle detta vara åtgärdat och detta inte är gjort! Jag kommer således att anlita annan firma eftersom jag tycker ni inte fullföljer era förpliktekser!
ska kotnakta personen som gjorde besiktningen för att få veta hur jag ska agera !
Som hemmapularen så är det din totalentrepenör som får reda ut.
Dock ser jag inte att det skall vara något problem att få fram vem som har ansvaret.
Är det så att Khärs har krav på planare golv än vad du har men att golvet är inom standard så har tex golvläggaren gjort fel och inte kontrollerat och avjämnat. eller valt alternativ produkt.
Dock ser jag inte att det skall vara något problem att få fram vem som har ansvaret.
Är det så att Khärs har krav på planare golv än vad du har men att golvet är inom standard så har tex golvläggaren gjort fel och inte kontrollerat och avjämnat. eller valt alternativ produkt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du skall skicka räkningen till entrepenören så måste du skriftligen meddela att du tänker göra det, och ge entrepenören en rimlig tid att fullfölja sitt åtagande, detta trots att deras tid redan är ute. För en sådan åtgärd så är väl 3-5 veckor rimligt (golvet skall lagras 1-2 veckor i rummet där det skall ligga för att få rätt fuktighet).
Det kan ju ex. vara så att en entrepenör är omedveten om att det finns kvarvarande problem (eller vanligare, inte vill hålla med om att det finns kvarvarande problem).
Och som sagt du kan inte kräva pengar i största allmänhet, det skall vara en verifierad utgift för åtgärdande, jag tror (men vet inte säkert) att du måste ligga ute med pengarna, dvs du kan inte kräva förrän det finns en kostnad, det räcker inte med en offert.
Det kan ju ex. vara så att en entrepenör är omedveten om att det finns kvarvarande problem (eller vanligare, inte vill hålla med om att det finns kvarvarande problem).
Och som sagt du kan inte kräva pengar i största allmänhet, det skall vara en verifierad utgift för åtgärdande, jag tror (men vet inte säkert) att du måste ligga ute med pengarna, dvs du kan inte kräva förrän det finns en kostnad, det räcker inte med en offert.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
