9 854 läst · 7 svar
10k läst
7 svar
Hyra ut sin villa i andra hand
Hej!
Funderar på att köpa ett hus och tanken är att efter att renoverat det så hyr vi ut det.
Har några frågor:
¤ Vad menas med "kall hyra", ingår något i det?
¤ Vad är en rimlig "kall hyra"?
¤ Hur fungerar det med sopor/el, när man vill att hyresgästerna ska stå för det? ( Tanken är att hyra ut det länge) Vi har inget behov av huset.
¤ Vad ska stå med i kontraktet?
¤ Kan man som privatperson ta reda på om hyresgästen har betalningsanmärkningar?
Hade varit jätte snällt att få lite svar på dessa frågor. Jag vill ha reda på all fakta man behöver innan man börjar med något.
Aspekter från alla håll, positiva/negativa. Så jag kan ta ett beslut om jag ska fortsätta forska i det eller bara gå vidare.
/Marie & Anders
Funderar på att köpa ett hus och tanken är att efter att renoverat det så hyr vi ut det.
Har några frågor:
¤ Vad menas med "kall hyra", ingår något i det?
¤ Vad är en rimlig "kall hyra"?
¤ Hur fungerar det med sopor/el, när man vill att hyresgästerna ska stå för det? ( Tanken är att hyra ut det länge) Vi har inget behov av huset.
¤ Vad ska stå med i kontraktet?
¤ Kan man som privatperson ta reda på om hyresgästen har betalningsanmärkningar?
Hade varit jätte snällt att få lite svar på dessa frågor. Jag vill ha reda på all fakta man behöver innan man börjar med något.
Aspekter från alla håll, positiva/negativa. Så jag kan ta ett beslut om jag ska fortsätta forska i det eller bara gå vidare.
/Marie & Anders
Moderator
· Stockholm
· 54 423 inlägg
Kallhyra innebär att hyresgästen själv står för värmekostnad. Tänk på att om du som privatperson hyr ut en bostad så har du mycket begränsade avdragsmöjligheter skattemässigt. Du måste skatta för hyresintäkten (vet inet om det blir egenavgifter på den också), men du får inte dra av för de faktiska kostnaderna du har för huset, bara ett ganska litet shablonavdrag för slitage.
Om du hyr ut en längre tid så kommer du inte att kunna undvika att hyresgästen får besittningsskydd, dvs du kan inte få hyresgästen att flytta när du inte vill hyra ut längre. Detta sänker värdet avsevärt på huset, en köpare får ju så att säga köpa med en hyresgäst, och kommer inte att själv kunna bo i huset på lång tid.
Jag har lite svårt att se detta som ett lönsamt projekt, om du vill spekulera i fastigheter så är de enklare att köpa aktier i ett fastighetsbolag.
Om du hyr ut en längre tid så kommer du inte att kunna undvika att hyresgästen får besittningsskydd, dvs du kan inte få hyresgästen att flytta när du inte vill hyra ut längre. Detta sänker värdet avsevärt på huset, en köpare får ju så att säga köpa med en hyresgäst, och kommer inte att själv kunna bo i huset på lång tid.
Jag har lite svårt att se detta som ett lönsamt projekt, om du vill spekulera i fastigheter så är de enklare att köpa aktier i ett fastighetsbolag.
Moderator
· Stockholm
· 54 423 inlägg
Jo det är ptoblem när det är en bostad man inte använder eller tänker använda för eget bruk. Besittningsskyddet är inget (större) problem för den som hyr ut sin egen bostad under en tid, ex. medan man är ute och reser eller liknande. Men hyr du ut en bostad som du inte använt eller tänker använda som egen bostad så gäller ungeför samma regler som på bostadsmrknaden i övrigt.
Det finns färdiga kontraktsmallar för detta, att köpa eller förmodligen att ladda ner på nätet. Jag rekommenderar starkt att ni använder detta.
Jag rekommenderar också att kolla upp den potentiella hyresgästen så mycket det går, och är det något som pinglar till i straffregistret, domstolsregistret, kronofogden etc, så avstyr.
Tänk också på att det du tänker göra skulle kunna räknas som näringsverksamhet (beror lite på hur man definierar och lägger upp det skattemässiga), och då måste hyresnämnde godkänna avståendet av besittningsskyddet.
Jag rekommenderar också att kolla upp den potentiella hyresgästen så mycket det går, och är det något som pinglar till i straffregistret, domstolsregistret, kronofogden etc, så avstyr.
Tänk också på att det du tänker göra skulle kunna räknas som näringsverksamhet (beror lite på hur man definierar och lägger upp det skattemässiga), och då måste hyresnämnde godkänna avståendet av besittningsskyddet.
Flera har påpekat det vanskliga med att hyresgästen kan få besittningsskydd. Du hyr alltså inte ut i andra hand. Du blir hyresvärd och hyr ut i första hand.
Om du hade hyrt villan och i din tur hyrt ut den så hade du hyrt ut i andra hand.
Om du hade hyrt villan och i din tur hyrt ut den så hade du hyrt ut i andra hand.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hyra ut småhus
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hyra ut hus - ska man gå via förmedling eller hyr ut själv?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Få kan tänka sig hyra ut sin bostad
Artikelkommentarer -
Hyra ut sin VILLA
Juridik -
Hyra ut arbetsrummet hemma till sin arbetsgivare
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.